به گزارش گیرا آنلاین. عصر روز سهشنبه، ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۴، سالن گردهمآییهای بانک صادرات استان گیلان در رشت، پذیرای جمع کثیری از مدیران کل، معاونان و روسای سازمانها و ادارات آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی ایران به بهانه سالروز شهادت استاد شهید، مرتضی مطهری و هفته نکوداشت مقام معلمبود.
این نشست که طی سالهای اخیر بستری برای هماندیشی، فراهمسازی بسترهای مناسب برای ریلگذاری و ترسیم روشن نظام تعلیم و تربیت و همچنین، تجلیل از متولیان سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرارگرفتهاست، درهشتمین سال برگزاری خود نیز با استقبال فعالان این عرصه و مسوولان کشوری و استانی همراهشد.
*ساختارهای آموزش و پرورش پاسخ گوی نیازهای امروز جامعه نیست*
نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی و از بانیان برگزاری این گردهمآیی نیز با قدردانی از همراهی حاضران و نکوداشت یاد و خاطره همکاران فقید آموزش و پرورش گفت: درجمعی حضورداریم که مملو از افراد سخنوروتوانمندی است که از جایگاه و شأن مقام معلم آگاهند.
جبارکوچکی نژاد در ادامه به تشریح شکلگیری این گردهمآیی در هشت سال گذشته پرداخت و ضمن قدردانی از تلاشهای دستاندرکاران طرحریزی این حرکت ارزشمند تصریحکرد: بازنشستگان و پیشکسوتان حاضر«نخبگان و ذخائر آموزش و پرورش استان هستند» و حضور در این همنشینی، بیانگر بلوغ فکری و سیاسی آنان است.
نماینده پنج دوره مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی برهمیناساس نیز پیشنهادکرد تا در شرق، غرب و جنوب استان با حضور هیئتهایی متشکل از مدیران و مسوولان آموزش و پرورش، زمینه برنامهریزی این گردهمآیی به مناسبت هفته نکوداشت مقام معلم فراهمشود.
جبارکوچکینژاد، دیگر بخش صحبتهای خود در این گردهمآیی را به سیاستهای کلان کشور در عرصه تعلیم و تربیت اختصاصداد و در مرحله نخست با تشریح برنامههای مجلس در ارتباط با ادغام صندوقهای بازنشستگی و فراهمسازی زمینههای حمایت دولت از صندوق واحد گفت: دعوت از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه برای سفر به استان گیلان، گامی در همین مسیر است.
وی در ادامه از ضرورت تغییر بنیادین در ساختار آموزش و پرورش توسط دولت سخنبهمیان آورد و با بیان اینکه تمرکززدایی و پرهیز از بروکراسی به مصرف صحیح منابع و تقویت مدیریتها کمکمیکند، افزود: در مجلس تلاشهایی برای اختصاص ۱۵ درصد از منابع کشور در برنامه هفتم توسعه به آموزش و پرورش صورتگرفته و تاکنون قریب ۹ درصد آن محقق شدهاست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکیدکرد: چنانچه ساختار قدیمی نظام تعلیم و تربیت کشورکه پاسخگوی نیازهای امروزنیست، منعطفشود و مدیریتها منطقهای در قالب واگذاری اختیارات به استانها و مناطق آموزش صورتگیرد، شاهد برطرفشدن بخش عمدهای از مشکلات و دغدغهها خواهیمبود.
*سازوکارهای مناسب جهت بهرهگیری از تجربه بازنشستگان تعریفشود*
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور هم از حاضران در این گردهمآیی بود و با تبریک ایام، از پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت بهعنوان سرمایههای میان نسلی یادکرد و افزود: توسعه جوامع از اصلاح آموزش و پرورش آغازمیشود و نیروی انسانی آگاه و با تجربه، سرمایه اجتماعی هر کشور است.
وی در ادامه به تشریح برخی از اقدامات دولت در جهت بهبود وضعیت بازنشستگان پرداخت و افزود: همسانسازی حقوق معلمان و تسویه بدهیهای معوق بازنشستگان به فروشگاههای صنفی و صندوقهای قرضالحسنه، بخشی از این حرکتهای اثربخش بهشمارمیرود و برای ادای دین به معلمان، پیگیر و در تلاش هستیم
*آبادانی کشور در گرو آبادسازی آموزش و پرورش است*
استاندار استان گیلان در این گردهمآیی با تجلیل از مقام شامخ معلم و تبریک این ایام به متولیان نظام تعلیم و تربیت اظهارکرد: امروز فرصت مناسبی است تا با بهرهگیری از سالها تجربه و اندوختههای حاضران، زمینههای شکلدهی به یک جامعه توسعه یافته و شکوفا را فراهمکنیم.
هادی حقشناس در تبیین این سخنان به نقش و جایگاه نظام تعلیم و تربیت در کشورهای پیشرو و توسعهیافته اشاره و تصریحکرد: هر زمان که آموزش و پرورش آبادشود، کشور به آبادانی خواهدرسید.
این گردهمآیی همچنین با سخنرانی نرگس دستیار، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، صحبتهای مسوولان پیشین آموزش و پرورش و پخش نماهنگی در نکوداشت مدیران فقید نظام تعلیم و تربیت استان همراهبود.