حیران نگین گیلان است
حیران نگین گیلان است
مردم استان گیلان همیشه پیشرو تر از مسوولین هستند و نسبت به اشتباه در چاپ کتاب درسی و انتساب گردنه حیران به اردبیل اعتراض نموده اند و حالا منتظر پاسخگویی مسوولان و رفع هرچه سریعتر این اشتباه هستند.

سروش علیزاده-

۱. منطقه توریستی گردنه حیران (هیران) گیلان مدت هاست که بسیار برای گیلان ارزشمند است متاسفانه به دلایل نامعلوم گاها در صداوسیما و حالا در کتاب درسی متعلق به همسایه مهاجر صادر کن به گیلان ما، حیران اردبیل! نامیده می شود.
مطمئنا فرض را بر بی اطلاعی و بی دانشی بعضی از مجری های تلویزیون می گذاریم اما وقتی در کتاب درسی صحبت این اشتباه می شود می تواند این اشتباه را به نسل های مختلف تسری داده و حق استان گیلان را ضایع نماید.
۲. دو عکس زیر را ببینید.
در عکس اول که از openstreet است و با مرز تقسیماتی استان گیلان بسیار زیاد مطابقت دارد و کاملا مشخص است گردنه حیران در استان گیلان است.
عکس دوم هم گوگل ستلایت است که این مدعا را اثبات می کند.
۳. استاندار گیلان باید به مردم پاسخ دهند که در برابر انتساب گردنه حیران در کتاب های درسی به استان اردبیل چه اقدامی انجام داده اند؟ چه نامه نگاری هایی انجام داده اند و در طی چه فرصتی این اشتباه اصلاح خواهد شد؟ اساسا استاندار گیلان که خودشان هم غیربومی بوده و حالا شهروند رشت و گیلان و والی این استان هستند چه مقدار بر تمامیت ارضی استان گیلان حساس هستند.
۴.مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی به مردم پاسخگو باشند چرا در برابر اشتباه مشکوک بزرگ انتساب گردنه حیران که پاره تن گیلان است به اردبیل سکوت کرده اند؟ اساسا وظیفه کسانی که از مردم استان رای گرفته اند تا حافظ خاک و منافع آن ها در مجلس و در حاکمیت و جلوگیری از زیاده خواهی استان های دیگر باشند چیست؟ چرا نطقی در این زمینه نمی کنند و وزیر آموزش و پرورش را بازخواست نمی کنند؟ این در حالی است که نمایندگان ادواری مانند غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی قبلا در مجلس در برابر زیاده خواهی نمایندگان آذری زبان مجلس ایستاده اند و چنین کاری سابقه دارد.
۵. امید است آیت الله فلاحتی نماینده محترم ولی فقیه در استان گیلان در برابر این اشتباه فاحش و متاسفانه ویرانگر سکوت ننمایند و به عنوان بزرگ و پدر معنوی گیلانیان به این موضوع اعتراض نمایند و از استاندار و نمایندگان مجلس بازخواست نمایند که چه اقداماتی برای رفع این مشکل انجام داده اند تا امید مردم گیلان به این موضوع مسوولینش به فکر استان و مشکلاتش هستند را به یاس تبدیل نکنند.
۶.مردم استان گیلان همیشه پیشرو تر از مسوولین هستند و نسبت به اشتباه در چاپ کتاب درسی و انتساب گردنه حیران به اردبیل اعتراض نموده اند و حالا منتظر پاسخگویی مسوولان و رفع هرچه سریعتر این اشتباه هستند.

عکس اول

 

عکس دوم