محبت مجازی
محبت مجازی
 در برشی از تلخ وشیرین های زندگی ،دراین هفته باید ونباید های فضای مجازی با قصه عبرت آموز به قلم سمیه آشنایی، کارشناسی ارشد روانشناسی، مشاور کلانتری 11 فرماندهی انتظامی خمام از نطرتان می گذرد.
به گزارش گیرا آنلاین به نقل از خط گیلان باهمکاری مرکز اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان، «پایگاه خبری تحلیلی خط گیلان» پنجشنبه‌های هر هفته برشی از تلخ و شیرین های زندگی را نشر می دهد تا شیرینی آرامش زندگی، تلخی ها را شیرین کند. (۵).

شبنم سرش پایین بود، انگار غم عظیمی در وجودش داشت که می‌خواست بازگو کند، او می‌گفت من بزرگ شده ی روستا هستم در یک خانواده آرام بزرگ شدم. در سن ۲۴ سالگی به صورت سنتی با محمد ازدواج کردم وحاصل این ازدواج من یک دختر ۸ساله وپسر۵ساله است.

از همان ابتدای زندگی ام محمد فردی بی احساس بود حتی یادم نمی‌آید که یکبار نوازشم کرده باشد ولی به بچه‌ها علاقه زیادی داشت. همیشه افسوس رابطه دیگر زوج هایی را می‌خوردم که عاشقانه همدیگر را دوست داشتند حتی چند بار بامحمد حرف زدم که محبتش را ازمن دریغ نکند ولی فایده ایی نداشت. مثل افسرده ها شده بودم.تا اینکه خودم را در فضای مجازی سرگرم کردم، طوری وابسته گوشی شده بودم که گذر زمان را احساس نمی‌کردم. محمد هم کاری به من نداشت عضو گروه های زیادی شده بودم گروه های مختلطی که همه آنها هویت مجازی داشتند وشناختی از آنها نداشتم.

داخل این گروه ها هیچ قانونی وجود نداشت هرکس هرچیزی می‌خواست ارسال می‌کرد. اوایل احساس شرم می‌کردم که چرا عضو این گروه ها شدم ولی وقتی رفتارهای محمد یادم می‌آمد. مصمم برای ادامه این کار می‌شدم یک شب در حال چت کردن بودم که شخصی به صورت ناشناس به من پیام داد وخودش را ارسلان معرفی کرد جواب ندادم آنقدر پیام و متن های عاشقانه داد که مرا دلباخته خودش کرد من تشنه ی محبت بودم اما از جانب همسرم سیراب نشده بودم.
شب ها وروزها با دادن پیامهای عاشقانه و قربان وصدقه رفتن هم سپری می‌شد تا اینکه از من خواسته های شیطانی به صورت تصویری داشت. هرچند عکس رد وبدل می‌کردیم اما این تقاضایش مرا آزار می‌داد نمی‌توانستم قبول کنم من دنبال حرف های قشنگ ومحبت آمیز بودم نه چیز دیگری……..

تهدیدهای او زیاد شد چندبار عکس های که به او داده بودم با گذاشتن اکانت های خیلی زشت زیر عکس ها وارسال داخل گروه ها مرا آزار روحی می‌داد. التماسش کردم که با آبروی من بازی نکند اما فایده‌ای نداشت. به او گفتم هرمقداری پول بخواهی به تو می‌دهم فقط عکس های مرا پاک کن قبول کرد.مقداری طلا داشتم فروختم وپول را به حسابی که گفته بود واریز کردم وبعد او را بلاک کردم. ولی بعد چند روز بایک خط دیگر شروع به تهدید کرد یا پول می‌خواست یا اصرار برانجام خواسته های شیطانی اش داشت.چند روز گوشی ام را خاموش کردم به یکی از دوستانم ماجرا را گفتم او آدرس مشاوره کلانتری را داد.می‌خواهم مرا راهنمایی کنید تا ازاین منجلاب نجات پیدا کنم…….

تجزیه وتحلیل :
ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی به وجود آورده است،بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است. اگرچه شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان ابزار ارتباطی که می‌تواند جنبه های مثبت وموثری در توسعه فرهنگی وروابط انسانی ایفا کند اما به دلیل مدیریت ناصحیح،استفاده افراطی وبدون تعقل وتعمق از سوی کاربران برای بسیاری از خانواده ها و ورود افراطی آنها به انواع پیج ها وفضاها می تواند به یک تهدید تبدیل شده تا جایی که جنبه های آسیب شناسانه آن بیش از کارکردهای مثبت آن جلب توجه می‌کند واین امر تنش هایی را برای همسران ایجاد کرده است.

شبنم که دچار سرخوردگی در روابط زوجی خود بوده است متاسفانه از فضای مجازی به عنوان یک گریزگاه برای خروج از تعارضات زناشویی خود استفاده کرده بود که بعد دچار آسیب شد.
به زوج ها توصیه  می شود که روابط بین فردی خود را تقویت کنند تا طرف مقابل نیاز کمتری برای ورود واستفاده از فضای مجازی پیدا کند واگر روابط بین فردی آنها تضعیف شده است حتماًبه مشاور ومتخصصین این امر مراجعه کنند.

تهیه وتنظیم:سمیه آشنایی، کارشناسی ارشد روانشناسی، مشاور کلانتری ۱۱ فرماندهی انتظامی خمام