معاون و نماينده ويژه وزير صنعت، معدن و تجارت به مسائل و مشكلات صنعتگران، معدنكاران و بازرگانان گيلاني رسيدگي كرد
معاون و نماينده ويژه وزير صنعت، معدن و تجارت به مسائل و مشكلات صنعتگران، معدنكاران و بازرگانان گيلاني رسيدگي كرد
۲ هزار پروژه عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال اجراست/ آمادگي براي تأمين زمين و احداث شهرك‌های صنعتي غيردولتي با مشاركت بخش خصوصي

گیرا آنلاین-علی رسولیان روز پنج شنبه در آستانه سفر رئیس جمهور و جمعي از اعضاي هیأت دولت به استان گيلان، با حضور در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت و در ديدار چهره به چهره و بي‌واسطه، مسائل و مشكلات صنعتگران، معدنكاران و بازرگانان اين استان را از نزديك مورد بررسي و پيگيري قرار داد.

معاون و نماينده ويژه وزير صنعت، معدن و تجارت در ديدار چهره به چهره با فعالان اقتصادي استان گيلان، از نزدیک در جریان مسائل و مشكلات آن‌ها قرار گرفت.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان روز پنج شنبه در آستانه سفر رئیس جمهور و جمعي از اعضاي هیأت دولت به استان گيلان، با حضور در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت و در ديدار چهره به چهره و بي‌واسطه، مسائل و مشكلات صنعتگران، معدنكاران و بازرگانان اين استان را از نزديك مورد بررسي و پيگيري قرار داد.

۹۱ نفر از فعالان اقتصادي استان گيلان در اين برنامه ملاقات عمومي كه در قالب میز خدمت حوزه صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، به طرح موضوعات، درخواست‌ها و مشكلات خود ‌پرداختند، كه از اين تعداد، درخواست ۶۱ نفر از مراجعان مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و مابقي به ساير دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط ارجاع شد.
 
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنين پيش از اين برنامه با حضور در محل شركت شهرك‌هاي صنعتي گيلان، از واحد‌های مختلف آن بازديد و در نشست صمیمانه با مديران و كارشناسان اين مجموعه، پاي صحبت همكاران نشست.

۲ هزار پروژه عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال اجراست
معاون و نماينده ويژه وزير صنعت، معدن و تجارت در حاشيه اين ديدارهاي مردمي در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار پروژه عمرانی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با اعتبار ۶ هزار میلیارد تومان درحال اجراست.

علی رسولیان افزود: این میزان اعتبارات نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر افزایش یافته است که این امر نشان دهنده عزم جدی برای آماده سازی زیرساخت‌هاي صنعتي در استان‌هاست.

وی احداث تصفیه خانه فاضلاب، آب، برق، گاز، تلفن، راه دسترسی و … را از جمله پروژه‌های زيرساختي درحال اجرا در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور عنوان كرد.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که تأمین برق واحدهاي توليدي از اولویت‌های اين سازمان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است، اضافه كرد: علي‌رغم تكاليف قانوني دستگاه‌هاي اجرايي خدمات رسان به تأمين آب و برق تا در شهرك‌هاي صنعتي و واحدهاي توليدي، اين سازمان وظيفه خود مي‌داند در این امر نيز مشارکت نمايد.

رسولیان همچنین با بیان این‌که برای تأمین آب شهرک‌های صنعتی استان‌های شمالی مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: اما در كنار اين، تأمین آب واحدهای صنعتی از طریق پساب شهری و همچنین تصفیه آب داخل شهرک‌هاي صنعتي را نيز به جد مد نظر داریم.

وي با تأکید بر این‌که احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرك‌ها و نواحي صنعتي گیلان از برنامه‌هاي جدی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستاي حفاظت از محيط زيست است، گفت: در حال حاضر ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب صنعتی در گیلان به بهره برداری رسیده و سه تصفیه خانه دیگر نیز درحال ساخت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگي و قابلیت افتتاح یک تصفيه خانه فاضلاب ديگر در استان گیلان نيز خبر داد و افزود: برای تصفیه خانه شهرك صنعتي سپیدرود رشت نیز مشکل تأمین مالی نداریم، اما مشکل پیمانکاری است که به تعهداتش عمل نکرده بود.

رسولیان همچنين با بیان این‌که درحال برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار جديد هستیم، اضافه كرد: به دلیل این‌که بخش عمده احداث این تصفيه خانه انجام شده است، پس از انتخاب پیمانکار مناسب، تکمیل این پروژه به سرعت اجرایی می‌شود.

وي با اشاره به مشکل تأمین زمین برای توسعه شهرك‌های صنعتی گیلان ادامه داد: در شهرك صنعتي سپیدرود زمين داریم، اما نیازمند عزم جدی مسئولان برای اخذ مجوزهای زیست محیطی است؛ ضمن این‌که تعهد داریم زمین به شرکت‌هایی واگذار شود که مشکلات زیست محیطی برای استان ایجاد نکنند.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که آمادگی داریم با کمک مسئولان استان و مشاركت بخش خصوصي، نسبت به تأمين زمين و احداث شهرك‌ها و نواحی صنعتي غيردولتي اقدام نماييم، اظهار داشت: ايجاد چند شهرك و ناحیه صنعتي جدید هم در استان گیلان در دستور كار است.

رسولیان مجموع اعتبارات عمرانی شهرک‌ها و نواحی صنعتی گيلان را در سال جاری ۱۱۵ میلیارد تومان عنوان و ابراز امیدواری کرد که برنامه‌‌های هدف گذاری این بخش به‌صورت كامل عملیاتی و اجرایی شود.

وي در ادامه، عمده ترین مشکلات مطرح شده در ميز خدمت صنعت، معدن و تجارت گيلان را پیرامون مسائل زیست محیطی، نقدینگی و منابع مالی، مالیات، بیمه و معوقات بانکی اعلام كرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشکلات زیست محیطی را یکی از عوامل بازدارنده توسعه صنعتي دانست و گفت: این موضوع در ستاد تسهيل و رفع موانع توليد رسیدگی خواهد شد تا با اولویت بندی مسائل زیست محیطی، فضای لازم برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود.

رسوليان همچنين حمایت‌های مالی از بنگاه‌های اقتصادی از محل منابع تبصره (۱۸) و تأمین مالی زنجيره‌اي با کمک بانک مرکزی و صندوق‌های تأمين سرمايه را از جمله راهكارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تأمين نقدینگی و منابع مالی كه از عمده ترین مشکلات بنگاه‌های اقتصادی است، عنوان كرد.

استان گیلان دارای ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و حدود ۳ هزار واحد صنعتی فعال است.