گیرا آنلاین_ ✍️ عباس لطفی، کارشناس عمران_ رشت، شهری با هویت فرهنگی و اجتماعی غنی، سالهاست زیر فشار ترافیک نفسگیر روزانه، آرامش خود را از دست داده است. خیابانهای باریک، رشد بیبرنامه خودروهای شخصی، و کمبود زیرساختهای حملونقل عمومی، این شهر را به یکی از کانونهای بحران ترافیکی شمال کشور بدل کرده است. این روزها تردد از میدان شهرداری تا خیابان های اصلی رشت، نه تنها زمانبر، بلکه باعث فرسایش اعصاب شهروندان شده است. اگر بخواهیم در خصوص معضل ترافیک به عمده مشکلات ریشهای این شهر بپردازیم. می توان به نبود رینگ شهری اشاره کرد. رشت هنوز از حلقه ارتباطی کامل بیبهره است و همین موضوع باعث میشود بار سنگین ترافیک به مرکز شهر هدایت شود. از طرفی معابر ناکافی و خیابانهای قدیمی و کمعرض، توان پاسخگویی به حجم خودروهای امروز را ندارند.
برای حل مشکلات ترافیکی شهر رشت، جدا از راهکارهای بلندمدت، سیاستهای عملیاتیتر و سریعتری نیاز است مثل تقویت حملونقل عمومی، چرا که اتوبوسهای فرسوده و خطوط محدود تاکسیرانی رشت، شهروندان را به استفاده از خودروهای شخصی سوق دادهاند. البته در این بیننبود آموزش و فرهنگسازی در این زمینه، استفاده بیرویه از خودرو شخصی و بیتوجهی به مقوله دوچرخه سواری و پیادهروی را تشدید کرده است.
همانطور که تاکید کردم یکی از روشهای مؤثر در کنترل ترافیک اجرای رینگ شهری در شهر رشت است. و به عقیده بنده یکی از تحولات مهم در مدیریت ترافیک شهری تبدیل این پروژه به اولویت نخست عمرانی مجموعه مدیریت شهری است که میتواند بار ترافیک مرکز شهر را کاهش دهد.
بدیهی است با توجه به الگوی توسعه شهرها راهکار دیگر حل معضل ترافیک بازگشایی معابر جدید خواهد بود. لذا ایجاد مسیرهای جایگزین و اتصال محلات به یکدیگر، جریان ترافیک را روانتر میکند.
راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که با برنامهریزی شهری و همکاری سایر دستگاه ها میتوان بر بسیاری مشکلات ترافیکی فائق آمد. مثل بهبود حملونقل عمومی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، راهاندازی خطوط BRT و حتی پیگیری پروژه تراموا یا مترو، که میتواند اعتماد شهروندان را به حملونقل عمومی بازگرداند.
به اعتقاد من ترافیک تنها بر زیبایی شهر تاثیر منفی نمیگذارد، بلکه از کیفیت هوا گرفته تا خلق و خوی شهروندان متاثر از آن است و در حقیقت ترافیک، بزرگترین معضل شهر رشت است. بنابراین اگر بتوانیم زیرساخت دوچرخهسواری با احداث مسیرهای ایمن و پارکینگهای اختصاصی و طرحهای اجاره دوچرخه دنبال کنیم قطعا رشت را به شهری سالمتر بدل خواهیم کرد.
هم اکنون شاهد این مسئله هستیم که اکثر خیابان های اصلی رشت مثل معلم، تختی، مطهری،لاکانی و…. بیشتر ساعات روز با حضور انبوه خودروها مواجه است و چه بسا می توان با مدیریت ترافیک، و نصب دوربین های هوشمند جریان ترافیک را روانسازی کنیم.
به هر روی باور من این است که عوامل زیادی در تشدید ترافیک شهر رشت نقش آفرین هستند از معماری شهر گرفته تا بیتوجهی به فرهنگ ترافیکی و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی ولی آنچه مشخص است، رشت برای عبور از بحران ترافیک، نیازمند تصمیمهای جسورانه و اجرای پروژههای بزرگ است. این شهر نمیتواند تنها با اقدامات کوتاهمدت به آرامش برسد. رینگ شهری، حملونقل عمومی مدرن، و فرهنگسازی پایدار، سه ضلع مثلثی هستند که میتوانند آیندهای متفاوت برای رشت رقم بزنند. اگر امروز اقدام نکنیم، فردا خیابانهای رشت دیگر جایی برای نفس کشیدن نخواهند داشت.




