شناسایی پشه آئدس در ۱۴ شهرستان گیلان
شناسایی پشه آئدس در ۱۴ شهرستان گیلان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شناسایی پشه در ۱۴ شهرستان گیلان خبر داد و گفت: تاکنون فقط یک مورد بیماری در یکی از شهرستان‌های استان گیلان دیده شده است.

گیرا آنلاین_ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل وب‌دا)؛ دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گیل وب‌دا در دانشگاه از شناسایی پشه آئدس در ۱۴ شهرستان استان خبر داد و اظهار کرد: تاکنون فقط یک مورد بیماری وارده یکی از شهرستان‌های استان دیده شد که خوشبختانه با حال عمومی خوب از استان و کشور به محل اقامت خود در خارج از کشور عزیمت کرد.

به گفته وی فرد مذکور طی اقامتش در گیلان تحت مراقبت کامل نیروهای بهداشتی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با توجه به رفتار خاص پشه در خونخواری که در «طول روز و در فضای باز اقدام به خونخواری می‌کند»، گفت: پوشیدن لباس بلند، رنگ روشن و غیر تنگ و همچنین استفاده از دافع حشرات در پیشگیری از گزش پشه بسیار کمک کننده است.

دکتر آشوبی همچنین پاکیزه‌سازی شهر و محیط اطراف اعم از منازل، محل کار و غیره را در محدودسازی فضای مناسب تکثیر و تولید مثل پشه از طریق کاهش جمعیت پشه‌ها مهمترین اقدام پیشگیرانه برشمرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش کارکنان، پرستاران، کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی، کارکنان سایر ادارات و عموم مردم در صدر برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد، خاطرنشان کرد: مراقبت از بیماری، نظارت بر عملکرد سایر دستگاه‌ها در انجام وظایف و تکالیف قانونی، پیش‌بینی و تامین دارو و سرم برای موارد احتمالی، مراقبت‌های حشره‌شناسی از جمله بررسی ویروس‌شناسی در پشه‌های صید شده، بررسی تصادفی مواردی از نمونه‌های انسانی از نظر آلودگی و عفونت از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی مدت اخیر بوده است.