انعطاف داشتن به معنی دست کشیدن از آرمان‌های ایرانی اسلامی‌ نیست
انعطاف داشتن به معنی دست کشیدن از آرمان‌های ایرانی اسلامی‌ نیست
گیلان یک مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه رونق هرچه بیشتر تجارت دریای خزر چشم‌ به راه دیپلماسی برای کنترل تنش‌ها و حتی از بین بردن برخی موانع است، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود باید انعطاف داشت، به این معنی نیست که از آرمان‌های ایرانی اسلامی‌ دست بکشیم، بلکه تنها هدف، استفاده از موقعیت‌ها برای تامین هرچه بهتر منافع ملی است.

گیرا آنلاین_ هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به تحریم منطقه آزاد انزلی، این اتفاق را اقدامی ظالمانه دانست و گفت: دولت برای رفع تحریم‌ها باید اقدامات لازم را انجام دهد.

این کارشناس حوزه اقتصادی بیان کرد: اولین برنامه دولت چهاردهم باید رفع تنش‌های خارجی باشد تا تحریم‌ها رفع شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، همچنان در داخل مشکل داریم، البته یکسری خودتحریمی‌ها در داخل کشور داریم، ولی تحریم‌های بیرونی بسیار اثرگذارند.

او با بیان اینکه تغییر رویکرد، نیاز اساسی امروز ماست، اظهار کرد: آنچه می‌تواند به بهبود فضا سرعت ببخشد، استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی و خارجی برای کنترل تنش‌ها و حتی از بین بردن برخی موانع است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما واقعاً روزهای سختی را دارد و امروز چنان مشکلات بزرگی در مقابلش قرار گرفته است که بدون بسیج بخش‌های مختلف نمی‌توان امید چندانی به رفع سریع آنها داشت، افزود: دستگاه دیپلماسی می‌تواند به بهبود روند اقتصادی کشور کمک کند و سفر اخیر پزشکیان به عراق، مصداق کاربرد دیپلماسی عمومی از سوی رئیس جمهوری بود.

حق‌شناس گفت: اگر دیپلماسی ویژه در سفر پزشکیان به سازمان ملل، مانند سفر عراق در دستور کار قرار گیرد و موانع خارجی تا حدی مرتفع شوند تورم می‌تواند وارد کانال ۲۰ درصدی شود.

این کارشناس اقتصاد کلان در ادامه با بیان اینکه همه شواهد نشان می‌دهند که اکنون انتظار کاهش نرخ تورم را داریم نه افزایش آن را، بیان کرد: این یک اتفاق مهم در اقتصاد ماست که انتظارات تورمی نقش پررنگ‌تری در کاهش یا افزایش نرخ تورم دارد و می‌تواند کمک زیادی به دولت در کاهش تورم کند.

وی با اشاره به اینکه این یک نکته مهم است و امیدوارم دولت چهاردهم از این فضای عمومی مثبتی که شکل گرفته است، نهایت بهره را ببرد، گفت: در نیمه دوم سال که تیم اقتصادی دولت چهاردهم نه‌تنها مستقر شده، بلکه تیمی یک‌دست و همسو (از نظر هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری) شکل گرفته است، می‌توانیم بگوییم اقتصاد کشور در ماه‌های باقی‌مانده تا پایان سال دیگر سردرگمی در حوزه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نخواهد داشت.

او در ادامه با تاکید بر اینکه در فضای کنونی کشور به استاندارانی نیاز است که بتوانند ایده‌های وفاق و توسعه مد نظر مردم و رئیس ‌جمهوری را محقق کنند، افزود: روند توسعه در هر جامعه قطعاتی دارد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، بهره‌مندی از نیروی انسانی مطلوب و مدیران مناسب است.

وی بیان کرد: اگر بپذیریم مبنای توسعه در هر جامعه‌ای، انسان است و منابع انسانی است که پیشرفت را محقق می‌کنند در آن صورت اهمیت مدیران استانی هم بیشتر نمایان می‌شود.

این کارشناس اقتصاد کلان اظهار کرد: اساساً فناوری، تکنولوژی و سرمایه، زمانی می‌تواند در مسیر توسعه به کار آید که زمینه حضور نیروی انسانی کارآمد و بهره‌ور فراهم شده باشد. در غیر این صورت، اگر منابع انسانی بهره‌ور نباشد، حتی فناوری هم کمکی به توسعه و بهبود شاخص‌های اقتصادی مناطق مختلف نمی‌کند.

حق‌شناس با اشاره به اینکه همجواری با دریای خزر در گیلان یک موهبت در راستای توسعه اقتصاد منطقه و کشور است، افزود: تغییر تراز آب دریای خزر یک پدیده طبیعی است و بارها در تاریخ این دریا شاهد آن بوده‌ایم. کاری که باید در قبال دریای خزر انجام دهیم، دخالت کمتر در طبیعت و آلوده نکردن کردن محیط این پدیده طبیعی است.