چالش تغییر و تحول در مدیریت روابط عمومی و امور بینالملل
از زمانی که سکان مدیریت روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه ی آزاد انزلی به علت ارتقاء موقعیت شغلی آقای امین افقی در سازمان منطقه ی آزاد انزلی به آقای مهدی کاظمیان با سابقه ی کار در امور فرهنگی در همین سازمان به مدیریت روابط عمومی و امور بینالملل و سخنگوی سازمان منطقه ی آزاد انزلی منصوب شد،همین انتصاب با توجه به سوابق کاری طولانی و حرفه ای آقای افقی و ارتباطات گسترده با محافل رسانهای استان و کشور،ابتدا به ساکن برای مدیریت جدید در ارتباط با رسانههای گروهی متکثر و متنوع و عادت اهالی رسانه و عادت به روابط موجود در مدیریت سابق ،خود چالشی بود برای آقای کاظمیان تا بتواند ارتباط دوسویه و منطقی سابق را حتی با کیفیتی بهتر با اهالی رسانه های گروهی برقرار نماید،شاید در ابتدا بنا به دلایل متعدد این فرآیند ارتباطی،دشوار به نظر میرسید، اما مدیریت جدید با استفاده از تجارب خوب گذشته و توانایی های خود و همراهی همکارانش و همگرایی با سایر حوزه های سازمان و بویژه مدیریت ارشد مجموعه،ابن چالش را بخوبی مدیریت کرد و نتایج مطلوب آن را هم اکنون می توان مشاهده کرد.
چالش تغییر مدیریت ارشد سازمان منطقه ی آزاد انزلی_رفتن آقایان مسرور و روزبهان تا آمدن آقای اکبری اوسط مقدم
پس از مدتی چند از تغییر در مدیریت روابط عمومی و امور بینالملل و همچنین برخی تغییرات در بخش های دیگر مدیریتی میانی در منطقه ی آزاد انزلی،چالش جدیدی بنام تغییر مدیریت ارشد سازمان منطقه ی آزاد انزلی اتفاق افتاد.یعنی آقای مسرور رفتند و آقای روزبهان آمدند هرچند این رفتن و آمدن هم به سادگی صورت نگرفته و دارای متن و حاشیه هایی بوده که در حوصله این نوشتار نیست.این تغییر طبیعتاً با خودش چالش های متنوع و متکثر دیگری را برای تمام زیر مجموعه ی سازمان منطقه ی آزاد انزلی و بویژه برای مدیریت روابط عمومی و امور بینالملل این سازمان که عنوان پیشانی و کانال خروجی عملکرد سازمان ،خودنمایی کرد. در این چالش علاوه بر حضور مؤلفه های چالش مدیریت قدیم،مدیریت جدید نیز چالش فرآیند ،،خود اطلاع رسانی ،،و اطلاع رسانی عمومی…برای خود مانیفیستی داشت که با توجه به عقله های سیاسی و اجرایی ادعایی برخی همراهان مدیریت جدید،قطعا با خود افرادی را به سازمان در بخشهای مختلف تزریق کرد که با کمال تأسف برخی از این افراد دارای ادعاهای خود برتر بینی و خود را خودی تر از مدیریت قانونی روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه ی آزاد انزلی می دیدند و می دانستند.در این فضا،مدیریت روابط عمومی با کمک همکارانش و سایر حوزه های تأثیرگذار در سازمان منطقه ی آزاد انزلی،با توجه به چند لایه مشکلات مدیریت این چالش، ولی با صبوری و بالابردن آستانه تحمل خود از پس این چالش نیز بطور کلی بر آمد.
کمترین تغییرات در دوره ی مدیریتی آقای اوسط مقدم
براساس آمار و کارکرد ها و مدیریت خوب و بی حاشیه ی آقای اوسط مقدم در منطقه ی آزاد انزلی ،چالشها و حذف و اضافه کردن ها در چارچوب نیروی انسانی در این سازمان،کمترین اقدامات صورت گرفت و نیروی انسانی شاغل در این سازمان در دوره ی حاضر تا به امروز در یک فضای منطقی مشغول به کار و ارائه ی خدمات به سرمایهگذاران و فعالان بخش خصوصی شاغل در این منطقه فعالیت میکنند و روابط عمومی و امور بینالملل سازمان نیز با آرامش به وظایف سازمانی خود بخوبی پرداخته است.
چالش محدوده و نام منطقه ی آزاد انزلی
در این مدت چالش های مختلفی از جمله چالش محدوده ی و نام منطقه ی آزاد انزلی نیز با گستردگی ملی بوجود آمد که اتفاقاً یکی دیگر از چالش های پر دامنه ای بود که برخی مدیران ارشد اجرایی کشور و استان،نمایندگان مجلس و شورای نگهبان و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در گیر این موضوعات کرد.این چالش یعنی موضوع محدوده و نام منطقه ی آزاد انزلی در واقع چالشی تقریباً برون سازمانی بودند که خود به تنهائی برای اتلاف انرژی کمرشکن بود.در این ارتباط رسانههای گروهی و بسیاری از مسئولان انتخابی و انتصابی کشور و حتی افکار عمومی در حوزه ی شهرستان بندرانزلی و برخی نقاط گیلان را درگیر و همراه خود کرد و مصاحبه ها،گزارش ها،تحلیلها یادداشت ها و جلسات فراوانی تشکیل شد،بطوری که صفحات مکتوب و مجازی رسانه های کشوری و استانی صحنه بازتاب مباحث و چالش های جدید منطقه ی آزاد انزلی بودند. این چالش آخری به حدی جدی بود که توانست در متن و حاشیه خود تغییرات مهمی را در سازمان منطقه ی آزاد انزلی را رقم زد.علی ایحال، باور بسیاری از صاحب نظران مدیریتی و اطلاع رسانی این است که در منطقه ی آزاد انزلی نه اینکه مشکلات و نقاط ضعف وجود نداشته،اتفاقا وجود داشته و دارد و شاید هم کم نباشد، ولی تلاش مجموعه ی مدیریتی ارشد و میانی و همچنین کارکنان حوزه های مختلف این سازمان و بویژه تلاش های حوزه ی روابط عمومی و امور بینالملل این منطقه برای ساماندهی بسیاری از امور قابل تحسین بوده است.در ضمن باید تاکید شود که دیکته ای بدون غلط است که نوشته نشده باشد،با نوشتن دیکته غلط ها و نقاط ضعف و قوت خودنمایی میکند که بایستی برای رفع اشکالات تلاش مضاعف صورت گیرد.عملکرد روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه ی آزاد انزلی همت خوبی برای کیفی تر شدن فرآیند اطلاع رسانی و هم افزایی با رسانه های گروهی تاکنون بخرج داده شده است. دیگر از چالش های پر دامنه ای بود که برخی مدیران ارشد اجرایی کشور و استان،نمایندگان مجلس و شورای نگهبان و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در گیر این موضوعات کرد. این چالش یعنی موضوع محدوده و نام منطقه ی آزاد انزلی در واقع چالشی تقریباً برون سازمانی بودند که خود به تنهائی برای اتلاف انرژی کمرشکن بود.در این ارتباط رسانههای گروهی و بسیاری از مسئولان انتخابی و انتصابی کشور و حتی افکار عمومی در حوزه ی شهرستان بندرانزلی و برخی نقاط گیلان را درگیر و همراه خود کرد و مصاحبه ها،گزارش ها،تحلیلها یادداشت ها و جلسات فراوانی تشکیل شد،بطوری که صفحات مکتوب و مجازی رسانه های کشوری و استانی صحنه بازتاب مباحث و چالش های جدید منطقه ی آزاد انزلی بودند. این چالش آخری به حدی جدی بود که توانست در متن و حاشیه خود تغییرات مهمی را در سازمان منطقه ی آزاد انزلی را رقم زد.علی ایحال، باور بسیاری از صاحب نظران مدیریتی و اطلاع رسانی این است که در منطقه ی آزاد انزلی نه اینکه مشکلات و نقاط ضعف وجود نداشته،اتفاقا وجود داشته و دارد و شاید هم کم نباشد، ولی تلاش مجموعه ی مدیریتی ارشد و میانی و همچنین کارکنان حوزه های مختلف این سازمان و بویژه تلاش های حوزه ی روابط عمومی و امور بینالملل این منطقه برای ساماندهی بسیاری از امور قابل تحسین بوده است.در ضمن باید تاکید شود که دیکته ای بدون غلط است که نوشته نشده باشد،با نوشتن دیکته غلط ها و نقاط ضعف و قوت خودنمایی میکند که بایستی برای رفع اشکالات تلاش مضاعف صورت گیرد.عملکرد روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه ی آزاد انزلی همت خوبی برای کیفی تر شدن فرآیند اطلاع رسانی و هم افزایی با رسانه های گروهی تاکنون به خرج داده شده است.
علی کریمی پاشاکی__ روزنامه نگار
- نویسنده : علی کریمی پاشاکی__ روزنامه نگار