اکران فیلم مستند پرتره شیون فومنی در خانه هنرمندان ایران
اکران فیلم مستند پرتره شیون فومنی در خانه هنرمندان ایران
.

گیرا آنلاین_ به گزارش حامد فومنی مدیر بنیاد فرهنگی شیون فومنی، اولین اکران فیلم مستند پرتره شیون فومنی از سوی مجله بخارا با همکاری بنیاد فرهنگی شیون فومنی با عنوان ” شب شیون فومنی”  در ساعت پنج بعدازظهر روز پنج شنبه، دهم خرداد ۱۴۰۳ در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

وی گفت: در این آیین، پس از سخنرانی کاوه بهرامی مقدم، علی دهباشی و حامد فومنی شاهد نمایش فیلم مستند ” دره پروانه ها” خواهیم بود.

در ادامه مدیر بنیاد فرهنگی شیون فومنی اشاره نمود:   ” دره پروانه ها”، فیلم مستند پرتره شیون فومنی است که این فیلم در راستای شیون شناسی، شناخت و  تبیین ناگفته هایی از زندگی، افکار و اندیشه های ادبی، سیر و سلوک شاعرانه و اثرگذاری های شیون فومنی در اجتماع و در شعر و ادبیات معاصر ساخته شده است.

حامد فومنی درباره عوامل سازنده فیلم مستند” دره پروانه ها” گفت : کاوه بهرامی مقدم کارگردان، فیلمنامه نویس و مجری طرح ، هامون بهرامی مقدم مدیرتصویربرداری، تدوین و صداگذاری و حامد فومنی پژوهش و دکلمه اشعار گیلکی و فارسی از عوامل سازنده این فیلم و تهیه کننده  فیلم مستند‌ شیون فومنی، بنیاد فرهنگی شیون فومنی است.

شیون فومنی( میراحمد فخری نژاد) متولد سوم دی ۱۳۲۵، شاعر و ترانه سرا، از مشاهیر و مفاخر فرهنگی و از معدود شاعران موفق دو زبانه معاصر، از سویی در شعر گیلکی از قله های شعر گیلان و از شاعران محبوب و مردمی شمال کشور و در شعر و غزل فارسی از چهره های نامدار معاصر به شمار می رود. اشعار گیلکی شیون فومنی، سرتا سر گیلان را در نوردیده و در دل مردم جای دارد. مجموعه آلبوم های صوتی شعر گیلکی شیون فومنی با عنوان ” گیله اوخان” ( پژواک گیلان) از نظر ارزش، منزلت و اعتبار فرهنگی همانند آثار فاخری چون: شاهنامه فردوسی، دوبیتی های باباطاهر، مثنوی مولانا، بوستان  و گلستان سعدی و دیوان حافظ و…به عنوان یکی از گنجینه ها و میراث معنوی، مصداق هویت و شناسنامه فرهنگی گیلانیان محسوب می شود. او خالق ترانه های خاطره انگیزی به گیلکی و فارسی است.

اشعار و غزل های فارسی شیون فومنی در سه سطح زبانی، ادبی و فکری، نشان دهنده ی پیوند خجسته ی ” نوآوری” و ” سنت” است و این مهم برخاسته از پشتوانه ی غنی و درک عمیق شاعر از فرهنگ و ادبیات پیشین تا جریان های ادبی معاصر بوده است که با نگاهی تازه به جهان و انسان در بافت و بیان و ذهن و زبانی شاعرانه، شیون را در گونه های غزل معاصر اعم از جریان خلاق غزل نو، غزل تصویری و…به عنوان شاعر موفق ” غزل نوسرا” و ” نوآور در غزل” معرفی می کند.

شیون در بیست و سوم شهريور ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری کلیوی چشم از جهان فروبست. از وی آثار متعددی به گیلکی و فارسی منتشر شده و نیز در دست انتشار می باشد.