انعقاد تفاهم نامه مجموعه مدیریت شهری رشت با نماینده انحصاری شرکت Reccontec آلمان در حوزه پسماند
انعقاد تفاهم نامه مجموعه مدیریت شهری رشت با نماینده انحصاری شرکت Reccontec آلمان در حوزه پسماند
در دیدار مدیریت شهری رشت با نماینده انحصاری شرکت Reccontec آلمان که صاحب تکنولوژی M.Y.T در حوزه امحاء کامل پسماند و استحصال انرژی است مقرر گردید با توجه به اتفاق نظر اعضای حاضر در این جلسه، تفاهم نامه ای مبنی بر تعیین تکالیف طرفین با محوریت پسماند طی یک هفته آینده مبادله شود .

گیرا آنلاین_ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامي شهر رشت در این دیدار با اشاره به اینکه

معضل پسماند رشت و گیلان یک دغدغه قدیمی است اظهار کرد: همواره مدیران ادوار با این مشکل مواجه بوده اند و وجود کوه عظیم زباله در منطقه سرسبز سراوان مشکلات فراوانی به لحاظ زیست محیطی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه نگرانی‌های فراوانی بابت شیرابه های تولید شده ناشی از زباله و سرازیری آن به درون چرخه طبیعت وجود دارد افزود: متاسفانه این شیرابه ها در نهایت به دریا سرازیر می شوند و علاوه بر ایجاد آلودگی ، اتفاقات غیر قابل جبرانی برای محیط زیست رقم می زنند.

رئیس شورای اسلامي شهر رشت با اشاره به اینکه در شرایط مالی حاکم بر شهرداری تامین اعتبار یکصد و سی میلیون یورویی که سهم شهرداری رشت در این پروژه مشارکتی با شرکت آلمان است با مشکلاتی مواجه است تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس و دولت بعنوان یک پروژه ملی مطرح تا برای اجرای ان در اتی با مشکل مواجه نشویم .

کارگرنیا با اشاره به اینکه قرار است این پروژه در شهر رشت به صورت پایلوت در کشور اجرایی شود گفت: البته این زباله سوز در چند کشور اجرایی شده و حسب بررسی های انجام شده عملکرد موفقی دارد و آن شاالله در صورت اجرا مشکل پسماند رشت و بسیاری از شهرهای همجوار حل خواهدشد.

شهردار رشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه نماینده شرکت آلمانی به دغدغه پسماند کاملا اشراف دارد اظهار کرد: دغدغه پسماند در شهرهای شمالی کشور بیشتر به چشم می آید .

رحیم شوقی با بیان اینکه شهرداری رشت در حال حاضر برای اجرای پروژه چهل میلیون دلاری زباله سوز قبلی با مشکل مواجه شده است افزود: ما نواقص و مشکلات را می شناسیم و ظرفیت پسماند رشت و شهرهای اطراف به اندازه ای است که چنانچه با شرکت قبلی ادامه فعالیت دهیم ، بتوانیم با یک شرکت دیگر نیز قرار داد ببندیم.

وی با اشاره به اینکه برای دریافت چهل میلیون دلار اعتبار بابت احداث زباله سوز چینی نشست هایی با دولت برگزار شده است گفت : شرکت چینی تقاضای چهل میلیون دلار را مطرح کرده و با شرایط اقتصادی حاکم تداوم همکاری و تزریق اعتبار مجدد با آنان گویا به صرفه تر است ، مگر اینکه شرکت آلمانی بابت یکصد و سی میلیون یورو سهم شهرداری رشت در این مشارکت پیشنهادی به صرفه ارائه کند.

شهردار رشت به تضامین مربوط به وام برای احداث زباله سوز اشاره کرد و گفت: شهرداری از لحاظ ملک آنقدر غنی نیست که تضامین بسیار بزرگ ارائه کند ولی مکانی احداث زباله سوز را می توانیم به عنوان تضمین وام معرفی کنیم .

وی به پیشنهاد فروش انرژی تولید شده از زباله از سمت این شرکت آلمانی اشاره کرد و گفت: شرکت های متقاضی برای دریافت انرژی برق بسیار از زباله فراوان هستند .

حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه از دیدگاه شهروندی باید بگوییم که رشت در حال حاضر در بخش پسماند بسیار وضعیت نامناسبی دارد اظهار کرد:

امیدواریم پس از کارشناسی ها و بررسی مباحث فنی مسئله احداث زباله سوز به سرانجام برسد و این دغدغه بزرگ پس از سالها مرتفع شود .

دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه احداث زباله سوز از سالها پیش در گیلان مطرح شد اظهار کرد: متاسفانه بی توجهی هایی که در آن دوران صورت گرفت تبعاتش را شامل حال نمایندگان مجلس و شورا در این دوره کرد و انتظار می رود هم در بحث فاینانس و هم نحوه قرارداد این زباله سوز توجه و دقت بیشتری معطوف شود.

نادر حسینی با بیان اینکه اگر این بار نیز در روند احداث زباله سوز جدید مشکلی ایجاد شود تبعات بیشتری دارد افزود: باید تمامی مباحث ریز به ریز بررسی شود تا بعد مشکلی ایجاد نشود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه باید تمامی جوانب سرمایه گذاری مشارکتی در این پروژه بررسی شود اظهار کرد: زباله یک دغدغه بزرگ برای شهرها بالاخص شهرهای شمالی کشور است .

سید شمس شفیعی با بیان اینکه باید اجرای روش های پیشنهادی سرمایه گذاری در این پروژه مشخص شود افزود: شهرداری با تعامل با دیگر دستگاه ها باید زمین اجرای این پروژه را نیز در اختیار بگذار و باید به مباحث دیگری همچون تولید انرژی از این محل و.. نیز توجه داشته باشد.

نماینده شرکت Reccontec آلمان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از تعامل شورا و شهرداری رشت با اشاره به اینکه پروژه پیشنهادی در قالب سرمایه گذاری مشترک ایران و آلمان است اظهار کرد: آورده مورد نظر شرکت آلمانی از مجموع دویست و پنجاه میلیون یورو یکصد و بیست میلیون یورو و سهم شهرداری رشت نیز یکصد و سی میلیون یورو است.

پرویز شاه آبادی با بیان اینکه از مبلغ یکصد و سی میلیون یورو که سهم شهرداری رشت در این پروژه مشارکتی است با شهرداری مساعدت می کنیم افزود: قرار است این مبلغ از محل اعتبارات شرکت آلمانی به صورت فاینانس به شهرداری رشت کمک شود و بازپرداخت آن به صورت دو سال تنفس و سه سال بازپرداخت است.

وی با تاکید به اینکه زباله طلای کثیف است تصریح کرد: طبق برآوردهای اولیه چنانچه روزانه یکهزار تن زباله به این زباله سوز وارد شود برابر با بیست مگاوات برق از ظرفیت فرض شده تولید می شود و طبق قوانین و ابلاغیه های موجود مقرر است قرارداد خرید تضمینی برق از سوی ساتبا( سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی ایران ) به عنوان زیر مجموعه مربوط به وزارت نیرو به مدت بیست سال منعقد شود.

نماینده شرکت Reccontect آلمان با اشاره به اینکه طبق قوانین و ابلاغیه های موجود قرار داد خرید تضمینی برق از سوی ساتبا به عنوان زیر مجموعه مربوطه در وزارت نیرو به مدت بیست سال منعقد می شود افزود: همچنین قرار داد ساخت، بهره برداری و پشتیبانی فنی شرکت آلمانی به همراه نماینده محلی خود نیز در مرحله اول در قالب قرار داد. (E.p.C+F) است.

شاه آبادی به زمان انجام مطالعات مربوط به احداث این زباله سوز در رشت اشاره کرد و گفت: زمان مطالعات ۶ ماه و زمان ساخت و بهره برداری از این زباله سوز دو سال به طول می انجامد .

نماینده شرکت آلمانی با بیان اینکه درطول یک سال کمتر از پنج درصد دورریز در این دستگاه باقی می ماند افزود: این زباله سوز شاهکار تکنولوژی است و دور ریزی که خروجی آن است اصلا قابل قیاس با دیگر دستگاه ها نیست

در این دیدار مدیریت شهری رشت با نماینده انحصاری شرکت Reccontec آلمان که صاحب تکنولوژی M.Y.T در حوزه امحاء کامل پسماند و استحصال انرژی است، مقرر گردید با توجه به اتفاق نظر اعضای حاضر در این جلسه، تفاهم نامه ای مبنی بر تعیین تکالیف طرفین با محوریت پسماند طی یک هفته آینده مبادله شود .