گیرا آنلاین_ به گزارش دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب گیلان؛ صبح روز پنجشنبه ۹ اسفند ماه سال جاری عباس حسنی معاون بهره برداری شرکت آبفای گیلان با حضور در برنامه شهر ما رادیو گیلان پاسخگوی سوالات مجری برنامه و مردم عزیز در خصوص عملکرد شرکت در راستای خدمت رسانی هر چه بهتر به گیلانیان طی سالهای اخیر بود.
عباس حسنی؛ ضمن اشاره به این نکته که شاخص بهره مندی آب شرب در شهرهای استان ۹۹ درصد و در روستاهای گیلان ۸۶ درصد می باشد؛ در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه کیفیت آب گیلان چگونه است، بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب وظیفه تولید و تامین آب شرب سالم و باکیفیت را عهده دار است، آب استان از چند منبع تامین می شود؛ حجم بالایی از آب تحویلی به مشترکین از طریق تصفیه خانه بزرگ آب گیلان و سه تصفیه خانه رودسر، آستارا و تصفیه خانه اضطراری رشت تامین می شود.
وی ادامه داد: من این اطمینان خاطر را به مشترکین محترم گیلانی می دهم که یکی از با کیفیت ترین و مرغوب ترین آب در سطح کشور آب تولیدی تصفیه خانه بزرگ گیلان می باشد، این تصفیه خانه حدوداً ۷۵ درصد جمعیت استان را تحت پوشش دارد، آب این تصفیه خانه از سد شهربیجار تامین می شود که دارای کیفیت بسیار مطلوبی است.
حسنی؛ در پاسخ به صحبت هم شهری گیلانی که در مصاحبه با گزارشگر برنامه از وضعیت کیفیت و رنگ آب مصرفی خود ابراز نارضایتی کرد، گفت: شرکت آب وفاضلاب استان گیلان با بررسی مستمر کیفیت آب و میزان کلر باقیمانده در آب، پایش کیفیت و سلامت آن را رصد می کند، ممکن است به دلیل تلاطم ناشی از تغییر فشار، رنگ آب تغییر نماید که خطر آلودگی به همراه ندارد، اما استفاده از دستگاه های تصفیه خانگی به دلیل ایجاد آلودگی و همچنین از بین بردن املاح مفید موجود در آب آشامیدنی رد و نفی شده است و مضرات استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی از مزایای آن خیلی بیشتر است.
معاون بهره برداری شرکت آبفا در خصوص تغییر رنگ آب شرب نیز اظهار داشت: به دلیل وجود آهن و منگنز بالا در آب استان گیلان، با نوسانات ایجاد شده در شبکه توزیع آهن و منگنز رسوب کرده در لوله ها با آب ترکیب شده و موجب تغییر رنگ و کدورت آب می شود که به لحاظ سلامت هیچ مشکلی نداشته و آلودگی ندارد.
عباس حسنی با اشاره به اینکه کیفیت و سلامت آب شرب به طور روزانه علاوه بر واحد کنترل کیفی شرکت آبفا از سوی مرکز بهداشت به عنوان سازمان ناظر مورد سنجش و پایش قرار می گیرد؛ تصریح کرد: مردم عزیز در صورت مواجه با هر نوع مشکل مربوط به آب یا فاضلاب با سامانه ۱۲۲ که به طور ۲۴ ساعته در دسترس مشترکین نجیب گیلان می باشد تماس و مشکل پیش آمده را ثبت کنند تا توسط همکاران آبفا پیگیری و مرتفع شود.
وی در پاسخ به سوال آب سالم و استاندارد چه آبی است؟ پاسخ داد: معیار سنجش سلامت آب شرب استانداردهای بین المللی و استاندارد های ملی می باشد که شبکه بهداشت بر اساس این استانداردها آب تولیدی را مورد بررسی و پایش قرار می دهد؛ آب شرب به لحاظ کدورت بر اساس شاخص NTU محاسبه می شود که بر اساس استاندارد ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، مقدار کدورت آب شرب در بازه یک تا ۵ NTU می باشد؛ آب باید دارای درصدی از املاح مفید باشد که میزان آن دارای حداقل و حداکثر است که نباید از رنج این حداقل و حداکثری خارج شود.
حسنی در پاسخ به تماس تلفنی یک مشترک ساکن بخش سنگر مبنی بر اینکه در فصول گرم سال با مشکل ضعف فشار آب شرب مواجه هستند گفت: پروژه ای که در بخش سنگر اجرایی و زمستان امسال به بهره برداری رسید این مشکل را حل کرده و به امید خدا تابستان سال آینده در بخش سنگر شاهد افت و ضعف فشار آب نخواهیم بود.
همچنین معاون بهره برداری شرکت آبفا به مشترکین ساکن مسکن مهر رشت و شهرک های اطراف، این نوید را داد که با اتمام و بهره برداری از پروژه در دست اجرا تا پایان سال جاری مشکلات تامین آب این مناطق به طور کامل مرتفع گردد.
در پایان برنامه؛ ابراهیم نجفی نماینده مردم شریف آستانه اشرفیه و کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با حضور تلفنی در برنامه شهر ما، از عملکرد خوب شرکت آب و فاضلاب در خدمت رسانی به مردم قدردانی کرد و اظهار داشت: با توجه به بودجه اختصاصی، عملکرد شرکت آبفا قابل تقدیر می باشد؛ امید است با تخصیص و تامین اعتبار در سالهای پیش رو شاهد اجرای پروژه های بیشتر و در نتیجه تعویض و به روزرسانی خطوط انتقال و شبکه توزیع فرسوده که متاسفانه منجر به ایجاد کدورت و نارضایتی مشترکین محترم می شود باشیم؛ مطمئناً با اصلاح شبکه توزیع شاهد بهبود کیفیت و کمیت آب شرب و در پی آن جلب رضایت گیلانیان عزیز خواهیم بود