به گزارش گیرا آنلاین مجید رضائیان در کارگاه تخصصی سوژه یابی رسانه ای و گزارش نویسی با بیان اینکه فلسفه روزنامه نگاری پرسشگری است گفت:اساسا روزنامهنگاری بدون پرسش بیمعنی است. ما بارها در کلاسهای درس این موضوع را اعلام کردهایم که هروقت پای پرسش به میان میآید، روزنامهنگار هم وارد میدان میشود.
وی با اشاره به عناصر استاتیک و داینامیک در خبر گفت: برای تمام وقایع و رویدادها، چهار عنصر مکان، زمان، کیستی و چیستی بهعنوان عناصر استاتیک و دو عنصر چرا و چگونه بهعنوان عناصر داینامیک مطرح میشود. اگر بخواهیم در ایران مرجعیت رسانهای را حفظ و تقویت کنیم، باید سراغ دو عنصر داینامیک برویم که این وظیفه روزنامهنگار است.
رضائیان با بیان اینکه روزنامهنگار باید در صحنه باشد و پرسشها را کامل کند عنوان کرد: اگر برای روزنامهنگاری که سراغ عناصر عینی رفته، سد ایجاد کنیم، روزنامهنگاری افت میکند. باید پرسشگری بهعنوان فلسفه روزنامهنگاری، در ایران بهرسمیت شناخته شود.
مجید رضائیان در رابطه با روزنامه نگاری بحران گفت: رعایت سه نکته اطلاعرسانی به موقع سازمانهای مربوطه، حضور خبرنگار در محل حادثه و اکتفا نکردن خبرنگار به فکتهای موجود و رفتن سمت اطلاعات را ضروری و مهم دانست.
رضائیان با اشاره به اطلاعرسانیهای دیرهنگام گفت: در شرایط بحران باید خبرهای به هنگام داشته باشیم. دستگاههای اطلاعرسانی در هر زمینهای باید اطلاعرسانی را زودتر آغاز کنند و قطره چکانی اطلاعات را منتشر نکنند. اگر در شرایط بحران اطلاعات درست و به موقع به خبرنگاران داده نشود، کاربران در فضای مجازی فرصت پیدا میکنند که اخبار جعلی و دروغ منتشر کنند.
وی با بیان اینکه روزنامهنگاری بحران ، میدانی است عنوان کرد: نمیشود در شرایط بحران خبرنگار پشت میز بنشیند و ببیند بقیه چه گفتهاند. روزنامهنگاری میدانی ما در بحران ضعیف است و این در حالی است که روزنامه نگاری بحران، اساسا به جز در میدان تعریفی ندارد.
مجید رضائیان با اشاره به اینکه روزنامهنگاران باید از فکت محوری به سمت اطلاعات محوری بروند اظهار کرد: فکتها در فضای مجازی زیاد هستند اما اطلاعات و جزئیات دقیق و درست ندارند. روزنامه نگاری باید به سمت کسب اطلاعات دقیق برود. میتوان از فکتهای شبکههای اجتماعی استفاده کرد، اگر درست باشد ایرادی ندارد اما، خبرنگار باید اینها را به یک خبر تبدیل کند و موج ایجاد کند.
وی در ارتباط با مخاطبان افزود:ما یک خواست مخاطب و یک نیاز مخاطب داریم. اگر فقط سراغ خواست مخاطب برویم، مشخص نیست که به موفقیت برسیم. بنابراین باید در کنار خواست، نیاز مخاطب را هم در نظر بگیریم.