گیرا آنلاین_ به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، فرشاد خوش طالع با بیان اینکه بر اساس ماده ۴۲ قانون تامین اجتماعی در صورتی که کارفرما به میزان حق بیمه و خسارت تاخیر تعیین شده از طرف سازمان معترض باشد میتواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ اقدام به ثبت اعتراض نماید افزود : این اعتراض با تشکیل پرونده در هیات بدوی تشخیص مطالبات شعبه رسیدگی شده و پس از آن نیز در صورتی که کارفرما مجدداً به رای صادره اعتراض داشته باشد میتواند درخواست رسیدگی در هیات تجدید نظر نماید .
رئیس اداره وصول حق بیمه تامین اجتماعی گیلان با تاکید بر اینکه در واقع هیات ها مرجعی برای صیانت از حقوق کارفرمایان هستند اذعان داشت : در هیات های بدوی شعب نمایندگان کارگر و کارفرما نیز حضور دارند که این امر در هیات های تجدید نظر به شکلی قویتر و با حضور نماینده معرفی شده از سوی تشکلهای کارفرمایی و قوه قضائیه انجام می پذیرد .
وی با بیان اینکه در چهارماهه نخست سالجاری بیش از ۹۷۰ پرونده به هیات تجدید نظر در اداره کل استان ارجاع شده ، اظهار داشت میانگین درخواست های رسیدگی در این مرحله در طول سال بیانگر سهم کمتر از ۷ درصدی اعتراض به بدهی ها توسط کارفرمایان از مجموع بیلان ها و صورتحساب های صادره است به گونه ای که در این مدت با تشکیل ۸۲ جلسه ، از این تعداد ۷۸۸ فقره از پرونده ها رسیدگی گردیده که بیش از ۶۲ درصد آنها با فسخ رای قبلی و ۷ درصد نیز با صدور قرار همراه بوده و در واقع به نفع کارفرما اتمام یافته است .
فرشاد خوش طالع با اشاره به اینکه کمتر از یک سوم پرونده های ارجاع شده به هیات های تشخیص مطالبات تایید رای بدوی داشته اند گفت : بر اساس منشور اخلاقی هیات های تشخیص مطالبات ، رعایت انصاف و عدالت و بی طرفی ، حفظ شأن و کرامت کارفرمایان اعتراض کننده ، داشتن سعه صدر برای استماع دفاعیات و اجتناب از اعمال سلیقه از اصول و مبانی کار هیات ها بوده و تلاش ما حفظ حقوق مخاطبین در این زمینه است که آمار عملکردی ارائه شده بیانگر رویکرد صادقانه اعضاء می باشد .
رئیس اداره وصول حق بیمه تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه بدهی های حق بیمه ناشی از قراردادهای پیمانکاری و بازرسی های دفاتر قانونی شرکت ها از بیشترین موارد مطروحه در هیات تجدید نظر هستند خاطر نشان ساخت به طور متوسط ماهانه ۲۰ جلسه در این حوزه تشکیل و حدود دویست پرونده مورد رسیدگی قرار میگیرد .
شایان ذکر است فرایند ثبت اعتراض و درخواست رسیدگی در هیات ها در سالهای اخیر به شکل غیرحضوری و از طریق ثبت در سامانه es.tamin.ir انجام می پذیرد .