بازرسی گیلان در مسیر اصلاح و شفاف‌سازی / تأکید بر تعامل با مدیران اجرایی استان
بازرسی گیلان در مسیر اصلاح و شفاف‌سازی / تأکید بر تعامل با مدیران اجرایی استان
رشت_ بازرس کل گیلان با تأکید بر اهمیت صداقت و اخلاق حرفه‌ای در عرصه رسانه، گفت: خبرنگاران باید واقعیت‌پندار، راست‌کردار و حقیقت‌نگار باشند و از ورود به بازی منافع شخصی در نگارش پرهیز کنند.

به گزارش اختصاصی گیرا آنلاین ، آقایی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: همه ما وظیفه داریم به نیابت از مردم، گره‌های موجود در جامعه را شناسایی کرده و مطالبه‌گری کنیم.

وی با اشاره به فرارسیدن ایام روز خبرنگار، افزود: این مراسم در شرایطی برگزار می‌شود که با تعطیلات همراه هستیم، اما وظیفه دانستیم خبرنگاران را دعوت کنیم و قدردان زحمات صادقانه و بی‌ادعای آنان باشیم.

آقایی با بیان اینکه «تجلیل، تکریم و قدردانی» از اصحاب رسانه، بخشی از اخلاق حرفه‌ای و انسانی است، گفت: خبرنگاران سه ویژگی ارزشمند دارند؛ واقعیت‌پندارند، راست‌کردارند و حقیقت‌نگار. همچنین از خرد و آینده‌نگری برخوردارند و در کنار آن، صبوری و شجاعت را در قلم خود متجلی می‌کنند.

بازرس کل گیلان ادامه داد: متأسفانه برخی افراد از قلم خود برای منافع شخصی استفاده می‌کنند که به آنان تذکرات لازم داده‌ایم. نباید اجازه دهیم قداست این حرفه، زیر سؤال برود.

وی با اشاره به امنیت پایدار استان گیلان، تصریح کرد: گیلان به دو دلیل از امن‌ترین استان‌های کشور است؛ نخست، همدلی و هم‌زبانی میان ارکان مختلف حاکمیتی، و دوم، هوشیاری، بیداری و توانمندی نهادهای انتظامی و امنیتی.

آقایی با اشاره به روند روبه‌رشد رسانه‌ای در گیلان خاطرنشان کرد: توسعه گفتمان خبری در استان مشهود است و در چهار ماه نخست امسال، بیش از ۴۰۳ مورد شکایت ثبت و پیگیری شده است.

نظارت هدفمند بر عملکرد دستگاه‌ها در گیلان / ۲۹۰ گزارش اصلاحی در سال گذشته صادر شد

بازرس کل استان گیلان با اشاره به عملکرد سال گذشته این نهاد اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۹۰ گزارش اصلاحی به دستگاه‌های اجرایی استان ارسال شد که موجب اصلاح فرآیندها و تصمیم‌گیری‌ها شد. همچنین ۲۵۶ مورد هشدار نظارتی در حوزه‌های گوناگون صادر شد که بالغ بر ۵۰ مورد آن به بازه جنگ ۱۲ روزه اخیر اختصاص داشت؛ این هشدارها عمدتاً در زمینه سلامت، تغذیه، انرژی و کالاهای اساسی ارائه شدند.

وی ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال نیز ۲۹ گزارش اصلاحی تدوین و ارسال شده و تاکنون ۱۴ برنامه نظارتی برای دستگاه‌های اجرایی استان تنظیم شده که در حال اجرا هستند.

بازرس کل گیلان با اشاره به تعامل مردمی سازمان بازرسی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۹۴۴ مورد شکایت مردمی دریافت و به تمامی آن‌ها رسیدگی شد. همچنین هزار و ۶۱۸ مورد اعلان و گزارش مردمی ثبت شده که بخش زیادی از آن‌ها در دست بررسی است.

وی با تأکید بر اینکه نگاه سازمان بازرسی برخوردی صرف نیست، اظهار داشت: ۹۰ درصد اقدامات ما ماهیتی پیشگیرانه دارد و محور اصلی آن تذکر، هشدار و اصلاح امور پیش از وقوع تخلف است. متأسفانه برخی مدیران در برابر نقد مقاومت می‌کنند و نسبت به هشدارهای قانونی سازمان گلایه دارند، در حالی که هدف ما حمایت از مدیران و صیانت از کرامت انسانی آنان است.

بازرس کل گیلان در بخش دیگری از سخنان خود به رسیدگی به تخلفات اداری و قضایی اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته ۴۲۱ نفر به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات معرفی شدند که از این تعداد، ۲۸۴ نفر محکوم شده‌اند. همچنین ۲۶ پرونده به دستگاه قضایی ارجاع شده که مراحل رسیدگی آن‌ها در حال انجام است.