میثم عباسی؛ ضرورت نصب چراغ‌های راهنمایی هوشمند در رشت
میثم عباسی؛ ضرورت نصب چراغ‌های راهنمایی هوشمند در رشت
ما در رشت هنوز از چراغ‌های راهنمایی دهه ۶۰ استفاده می‌کنیم. چراغ‌هایی که نه چشمی دارند، نه سنسور..

گیرا آنلاین_ خبرنگار حوزه شهری پایگاه خبری گیل اِبراز گفتگویی با محوریت لزوم نصب چراغ های راهنمایی هوشمند در شهر رشت با میثم عباسی پژوهشگر مسائل شهری انجام داده که در ادامه میخوانید؛

آقای عباسی، شما بارها درباره دغدغه هایتان درباره مسائل شهری به موضوع ترافیک رشت اشاره کرده‌اید. به‌نظر شما چرا این معضل تا این حد مزمن شده؟

ببینید، رشت شهری‌ست با بافتی قدیمی، خیابان‌هایی باریک و ساختاری که برای این حجم از خودرو طراحی نشده. حالا وقتی به این شرایط، نبود زیرساخت‌های مدرن مدیریت ترافیک رو هم اضافه کنیم، نتیجه‌اش می‌شه همین قفل‌شدگی روزانه خیابون‌ها. مسئله فقط حجم خودرو نیست، بلکه ناتوانی سیستم در مدیریت این حجم از تردد هم هست.

یعنی شما معتقدید مشکل فقط کمبود خیابان یا پارکینگ نیست؟

دقیقاً. ما در رشت هنوز از چراغ‌های راهنمایی دهه ۶۰ استفاده می‌کنیم. چراغ‌هایی که نه چشمی دارند، نه سنسور، نه هوش مصنوعی. در بعضی تقاطع‌ها هنوز مأمور راهنمایی باید دکمه رو بزنه تا چراغ سبز یا قرمز بشه. این یعنی ما در قرن ۲۱ با ابزارهای قرن گذشته داریم ترافیک رو مدیریت می‌کنیم.

خب راه‌حل چیه؟ نصب چراغ‌های هوشمند چقدر می‌تونه مؤثر باشه؟

خیلی زیاد. چراغ‌های هوشمند با استفاده از سنسورهای ترافیکی، حجم خودروها رو در لحظه می‌سنجن و زمان‌بندی چراغ‌ها رو بر اساس اون تنظیم می‌کنن. این یعنی اگر در یک خیابون ترافیک سنگین‌تری باشه، زمان سبز اون بیشتر می‌شه و از تراکم کاسته می‌شه. این سیستم‌ها در شهرهایی مثل اصفهان و تهران هم اجرا شده و نتایجشون مثبت بوده.

بعضی‌ها می‌گن این سیستم‌ها گرونه و شهرداری توان مالی نداره.

بله، هزینه‌بر هست، اما باید دید هزینه‌ی ترافیک چقدره. تأخیر در رسیدن آمبولانس، آتش‌نشانی، اتلاف سوخت، آلودگی هوا، فرسایش اعصاب مردم… این‌ها هزینه‌های پنهانی‌ان که خیلی بیشتر از نصب چند چراغ هوشمنده. ضمن اینکه این سرمایه‌گذاری در بلندمدت بازگشت داره.

در میدان های پرتردد شهر رشت هم گویا طرحی برای نصب چراغ هوشمند اجرا شده؟

بله، شهرداری اعلام کرده که در تقاطع های پرتردد به‌دلیل حجم بالای ترافیک، اصلاح هندسی و نصب چراغ هوشمند در دستور کار قرار گرفته. این می‌تونه یک پایلوت خوب باشه. اگر موفق باشه، می‌شه به سایر تقاطع‌ها هم تعمیمش داد.

و نقش مردم در این میان؟

مردم باید بدونن که رعایت قانون، پارک نکردن در ایستگاه تاکسی، احترام به خطوط عابر پیاده و حتی گزارش تخلفات، همه در کاهش ترافیک مؤثره. اما مدیریت شهری هم باید ابزار لازم رو فراهم کنه. نمی‌شه از مردم انتظار نظم داشت وقتی سیستم خودش ناکارآمده.

ممنونم از شما. امیدوارم این گفت‌وگو تلنگری باشه برای تصمیم‌گیران مدیریت شهری.

من هم امیدوارم. رشت لیاقت شهری هوشمند رو داره. فقط باید بخواهیم و شروع کنیم.