گیرا آنلاین_ هادی حقشناس، استاندار گیلان، در نشست مشترک با رایزنان بازرگانی کشورهای ترکیه، عمان، قطر و اقلیم کردستان عراق گفت:
«گیلان از ظرفیتهای دریایی، زمینی، ریلی و هوایی برخوردار است و میتواند پایگاه تبادلات تجاری میان شمال و جنوب منطقه باشد.»
به گفته او، استان گیلان به دلیل دسترسی به دریای خزر، بنادر انزلی و کاسپین، مرز آستارا با جمهوری آذربایجان، و فرودگاه بینالمللی سردار جنگل رشت، موقعیتی منحصربهفرد در مسیر کریدور بینالمللی شمال–جنوب دارد — مسیری که هند، ایران، روسیه و اروپا را به هم متصل میکند.
در سال گذشته، ارزش صادرات و واردات از مرزهای گیلان بیش از ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان نیز حدود ۲۰ میلیون تن در سال برآورد میشود. مقامات محلی میگویند توسعه زیرساختهای بندری و ریلی میتواند این رقم را دو برابر کند.
استاندار گیلان همچنین بر اهمیت تکمیل راهآهن رشت–آستارا تأکید کرد؛ پروژهای که به گفته وی، «مطالبه ملی و بینالمللی» است و اتصال مستقیم ایران و روسیه را از طریق خط آهن ممکن میسازد. او افزود:
«تکمیل این مسیر، بهطور بنیادین مسیر حملونقل کالا در منطقه را تغییر میدهد و ایران را به یکی از محورهای اصلی ترانزیت جهانی بدل میکند.»
در حوزه کشاورزی نیز گیلان یکی از تولیدکنندگان اصلی ایران است؛ این استان سالانه ۲۰۰ هزار تن کیوی تولید میکند که نیمی از آن قابلیت صادرات دارد. محصولات دیگری همچون چای، زیتون، برنج و بادامزمینی نیز در فهرست اقلام صادراتی گیلان قرار دارند.
در کنار تجارت، بخش گردشگری نیز در دستور کار دولت محلی است. پیش از جنگ اخیر در منطقه، ۲۵۵ پرواز هفتگی از فرودگاه رشت انجام میشد. اکنون مقامات استان در حال بررسی راهاندازی پروازهای مستقیم به دوحه، دبی، مسقط و استانبول هستند تا گردشگران عربی بیشتری را جذب کنند.
با وجود تحریمهای بینالمللی، مقامات گیلان امیدوارند با استفاده از موقعیت جغرافیایی و ظرفیتهای لجستیکی خود، سهمی قابل توجه در توسعه تجارت منطقهای ایران داشته باشند.
حقشناس در پایان گفت:
«گیلان نه فقط برای ایران، بلکه برای کل منطقه، پلی استراتژیک میان دو قطب اقتصادی اوراسیا و خلیج فارس است. آینده تجارت منطقه از این مسیر عبور خواهد کرد.»