افتتاح پنجمین خانه مهر استان گیلان این بار در شهر لاهیجان
افتتاح پنجمین خانه مهر استان گیلان این بار در شهر لاهیجان
.

گیرا آنلاین_ حسین خیرخواه پاکدل، رئیس اداره پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اعلام این خبر گفت: تا پیش از این، چهار خانه مهر در شهرهای رشت، فومن، تالش و رودسر به منظور ارائه خدمات راه اندازی و تأسیس شده بود. پس از رایزنی های مکرر کارشناسان معاونت با ادارات و سازمانهای ذیربط به منظور تسهیل ملاقات با فرزندان طلاق برای والدین، پنجمین مرکز خانه مهر پس از تجهيز و تخصيص امکانات مورد نياز این بار در شهر لاهیجان با حضور جناب آقای مسرور، معاون قضایی رئیس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان افتتاح شد.

خیرخواه گفت: کلانتری ها به واسطه فضای فیزیکی خاصی که دارند محیطی تنش زا و آسیب زا به حساب می آید. از آنجایی که در کلانتری ها که عمدتا به پرونده های کیفری رسیدگی می کنند و در برخی موارد تحقیق از متهم، شاکی یا شهود صورت می گیرد محل مناسبی برای ملاقات هر یک از پدر و مادر با طفل نیست. با عنایت به تصویب قانون حمایت خانواده و ابلاغ آیین نامه اجرایی آن در اواخر سال ۱۳۹۳، ماده ۶۸ آیین نامه به منظور اجرایی نمودن تبصره ماده ۴۱ قانون مذکور روسای کل دادگستری ها را به تخصیص مکان های متناسب با روحیات اطفال جهت ملاقات با والدین موظف نموده است و اجرای این وظیفه را با استفاده از امکانات و منابع انسانی سازمان بهزیستی و ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان یا سایر مراکز ذیربط و استفاده از تعداد کافی مددکار اجتماعی (به ویژه زنان) و مامور نیروی انتظامی تبیین نموده است.

رئیس اداره پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ضمن تأکید بر اهمیت نقش خانه های مهر در کاهش آسیب های روانی به فرزندان طلاق گفت: این مراکز با دارا بودن فضایی مجزا برای بازی کودکان و همچنین محلی برای ملاقات کودکان و والدین با هدف جلوگیری از آسیب های اجتماعی و روانی فرزندان و خانواده هایی که از هم جدا شده اند، مشاوره و مددکاری لازم را ارائه می دهند.

وی همچنين افزود: به منظور ارزيابي عملکرد اين مراکز و همچنين بررسي و رفع مشکلات پيش آمده در خصوص کيفيت ارائه خدمات اين خانه ها تا کنون چندين بازديد ميداني و دوره اي توسط کارشناسان اين معاونت انجام و مشکلات موجود مرتفع گرديده است.