گیرا آنلاین_ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت، محمد حسین واثق کارگرنیا در جلسه کمیسیون توسعه و عمران شهری شصت و نهمین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها که امروز در شهر مشهد برگزار شد اظهار کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که شهرها در بخش شهرسازی با آن مواجه هستند ، تدوین مباحثی در طرح جامع و تفصیلی است که بخش عمده ای از این مشکل ناشی از بکارگیری مشاوران غیر بومی و عدم در نظر گرفتن خواسته های شهرداران در تهیه و تدوین این طرح ها است و جایگاه شهرداری فقط در بخش اجرا دیده می شود و نتیجه این بی توجهی سبب عدم لحاظ ظرفیتهای اجرایی و چالشهای موجود در تهیه طرحهای تفضیلی و جامع میگردد و مشکلات همچنان باقی می ماند.
وی با تاکید بر لزوم شناسایی و اولویت بندی مشکلات حاشیه نشینی در شهرها بالاخص شهر رشت افزود: با تمرکز زدایی از اختیارات شورای عالی معماری و شهرسازی در حوزه مسکن و انتقال کمیسیون ماده پنج به شهرداری های مراکز کشور و همچنین داشتن حق رای برای روسای شوراها در کمیسیون ماده پنج ، می توان به رفع مشکلات شهروندان تسریع بخشید.
رئیس شورای اسلامي شهر رشت با بیان اینکه معضل پسماند تهدیدی است که می تواند به فرصت بزرگی برای شهرها تبدیل شود تصریح کرد: زباله به عنوان طلای کثیف در جهان مطرح است و یقینا ما نیز می توانیم از پسماند به عنوان منابع تجدید پذیر استفاده و تلاش کنیم تا امکان بهره برداری از زباله به انرژی برق و … فراهم شود.
کارگرنیا با ارائه پیشنهادی پیرامون محاسبه بند ت تبصره شش جرائم ساختمانی بیان کرد: پیشنهاد می کنم جرائم ساختمانی بر اساس سال وقوع تخلف محاسبه شود و این تبصره تا پایان سال جاری درخواست تمدید گردد.
وی به بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: تک سرنشینی یکی از مباحثی است که در تشدید بار ترافیکی در شهرها تاثیر گذار است و یکی از دلایل عمده تک سرنشینی فقدان سیستم حمل و نقل عمومی مناسب در شهرها است .
رئیس شورای اسلامي شهر رشت با تاکید به اینکه تقویت سیستم حمل و نقل عمومی در رفع مشکلات ترافیکی تاثیرگذار است افزود: پیشنهاد می کنم با توجه به مشکلات اعتباری که دولت در حال حاضر به لحاظ منابع مالی با آن مواجه است و کارخانجات سازنده اتوبوسرجهت تولید مورد نیاز با مشکلاتی مواجه هستند، از ظرفیت مناطق آزاد به منظور خرید اتوبوس های جدید با هدف تقویت حمل و نقل ناوگان عمومی در شهرهای محدوده مناطق ازاد استفاده شود، به طور حتم چنانچه ناوگان عمومی از شرایط و استانداردهای لازم برخوردار باشد شاهد کاهش حضور خودروهای تک سرنشین و متعاقب آن کاهش بار ترافیکی در شهرها از جمله رشت خواهیم بود