گردهم‌آیی مدیران و روسای آموزش و پرورش در رشت برگزارشد/آیینی در تجلیل و تکریم متولیان نظام تعلیم و تربیت پس از انقلاب اسلامی   
گردهم‌آیی مدیران و روسای آموزش و پرورش در رشت برگزارشد/آیینی در تجلیل و تکریم متولیان نظام تعلیم و تربیت پس از انقلاب اسلامی   
به مناسبت سالگرد شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و هفته نکوداشت مقام معلم، هشتمین گردهم‌آیی مدیران کل، معاونان و روسای سازمان‌ها و ادارات آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی ایران در رشت برگزار‌شد. 

به گزارش گیرا آنلاین. عصر روز سه‌شنبه، ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۴، سالن گردهم‌آیی‌های بانک صادرات استان گیلان در رشت، پذیرای جمع کثیری از مدیران کل، معاونان و روسای سازمان‌ها و ادارات آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی ایران به بهانه سالروز شهادت استاد شهید، مرتضی مطهری و هفته نکوداشت مقام معلم‌بود.

این نشست که طی سال‌های اخیر بستری برای هم‌اندیشی، فراهم‌سازی بستر‌های مناسب برای ریل‌گذاری و ترسیم روشن نظام تعلیم و تربیت و همچنین، تجلیل از متولیان سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرارگرفته‌است، درهشتمین سال برگزاری خود نیز با استقبال فعالان این عرصه و مسوولان کشوری و استانی همراه‌شد.

*ساختار‌های آموزش و پرورش پاسخ گوی نیاز‌های امروز جامعه نیست*

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی و از بانیان برگزاری این گردهم‌آیی نیز با قدردانی از همراهی حاضران و نکوداشت یاد و خاطره همکاران فقید آموزش و پرورش گفت: درجمعی حضورداریم که مملو از افراد سخنوروتوان‌مندی است که از جایگاه و شأن مقام معلم آگاهند.

جبارکوچکی نژاد در ادامه به تشریح شکل‌گیری این گردهم‌آیی در هشت سال گذشته پرداخت و ضمن قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران طرح‌ریزی این حرکت ارزش‌‌مند تصریح‌کرد: بازنشستگان و پیش‌کسوتان حاضر«نخبگان و ذخائر آموزش و پرورش استان هستند» و حضور در این هم‌نشینی، بیانگر بلوغ فکری و سیاسی آنان است.

نماینده پنج دوره مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی برهمین‌اساس نیز پیشنهاد‌کرد تا در شرق، غرب و جنوب استان با حضور هیئت‌هایی متشکل از مدیران و مسوولان آموزش و پرورش، زمینه برنامه‌ریزی این گردهم‌آیی به مناسبت هفته نکوداشت مقام معلم فراهم‌شود.

جبارکوچکی‌نژاد، دیگر بخش صحبت‌های خود در این گردهم‌آیی را به سیاست‌های کلان کشور در عرصه تعلیم و تربیت اختصاص‌داد و در مرحله نخست با تشریح برنامه‌های مجلس در ارتباط با ادغام صندوق‌های بازنشستگی و فراهم‌سازی زمینه‌های حمایت دولت از صندوق واحد گفت: دعوت از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه برای سفر به استان گیلان، گامی در همین مسیر است.

وی در ادامه از ضرورت تغییر بنیادین در ساختار آموزش و پرورش توسط دولت سخن‌به‌میان آورد و با بیان این‌که تمرکززدایی و پرهیز از بروکراسی به مصرف صحیح منابع و تقویت مدیریت‌ها کمک‌می‌کند، افزود: در مجلس تلاش‌هایی برای اختصاص ۱۵ درصد از منابع کشور در برنامه هفتم توسعه به آموزش و پرورش صورت‌گرفته و تاکنون قریب ۹ درصد آن محقق شده‌است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید‌کرد: چنانچه ساختار قدیمی نظام تعلیم و تربیت کشورکه پاسخ‌گوی نیاز‌های امروز‌نیست، منعطف‌شود و مدیریت‌ها منطقه‌ای در قالب واگذاری اختیارات به استان‌ها و مناطق آموزش صورت‌گیرد، شاهد برطرف‌شدن بخش عمده‌ای از مشکلات و دغدغه‌ها خواهیم‌بود.

*سازوکارهای مناسب جهت بهره‌گیری از تجربه بازنشستگان تعریف‌شود*

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور هم از حاضران در این گردهم‌آیی بود و با تبریک ایام، از پیش‌کسوتان عرصه تعلیم و تربیت به‌عنوان سرمایه‌های میان نسلی یادکرد و افزود: توسعه جوامع از اصلاح آموزش و پرورش آغاز‌می‌شود و نیروی انسانی آگاه و با تجربه، سرمایه اجتماعی هر کشور است.

وی در ادامه به تشریح برخی از اقدامات دولت در جهت بهبود وضعیت بازنشستگان پرداخت و افزود: همسان‌سازی حقوق معلمان و تسویه بدهی‌های معوق بازنشستگان به فروشگاه‌های صنفی و صندوق‌های قرض‌الحسنه، بخشی از این حرکت‌های اثر‌بخش به‌شمار‌می‌رود و برای ادای دین به معلمان، پیگیر و در تلاش هستیم

*آبادانی کشور در گرو آباد‌سازی آموزش و پرورش است*

استاندار استان گیلان در این گردهم‌آیی با تجلیل از مقام شامخ معلم و تبریک این ایام به متولیان نظام تعلیم و تربیت اظهارکرد: امروز فرصت مناسبی است تا با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه و اندوخته‌های حاضران، زمینه‌های شکل‌دهی به یک جامعه توسعه یافته و شکوفا را فراهم‌کنیم.

هادی حق‌شناس در تبیین این سخنان به نقش و جایگاه نظام تعلیم و تربیت در کشور‌های پیش‌رو و توسعه‌یافته اشاره و تصریح‌کرد: هر زمان که آموزش و پرورش آباد‌شود، کشور به آبادانی خواهدرسید.

این گردهم‌آیی هم‌چنین با سخنرانی نرگس دستیار، مدیر‌کل آموزش و پرورش گیلان، صحبت‌های مسوولان پیشین آموزش و پرورش و پخش نماهنگی در نکوداشت مدیران فقید نظام تعلیم و تربیت استان همراه‌بود.