آیین‌های عاشورایی از نگاه ایرانشناس فرانسوی/ ادامه فیلمبرداری «عشق را زیر باران جست»
آیین‌های عاشورایی از نگاه ایرانشناس فرانسوی/ ادامه فیلمبرداری «عشق را زیر باران جست»
کریستین برومبرژه نزدیک به ۴۵ سال در گیلان زندگی کرد و پژوهش‌های دقیقی پیرامون آیین‌های بومی و دینی کشورمان انجام داد

گیرا آنلاین_ «عشق را زیر باران جست» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) عنوان مستندی بلند درباره کریستین برومبرژه، ایران‌شناس فرانسوی است که بخشی از تحقیقاتش درباره آیین‌های عاشورایی ایران بوده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، الله‌کرم رضایی‌زاده، مستندساز درباره فیلم جدید خود گفت: «عشق را زیر باران جست» عنوان مستندی بلند درباره کریستین برومبرژه، ایران‌شناس فرانسوی است که اکنون فیلمبرداری آن ادامه دارد. فیلمبرداری این مستند از سال گذشته آغاز شده و تا سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. دلیل طولانی بودن زمان فیلمبرداری نیز، مصاحبه‌هایی است که برای این فیلم گرفته می‌شود.

وی افزود: برای انجام مصاحبه‌ها به شهرهای مختلف ایران سفر کرده‌ام و با اندیشمندان مختلف این سرزمین به گفت‌وگو نشسته‌ایم. از جمله افرادی که در این مستند با آنها مصاحبه شده، می‌توان به حجت‌الله ایوبی و سید محمد بهشتی و… اشاره کرد. کریستین برومبرژه نزدیک به ۴۵ سال در گیلان زندگی کرد و پژوهش‌های دقیقی پیرامون آیین‌های بومی و دینی کشورمان انجام داد. این انسان‌شناس تحقیقات خوبی نیز در حوزه مناسک عاشورایی دارد که در این مستند درباره آن حرف زده می‌شود.

رضایی‌زاده ادامه داد: «عشق را زیر باران جست» در زمان ۷۰ الی ۸۰ دقیقه‌ای آماده پخش خواهد شد. این کار بعد از آماده شدن قرار است همانند دیگر فیلم‌هایم در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی حضور پیدا کند. این مستند را علاوه بر کارگردانی نویسندگی و تهیه نیز می‌کنم.

وی در انتها از مشکل اکران فیلم‌های مستند انتقاد کرد و گفت: دو مستند عاشورایی با عنوان «اینجا خورشید می‌درخشد» و «رسم عاشقی همینه» را مدت‌هاست آماده پخش دارم. این دو کار در جشنواره‌های مختلف داخلی حضور پیدا کرده و جوایزی به خود اختصاص داده است اما هیچ جایزه‌ای بالاتر از دیده شدن فیلم توسط مردم نیست پس این سوال برایم پیش می‌آید چرا این فیلم عاشورایی در ایام محرم اکران عمومی نمی‌شود؟

«عشق را زیر باران جست» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.