Friday, 12 August , 2022
افزونه جلالی را نصب کنید. - 15 محرم 1444
شناسه خبر : 13303
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 26 آبان 1400 - 20:35 | | ارسال توسط :
یادداشت:

“پنجشنبه های سلامت ِ ورزشهای همگانی و کادر درمان”

تهیه وتنظیم:نوشین میربلوک- مسئول روابط عمومی هیات ورزشهای همگانی گیلان
“پنجشنبه های سلامت ِ ورزشهای همگانی و کادر درمان”

گیرا آنلاین-درطول مدت پاندمی کرونا کادردرمان همواره درخط مقدم بودند بطوریکه در سخترین شرایط مخصوصا موج های اولیه این پاندمی باوجود کمبود امکانات و حتی تخت و اماکن درمانی با فداکاری ، صبر و ایثار به مداوای بیماران و مقابله باکووید ۱۹ درقالب مدافعان پرداختند.

زندگی مردم در طول این یک سال با تغییرات گسترده‌ای روبرو شد و از جان گذشتگی کادر درمان و تلاش بی وقفه آن‌ها برای حفظ جان بیماران و بازگرداندن سلامتیشان، درست مثل همان روزهایی است که همه مردم با هم و دست در دست یکدیگر برای حفظ این سرزمین قدم برداشتند.
پیرو این طرح و نتیجه برگزاری همایش ورزشهای صبحگاهی مدافعان سلامت بیمارستانهای شهرستان رشت گزارشی به شرح زیر تهیه وتنظیم شد :

طاهره زاهد صفت ، مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص این طرح اظهار داشت :

ضمن تقدیر از همکاری خوب مسئولین هیات ورزش همگانی استان گیلان و با حمایت های ریاست محترم دانشگاه ، استقبال خوب مسئولین و کادر درمان به ویژه پرستاران نظر به اینکه در یکسال گذشته در نبرد با بیماری کووید ناچارا با توجه به آمار قابل توجه بیماری ،سالن ورزشی شرایط را برای حضور همکاران‌نداشت. ولی بعد از کاهش آمار بستری هماهنگی های لازم برای بازگشایی سالن و حضور مربی و همکاران صورت گرفت که برنامه ورزشی صبحگاهی حداقل هفته ای یکبار پنجشنبه ها راس ساعت ۷صبح به طور مستمر انجام شود.

وی افزود:

در این راستا برای نظم و هماهنگی بهتر و بیشتر مدیران پرستاری به عنوان مسئولین ارشد هماهنگی در گروهی مجازی به همراه شرکت کنندگان داوطلب گرد هم آمده تا بتوان برنامه ریزی دقیق تری را انجام داد.

زاهد صفت گفت:

ارزیابی ما ارزیابی قابل قبولی است. با توجه به اینکه همکاران ما علاقه به شرکت در ورزش های همگانی را دارند ولی موانعی برای آنان وجود دارد که مهم ترین آن محدودیت زمانی با توجه به مسئولیت آنان در کشیک های همزمان برای حضور به موقع در بیمارستان واز طرفی مسائل درون فردی به علت خستگی ناشی از سختی شغل و نوبت کاری فشرده میباشد.

خوشبختانه در زمینه اثرات مثبت ورزش و فعالیت بدنی در جامعه اطلاع رسانی میشود ولی کافی نیست.

مدیریت امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد:

لازم است، همزمان با اطلاع رسانی باید شرایط حضور گروهها را در چنین فضاهایی فراهم نمود و از روی نیاز سنجی موانع شرکت فعال آنان بررسی شود.

وی افزود:

به نظر می رسد نیاز به رشته ورزشی متنوع منطبق با علایق کادر مدافع سلامت با توجه به تنیدگی شغلی که دارند در اماکن ورزشی با تامین منابع ،حضور مسئولین در کلیه رده های شغلی در فعالیت های ورزشی به عنوان الگوی فرهنگی ،اختصاص ساعت های ویژه در فضاهای ورزشی برای افزایش انگیزه و کیفیت خدمت کادر درمان و حتی دانشجویان و اساتید، بهره مندی از حضور مشاور پزشکی در زمینه فعالیت های بدنی میتواند گام بسیار مهمی برای ارتقای فرهنگ بهره مندی از مزایای ورزش و متعاقبا افزایش سیستم ایمنی همکاران و ارتقای سلامت جسم و تقویت روح و روان آنان محسوب شود.

زهرا قربانی سوپر وایزر آموزش سلامت بیمارستان پورسینای رشت نیز در خصوص اهمیت ورزش و این طرح گفت:

پرستاران به خاطر شرايط کاري ويژه نياز مبرمي به آمادگي جسمي و رواني مناسب دارند. برنامه ورزشي منظم مي تواند بر سلامت جسمي و روحي تاثيرگذار باشد.

وی افزود:

شرکت در فعاليت هاي بدني منظم مي تواند باعث تغييرات جسماني همراه با فوايد فيزيولوژيکي مانند ظرفيت هوازي، عملکرد سيستم تنفسي، استقامت، قدرت عضلاني، انعطاف پذيري، هماهنگي و کاهش وزن بدن گردند که تاثير کلي آن افزايش ظرفيت انجام کار جسماني و قابليت يادگيري و اجراي مهارت هاي مختلف مي باشد.

 

قربانی نژاد تاکید کرد:

 

ورزش منظم می تواند  مفصل ها، استخوان ها و ماهیچه های شما را سالم تر نگاه دارد

هر چه سنتان بالاتر می رود، تراکم استخوان هایتان و انعطاف پذیری مفصل هایتان کمتر خواهد شد. ورزش کردن به طور منظم یکی از بهترین راه ها برای کم کردن مشکلات مربوط به ماهیچه ها، مفصل ها و استخوان ها است. یک برنامه ورزشی منظم به شما کمک می کند که قوا و انعطاف پذیری خود را حفظ کند.

وی بابیان اینکه :
تحقیقات مختلفی نشان داده است که ورزش قدرت سیستم دفاعی بدن را بالا می برد گفت: در نوجوانان و بزرگسالان ورزش می تواند به عنوان یک محرک طبیعی برای سلول های دفاعی به حساب آید. در افراد سالخورده عملکرد سیستم دفاعی خود به خود ضعیف می شود که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مسری و واگیردار را افزایش دهد. اما تمرینات ورزشی منظم و متعادل مثل پیاده روی و دوچرخه سواری می تواند به طور تقریبی این ضعف سیستم دفاعی را در بدن کاهش دهد.

حافظه را قوی تر خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد:

پیاده روی سه روز در هفته به مدت 45 دقیقه برای بالا بردن زیرکی و هوش شما کافی است تحقیقات بسیاری نشان داده است که افرادی که روی قاعده ای منظم ورزش می کنند و قدرت تمرکز بهتری دارند. ورزش های هوازی قسمت های جلویی و جداره های بالایی مغز که به تمرکز مرتبط است را تحریک می کند.
اعتماد به نفس را بالا می برد.
انرژی و تحمل را بالا می برد.

قربانی افزود:

تا به حال چند بار از باشگاه در رفته اید فقط چون خسته شده و دیگر تحمل ادامه تمرینات را نداشته اید؟ اما آیا زمانی که تنبلی را کنار گذاشته و به تمرینات ادامه داده اید احساس بهتری نداشته اید و پرانرژی تر نشده اید؟ افرادی که به طور مداوم ورزش می کنند، انرژی، قدرت بدنی و تحمل بیشتری دارند. مدت کمی بعد از آغاز تمرینات این انرژی بیشتر را در خود کاملاً حس خواهید کرد.
فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

وی عنوان کرد:

ورزش باعث می شود که اضطراب و استرس شما به پائین ترین حد خود برسد. در این حالت بدن شما بعد از یک یا دو ساعت بعد از اتمام تمریناتتان اندورفین بیشتری تولید خواهد کرد که اعصاب شما را تسکین داده و آسودگی خیالتان را افزایش خواهد داد. فایده دیگر فعالیت بدنی این است که شما را به داشتن رژیم غذایی مناسب تشویق می کند و تغذیه مناسب هم استرس را کاهش می دهد. حتی بعضی تحقیقات نشان داده است که از ورزش می توانیم به عنوان درمانی برای افسردگی نیز استفاده کنیم.

سوپر وایزر آموزش سلامت بیمارستان پورسینا درخاتمه گفت:

بهترین نتیجه ای که از تمرینات ورزشی گرفته می شود این است که احتمال ابتلای شما را به بسیاری از بیماری های جدی و کشنده مثل بیماری های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، سرطان سینه ، ایست و حملات قلبی و ورم مفاصل کاهش می دهد.

پس ورزش کنید!

 

بعنوان عضو کوچک از کادردرمان و مدافعان سلامت بر خود واجب می دانم از مدیریت محترم امور پرستاری دانشگاه که برای ایجاد روحیه نشاط و سلامت همکاران این فرصت ورزش همگانی را هر هفته در روز پنج شنبه برنامه ریزی می کنند و خودشان هم در همه جلسات حضور فعال دارند بسیار سپاسگزارم.
ان شاالله با ریشه کن شدن ویروس کرونا در سطوح بالاتر و همگانی تر همکاران عزیزم به ورزش بپردازند.

سکینه ذاکر، پرستار بیمارستان ۱۷ شهریور نیز عنوان کرد:

با توجه به مشكلات حرفه ي پرستاري، پرستاران به دليل ماهيت شغلي در معرض خطرات ناشي از سبك زندگي ناسالم مانند استرس بالاي محل كار الگوي خواب نا سالم و مواجه با انواع بيماري جسمي روحي هستتد

وی افزود:

ورزش يكي از بهترين راهكار ها جهت كنترل اين موارد ميباشد.
من شخصا وقتي روز پنجشنبه صبح در ورزش گروهي در كنار همكاران در يك محيط شاد و بدون هرگونه استرس در كنار مدير محترم پرستاري ميگذرانم از نظر جسمي و روحي پر انرژي ميشوم و اين موضوع حتي در محل كارم توسط همكاران بيان ميشود .

 

اي كاش اين كار به صورت مسابقه و اردو نيز به طور مداوم ادامه پيدا كند.

پریماه ایمن طلب ، مسئول کمیته توسعه فعالیت بدنی زنان وخانواده هیات ورزشهای همگانی گیلان مطرح کرد:

 

ورزش صبحگاهی مدافعان سلامت با آغاز پاندمی کووید ۱۹ درراستای حمایت از پرسنل خدوم و زحمت کش کادر درمان بیمارستان های شهر رشت هر هفته پنج شنبه ها باهمکاری کمیته توسعه فعالیت بدنی زنان و خانواده هیات همگانی استان گیلان و مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان جهت افزایش روحیه نشاط و شادابی این پرسنل فداکار برای محقق ساختن شعار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ورزش و فعالیت های بدنی ارتقاء دهنده سطح ایمنی افراد در مقابل ویروس کروناست اجرایی شد.

 

وی گفت :این روند با مشارکت مشتاقانه کادر درمان در مسیر پیشرفت قرار گرفت و هم اکنون نیز بصورت فعال با حضور پرشور این عزیزان در حال اجرا می باشد.

ایمن طلب در خاتمه افزود:

امید آن است که تمامی شهروندان عزیز بر اهمیت این شعار پافشاری نموده و اجرای فعالیت های ورزشی بویژه ورزش صبحگاهی را در سبک زندگی خویش قرار داده تا بزودی شاهد ریشه کن شدن این پاندمی منحوس باشیم.

 

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.