گیرا آنلاین- با هدف صیانت از نیروی انسانی و افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار توسط کارفرمایان و رعایت دقیق تکالیف ، مواد مرتبط با حوادث ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی تشریح گردید .
بر این اساس مطابق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی ، حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد .
در این ماده قانونی ، مقصود از حین انجام وظیفه ، تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول کار بوده و یا با دستور کارفرما در خارج از آن عهده دار انجام ماموریتی باشد .
اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا معالجات درمانی و توانیخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب میگردد مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد .
حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب میگردد .
همچنین طبق ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی ، در صورت وقوع حادثه ناشی از کار ، کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده بعمل آورده و مراتب را ظرف سه روز اداری کتباً به اطلاع سازمان برساند .
در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه ای شده باشد سازمان تامین اجتماعی هزینه های مربوط را خواهد پرداخت .
خاطر نشان میسازد بر اساس مفاد ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی ، در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه مستقیماً ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده ، سازمان هزینه های مربوط به معالجه ، غرامت و مستمری ها و غیره را پرداخته و طبق ماده ۵۰ این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد گردید .
شایان ذکر است کارفرمای مقصر میتواند با پرداخت معادل ده سال مستمری موضوع این ماده قانونی ، از این بابت بری الذمه گردد .