به گزارش گیرا آنلاین به نقل از غیرمنتظره، در این جلسه استقرار یک پایگاه امدادرسانی ویژه منطقه بازار و محلات بافت مرکزی شهر رشت بررسی و مورد تأکید قرار گرفت.
دکتر سید حسین رضویان – رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت در ابتدای جلسه با تشریح طرح ارائه شده، گفت: باتوجهبه تراکم جمعیتی در محدوده پیادهراه مرکزی شهر رشت نیاز جدی به استقرار خودروهای امدادی در این محدوده وجود دارد.
همچنین در ادامه دکتر حسن کریمی کرنق – رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت نیز با بیان اینکه این طرح پیشتر در کمیسیون بهداشت مطرح و اکنون برای تعیین تکلیف در این کمیسیون مشترک بررسی میشود اظهار داشت: طبق مشاهدات به دلیل تراکم ترافیکها در معابر مرکزی شهر خدماترسانی اورژانس و آتشنشانی به محلات مرکزی شهر بهدشواری و تأخیر قابلانجام است و لذا به لحاظ بهحداقلرساندن آسیبهای جانی و مالی شهروندان و گردشگران در مواقع بحران، جانمایی یک پایگاه ویژه خودرویی و امدادرسانیهای ضروری نزدیک به بازار و پیادهراه شهر توصیه میگردد.
دکتر جمشید محمدی – رئیس مدیریت حوادث و اورژانس پیش بیمارستانی گیلان نیز دراینخصوص گفت: اورژانس گیلان آمادگی کامل برای تجهیز و راهاندازی پایگاه فوق را داشته و باتوجهبه وضعیت ترافیکی شهر رشت و حجم بالای مأموریتها این آمادگی را دارد تا در هر مکان که در اختیار این مجموعه قرار گیرد خدمترسانی نماید.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار مأموریت در استان گیلان توسط اورژانس ۱۱۵ در حال انجام است که از این میان بیش از ۵ هزار مأموریت در شهر رشت است.
مسعود عباسنژاد عضو شورای شهر رشت نیز با تأکید بر اهمیت موضوع مطرح شده، تصریح کرد: باید امکاناتی ویژه برای این منظور دیده شود پیشنهاد کرد ساختمانی مشخص و دائمی برای امدادرسانیها هم برای اطفای حریق و هم اورژانس و درمان تعیین شود تا در مواقع لزوم بتوان به سریعترین شکل دفع خطر کرد.
عباسنژاد با بیان اینکه علاوه بر جان همشهریان و گردشگران که لازم به صیانت است، اموال و سرمایه بسیاری در محدوده بازار وجود دارد که باید برای ایمن ماندن آنها تمهیدات داشته باشیم گفت: حضور دائمی ماشین آتشنشانی، خودرو اورژانس و کادر درمان را باید در این سازوکار پیشبینی کنیم.
همچنین شهرام مؤمنی رئیس سازمان آتشنشانی نیز با این توضیح که متأسفانه ایستگاه ۸ آتشنشانی رشت واقع در محدوده بازار به لحاظ تراکم شدید و سد معبرهای موجود در جابهجایی ماشینآلات با معضل روبرو شده و عملاً خروج خودرو از ساختمان برای آن ایستگاه غیرممکن شده گفت: اگر ساختمانی دارای پارکینگ و فضای کافی در محدوده بازار تأمین شود میتوانیم این ایستگاه را به آنجا منتقل کنیم و به خدماترسانی بهینه برسانیم.
مؤمنی گفت: متأسفانه در صورت ادامه ترافیکهای فزاینده رشت، امکان حضور نیروهای امدادرسان در زمان استاندارد کمتر میشود و اگر این زمان از ۵ دقیقه بیشتر شود، از استانداردها خارج خواهیم شد.
در ادامه نیز معین حسنزاده مشاور کمیسیونهای توسعه پایدار و بهداشت شورای شهر رشت نیز در این جلسه با تأکید بر آنکه بازار رشت با قدمت تاریخی و ظرفیت فرهنگی بسیار ارزشمند، متأسفانه نه ایمن است و نه دارای فضای کافی برای امدادرسانی، ظهار کرد: تاریخ شاهد بوده که این بازار از قدیم تا امروز چندین بار دچار حریق شده و اکنون طبق مفاهیم توسعه پایدار ما ساکنان امروزی رشت باید برای دفع خطرات احتمالی تمهیدات داشته باشیم.
وی افزود: بر اساس آمار، در ساعات پیک ترافیک، مدت زمان ارائه خدمت خودروهای امدادی به حوادث رخ داده در محدوده پیادهراه قریب به ۳۵ دقیقه میباشد که مدت زمان بسیار طولانی است.
حسنزاده با تأکید بر اینکه لازم است خودروهای امدادرسان در محوطه پیادهراه حضور دائمی داشته باشند بیان کرد: این موضوع در زمان غروب که تراکم جمعیت در پیادهراه و بازار به حداکثر میرسد دارای اهمیت بیشتری است و ایستگاههای سلامت که در مقاطع زمانی خاص در پیادهراه ایجاد میشود مراجعات بسیار دارد و اصولاً وجود یک مرکز امدادرسانی در هر پیادهراه طبق استانداردهای جهانی لازم و از نیازمندیهای جدی شمرده میشود.
در پایان نیز دکتر حسن کریمی کرنق – رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت، تأکید کرد: طی دو هفته آتی معاون خدمات شهری با حضور مدیر منطقه دو، مدیر املاک و مستغلات شهرداری، رئیس سازمان آتشنشانی جلسهای مشترک با مقامات و ریاست اورژانس برگزار کرده و در تعیین مکانی برای راهاندازی مرکز امدادرسانی بافت مرکزی شهر تعیین تکلیف کنند و مراتب و تصمیمات کتباً به شورای اسلامی ارجاع شود.