استان گیلان سکاندار پیری جمعیت در کشور
استان گیلان سکاندار پیری جمعیت در کشور
دبیرقرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر آگاهی بخشی در خصوص خطرات کاهش نرخ باروری در استان، گفت: هنوز مردم در خصوص خطرات کاهش نرخ باروری در گیلان، آگاهی لازم را ندارند و اصحاب رسانه می‌توانند در روند آگاهی‌بخشی لازم به مردم کمک نمایند.
به گزارش گیرا آنلاین به نقل از به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)؛ دکتراسماعیل نورصالحی-معاون بهداشتی دانشگاه ودبیر قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز دوشنبه، ۳ مرداد ماه سال‌جاری در سومین جلسه‌ی کارگروه رسانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزارشد، اظهارداشت: مردم هنوزخطر و آسیب‌هایی که پایین بودن نرخ باروری در استان به وجود خواهد آورد را احساس نکرده اند.
وی ادامه داد: برخلاف پاندمی کرونا که منجر به همکاری مردم و مسئولان شد و خطرات و تلفات آن به وضوح مشاهده می‌شد، بالارفتن جمعیت سالمند استان و کاهش نرخ باروری در گیلان مورد توجه مردم قرار نگرفته است.
دکتر نورصالحی با اشاره به بالابودن جمعیت سالمند گیلان نسبت به میانگین کشوری، تصریح کرد: تک فرزندی علت اصلی سالمندی جمعیت گیلان است در حالی که روند رو به نزول جمعیت جوان استان در آینده خطرات بسیاری را برای استان گیلان فراهم می‌کند و این مهم، باید از سوی رسانه‌ها برای مردم و مسئولان اطلاع‌رسانی شود.
دکتر نورصالحی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ در یک دوره ۲۰ ساله، جمعیت سالمند کشور حدود دو برابر شود و این وضعیت در گیلان بحرانی‌تر است.
معاون بهداشتی دانشگاه همچنین افزایش سن مادر در استان را نگران کننده دانست و گفت: میانگین سن مادر در اولین فرزند در سال ۱۳۹۰؛ ۲۷.۵۴ سال و در سال ۱۴۰۰ به ۲۹.۵۴ سال رسیده است.
وی ضمن بازخوانی بخشی از قوانین جوانی جمعیت وزارت بهداشت و درمان، افزود: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از تمهیداتی است که قانون جوانی جمعیت برای حمایت از زوجین و مادران باردار تدوین کرده است. این امر می‌تواند ترغیب زوج‌ها را برای بچه دارشدن وهمچنین والدین را برای فرزندآوری بیشتر منجر شود.
درادامه فیروز نصیرزاده – مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به اهداف قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه، نقش رسانه‌ها را در ارتقا سطح آگاهی آحاد جامعه جهت ترغیب مردم به افزایش جمعیت و فرزند آوری مهم دانست.
وی درادامه با بیان اینکه ۷۳ ماده قانونی از سوی دولت به منظور حمایت از افزایش جمعیت به تصویب رسیده است، تصریح کرد: در این خصوص لازم است همه دستگاه‌های اجرایی مسئولانه‌تر وارد عمل شده و اصحاب رسانه نیز در این خصوص مطالبه‌گر باشند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه در خاتمه با اشاره به آمار۱۵/۹درصدی افزایش سالمندی استان گیلان، ابرازامیدواری کرد: با اطلاع‌ رسانی رسانه‌ها درخصوص افزایش آگاهی مردم درخصوص ضرورت فرزندآوری در این شرایط (بحران جمعیت  گیلان)، تغییر نگرش و نهایتاً رفتارآحاد جامعه به جوانی جمعیت را شاهد باشیم.
درپایان به سوالات مطروحه اصحاب رسانه پیرامون بندهای مختلف قانون جوانی جمعیت و رویکرد استان در اجرای آن، ازسوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پاسخ داده شد.