رد پای «ترک فعل» در خاموشی‌های صنعت در گیلان/سرمایه گذاران در حال فرار از شهر صنعتی 
رد پای «ترک فعل» در خاموشی‌های صنعت در گیلان/سرمایه گذاران در حال فرار از شهر صنعتی 
تیمور پورحیدری مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به قطع برق صنایع گیلان گفت: ما در حضور آقای استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با شرکت توزیع برق توافق کردیم و مصوب هم شد که صنایع غذایی، سردخانه ها و صنایع حساس مشمول قطع برق هفتگی نشوند. اما متاسفانه می بینیم که آقایان به قول خود عمل نکرده و علی رغم خاموشی این صنایع علاوه بر دو روز در هفته، عصرها هم اقدام به خاموشی آنان می کنند

گیرا آنلاین_ سعید سیمیاری در رشت امروز نوشت: آیا مدیریت خاموشی های بدون برنامه می تواند شعار سال رهبر انقلاب مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» را محقق کند؟

چه کسی پاسخگوی زیانِ بخش صنعت بابت خاموشی های بدون برنامه خواهد بود؟

بر اساس بررسی انجمن مدیران صنایع گیلان، پیش بینی می شود فقط در تابستان امسال، صنایع استان خسارت ۲۵ هزار میلیاردتومانی را بابت قطع متوالی برق متحمل شوند.

شرکت توزیع برق به عنوان متولی حفظ و پایداری شبکه، بر اساس قرار دادی که در زمان واگذاری انشعاب به متقاضیان و بخش خصوصی از جمله صنعت دارد باید به وظیفه ذاتی خود در دیسپاچینگ عمل کند. یعنی حفظ کیفیت برق ارسال شده به مشترکین از نظر ولتاژ، فرکانس، کنترل و نظارت در سیستم انتقال و توزیع مدیریت برق باید عملی شود.

خاموشی های بدون برنامه، خسارت هنگفتی را سالانه به تولید کنندگان وارد می کند که از این جهت بخش خصوصی می تواند خسارت ناشی از خاموشی های بدون برنامه را از شرکت توزیع برق مطالبه کند!

بخش صنعت در سال های اخیر در جهت حفظ و پایداری شبکه ، همراهی و همکاری لازم را با شرکت توزیع داشته است. اما گسترش دامنه این خاموشی های سالانه گویای آن است که امکانات و زیرساخت و توسعه در شبکه با چالش جدی روبرو است و ادامه این چالش برای بخش صنعت، بحران آفرین خواهد بود.

در ابتدای تابستان امسال شرکت توزیع برای حفظ پایداری برق در کشور دیواری کوتاه تر از بخش صنعت نیافت و به جای مدیریت در مصرف برق در شارع و خانگی برای اینکه دل مردم را به دست آورد، تمام انرژی خود را در قطع بخش صنعت گذاشت؛ غافل از اینکه پیامد این خاموشی ها خود بحران های خطر آفرینی را در تولید و اشتغال کشور ایجاد خواهد کرد.

اطلاعیه اول شرکت توزیع در تابستان امسال برای بخش صنعت چنین بود که ما در این گزارش عینا اطلاعیه شهرصنعتی رشت را منتشر می کنیم:

مشترکین محترم مستقر در شهر صنعتی لاکان رشت (فیدرهای منشعب از پست فوق توزیع لاکان)، با سلام و احتراما ؛ با توجه به افزایش شدید دمای هوا و متعاقبا رشد قابل توجه مصرف برق، به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور در شرایط اضطرار نسبت به مدیریت بار آن مشترک در دو روز متوالی، از ساعت ۷ صبح روز سه شنبه لغایت ساعت ۲۲ روز چهارشنبه در هفته از تاریخ ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۳ تا اطلاع ثانوی اقدام خواهد شد.

با تشکر شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان

مجددا شرکت توزیع برق و دیسپاچینگ استان طی اطلاعیه ای دیگر به بخش صنعت اعلام کرد :

به کلیه مشترکین محترم صنعتی، با سلام و احترام؛ به استحضار می رساند به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور ، از تاریخ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ تا اطلاع ثانوی نسبت به مدیریت بار آن مشترک از ساعت ۱۸:۳۰ لغایت ۲۲:۰۰ هر روز (علاوه بر برنامه همکاری ۳۶ ساعته هفتگی ) اقدام خواهد شد. با سپاس از همراهی شما

– شرکت توزیع برق استان گیلان

اما ذکر این نکته به شرکت توزیع برق استان گیلان؛ البته با سلام و احترام؛ آیا شرکت توزیع برق واقف است که علی رغم زمان مشخص کرده برای تعطیلی صنعت، در طول ماه چه تعداد در تقویم کشور تعطیلات رسمی وجود دارد؟

آیا درست است که در کنار این خاموشی های با برنامه و بدون برنامه، در چند ساعت از بامداد هم چراغ صنعت خاموش می شود؟ آیا شرکت توزیع می داند که از همان لحظه فرمان سال رهبر انقلاب مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم »، بخش تولید و صنعت کشور برای تحقق شعار سال رهبر انقلاب، پیشقدم شده است؟

آیا با چنین مدیریتی می توان شعار سال را عملی کرد؟ این خسارت ها و هزینه های هنگفت به بخش خصوصی را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟

آیا این خسارت ها در صورت های مالی شرکت ها دیده می شود؟ آیا کمکی به مالیات، تامین اجتماعی، حقوق و دستمزد و هزینه های جاری سنگین بخش تولید خواهد شد؟

مهمترین سوال در این چنین رویه ای این است که ایجاد چنین خسارتی به بخش خصوصی و آن هم برای حفظ و پایداری شبکه، ترک فعل نیست؟

قطعا ادامه چنین رویه ای می تواند پای دستگاه قضایی و سازمان بازرسی استان را به میدان خاموشی های صنعت باز نماید؛ چرا که این دستگاهها تنها پناهگاه بخش خصوصی و مردم برای مطالبه گری هستند!

برای بخشی از صنایع عملا برای عدم قطعی توافق شده اما به توافق عمل نکردند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان در این رابطه به رشت امروز گفت: بالغ بر یک هزار ۹۸۰ واحد صنعتی فعال در گیلان وجود دارد که بخش مهمی از این تعداد صنایع، تولید کننده مواد غذایی، سردخانه و صنایع حساس هستند که هر گونه قطعی پی در پی می تواند به جز خسارت به بخش تولید، بر بازار هم تاثیر خود را داشته باشد.

قرار بود صنایع غذایی، سردخانه ها و صنایع حساس مشمول قطع برق هفتگی نشوند

تیمور پورحیدری مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به قطع برق صنایع گیلان گفت: ما در حضور آقای استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با شرکت توزیع برق توافق کردیم و مصوب هم شد که صنایع غذایی، سردخانه ها و صنایع حساس مشمول قطع برق هفتگی نشوند. اما متاسفانه می بینیم که آقایان به قول خود عمل نکرده و علی رغم خاموشی این صنایع علاوه بر دو روز در هفته، عصرها هم اقدام به خاموشی آنان می کنند.

وی بخشی نگری و عدم توجه به پیامدهای ناشی از خاموشی در صنعت را اقدامی نسجیده تلقی کرد و یاد آور شد: در کارگروه ناترازی انرژی در دفتر آقای استاندار و با حضور ایشان مصوب کردیم که صنایع مذکور از شمول این خاموشی ها خارج شود اما در عمل کار خودشان را کردند.

بی برنامگی، بخش صنعت را در گرداب سختی فرو برده است

در این رابطه مهندس سامان نظری تولید کننده و کارآفرین بخش صنایع غذایی در شهرک شماره یک منطقه آزاد انزلی هم به رشت امروز گفت : صنایع غذایی در همه کشورهای دنیا از حساسیت ویژه ای برخوردار هستند و هر گونه سو مدیریت در این بخش می تواند هزینه سرسام آوری را به بخش خصوصی وارد کند.

این کارآفرین و تولید کننده می گوید : کالاهای فساد پذیر مستلزم عدم پیروی از چنین بخش نامه ها و دستورالعمل هایی نیستند و قطعا در استان های دیگر این مهم به درستی مدیریت شده است اما همان تعطیلی دو روز در هفته برای بخش تولید کننده صنایع غذایی خسارت آفرین است. متاسفانه ادامه این روند و آن هم برای خاموشی شبانه خسارت تولید را به شدت افزایش می دهد، در حالی که کالاهای صنایع غذایی به دلیل فساد پذیر بودن خسارت سنگینی را به بخش تولید و هم تاثیر منفی و پیامد منفی در بازار ایجاد خواهد کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت گوشتین خزر، هزینه ها و مشکلات جاری تولید امروز برای بسیاری از تولیدکنندگان نگران کننده است،در کنار این مشکلات بی برنامگی و نسخه های سلیقه ای برای اعمال مدیریت، بخش صنعت را در گرداب سختی فرو خواهد برد، لذا بخش خصوصی تلاش دارد در کنار دولت به دولت کمک کند تا ثبات اقتصادی که هدف دولت است ایجاد شود. اما مدیران میانی می باید درک درستی از شرایط تولید و صنعت و پیامدهای دستورالعمل های لحظه ای و غیر کارشناسی داشته باشند که در همین جا از آقایان مسوول درخواست داریم از ادامه چنین سیاستی برای اعمال خاموشی ها در صنعت و آن هم صنایع غذایی خودداری کنند.

خسارت ۲۵ هزار میلیارد تومانی خاموشی صنعت گیلان در تابستان امسال

در این رابطه همچنین رییس انجمن مدیران صنایع گیلان به رشت امروز گفت : امسال در چهار ماهه خرداد و تا ادامه این روند تا پایان شهریور دقیقا یک ماه مستمر برای تمام صنایع استان تعطیلی داریم و مقیاس این یک ماه صرفا به استناد صرفا همان دو روز در هفته می باشد. لذا با توجه به تعطیلی صنایع در استان، این عدد به ما می گوید ۲۵ هزار میلیارد تومان خسارت عدم تولید، حقوق و دستمزد و هزینه های سربار و هزینه ثابت صنعت در تابستان امسال است.

چطور می توان خسارت تولید کنندگان فعلی را جبران کرد؟

مهندس اکبر تطهیری مقدم رییس انجمن مدیران صنایع گیلان این خسارت برای صنعت گیلان را منهای صنایع ای از جمله فولاد و سیمان ارزیابی کرد و یاد آورد شد: مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان مسوولیت سرمایه گذاری استان را بر عهده دارند، ایشان از ورود سرمایه گذار جدید در گیلان صحبت کردند؛ حال باید پرسید با چنین صدمه ای که صنعت به دلیل کاهش تولید با آن روبرو است و یا از سه شیفته شدن به تک شیفته شدن با داشتن ظرفیت واقعی ای را که دارد در حال ادامه حیات است؛ چطور می توان خسارت تولید کنندگان فعلی را جبران کرد و آنوقت هم از سرمایه گذاری جدید هم صحبت کنیم!

به اذعان رییس انجمن مدیران صنایع گیلان، سرمایه گذار فعلی در گیلان در حال فرار است، چون دولت به تعهد خود در وزارت نیرو به سرمایه گذار عمل نکرده است و به پیشنهاد ما که حمایت از صنعت است گوش نمی دهد.

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی به صنعت گیلان در سال گذشته

وی با اشاره به خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی صنعت در سال گذشته که به دلیل عدم تولید فقط برای حقوق و دستمزد متحمل این هزینه شده است تصریح کرد: ما به دولت آقای دکتر پزشکیان که خودشان پزشک هستند و پزشک اول درد را عارضه یابی کرده و بعد فرایند درمان را در بیمار شروع می کند؛ پیشنهاداتی داریم و امیدواریم دولت برای عدم تعطیلی صنایع کشور مشوق هایی را برای صاحبان صنایع از جمله یک دوازدهم تا دو دوازدهم پرداخت مالیات و دو دوازدهم هزینه بیمه تامین اجتماعی به جهت عدم تعهدات وزارت نیرو در نظر گرفته و صنایع را مشمول بخشودگی قرار دهد.

صنعت را خاموش کرده اند

تطهیری مقدم خسارت خاموشی های صنعت را عظیم تلقی کرد و با تاکید بر اینکه دولت موظف بود طبق برنامه ششم توسعه ظرفیت نیروگاههای کشور را در سال ۱۴۰۳ به صد هزار مگاوات برق برساند و اکنون علی رغم اینکه از برنامه عقب است و این ظرفیت ۷۰ هزار مگاوات است و از سویی به دلیل مستهلک بودن و افت انرژی این ظرفیت در نیروگاهها در حدود ۵۰ هزار مگاوات است به لزوم ورود دستگاههای نظارتی از جمله دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور به ترک فعل وزارت نیرو پرداخت و خاطر نشان کرد: فرسودگی برق کشور در سال ۱۴۰۳ نشان می دهد که طبق برنامه توسعه ششم کشور عمل نشده و کشور به ظرفیت پیش بینی شده در برنامه دست نیافته است.

از این جهت وزارت نیرو بجای تعهد به فروش انشعاب برق که به مردم و متقاضیان صنعت واگذار می کند، نه تنها اینکه به قرار داد خود عمل نکرده، حتی هزینه انتقال برق را از بخش صنعت دریافت می کند و با دریافت چنین هزینه هایی که بسیار برای صنعت گران هم تمام می شود ، متاسفانه دچار ترک فعل شده و صنعت را در زمان حیات رسما خاموش می کند .

درخواست از دولت پزشکیان:صنعت را از نگرانی تابستانه و زمستانه نجات دهید

رییس انجمن مدیران صنایع گیلان گفت: از دولت آقای پزشکیان انتظار داریم، زمینه و انگیزه سرمایه گذاری را در کشور ایجاد کنند و صنعت را از نگرانی تابستانه و زمستانه نجات دهند، چرا که اعتقاد داریم این دولت بر اساس دانش و آگاهی که دارد می تواند بستر سرمایه گذاری پایدار و مولد را در کشور فراهم کند.

  • منبع خبر : کلانشهر