واکسنی به نام خنده برای کمک به درمان بیماری های روحی پسا کرونا؟
واکسنی به نام خنده برای کمک به درمان بیماری های روحی پسا کرونا؟
با آرزوی روزهایی پر از صلح شادی و سلامتی برای تمام مردم جهان

گیرا آنلاین-  هانیه سپهری، مربی بین المللی یوگای خنده – با توجه به تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان بالینی کرونا زمینه ساز برخی بیماری های روانی در آینده خواهد شد. آنها میگویند باید منتظر بروز بیماری های روحی از جمله افسردگی و اختلال شخصیت و بروز خشونت و حتی انتقام گیری کورکورانه افراد از همدیگر خواهیم بود ،چون هر قشرو فرهنگی دیگری را مقصر میدانند ،جدید ترین مطالعاتی کهدر کشورهای پیشرفته انجام شده مشخص کرده که بسیاری از بازماندگان که عزیزانشان را براثر کرونا از دست داده اند مبتلا به اختلالات افسردگی ماژور و اختلالات پس از سانحه شدند. در این میان مشکلات اقتصادی ،از دست دادن شغل، مسائل عاطفی و مشکلات خود با اطرافیان ،خانواده و دوستان را به این موارد اضافه کنیم.میتوان تصور کرد که چرا افزایش بیماری های روحی روانی در بازماندگان افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند بیشتراست.
کدام قشر از جامعه بیشترین آسیب پذیری را در زمان قرنطینه و بیماری داشته اند و نیازمند توجه بیشتری هستند :
پزشکان،پرستاران کادر درمان بیمارستان ها:
باتوجه به داشتن کار بیش از، حد محیطی طاقت فرسا و متشنج که افراد را مستعد به بروز بیماری های روحی میکند
کودکان ،نوجوانان و سالمندان:
تعطیلی مدارس و قرنطینه کردن خانگی به دلیل شیوع بیماری عفونی و مسری مانند بیماری کویید ۱۹ برروی سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان تاثیر گذار است و همچنین عدم فعالیت فیزیکی آنها که در خانه محدود شده اند و امکان حضور در در مدارس بیرون و پارکها بر طبق روال گذشته را ندارند باعث بروز مشکلات جدی میشود.و سالمندان هم همچنین دوری از فرزندان و نداشتن ارتباط بین فردی باعث تشدید بیماری های آنها شده و نیازمند توجه میباشند.
زنان شاغل و زنان خانه دار :
باتوجه به اینکه زنان رکن اصلی هر خانواده را تشکیل میدهند حال جسمی و روحی سالم آنها از هرچیزی برای این جامعه کوچک مهم تراست اما در این شرایط به وجود آمده به دلیل بیماری کووید ۱۹ ما شاهد بروز بیماری های روحی مانند افسردگی ،اختلال شخصیت ،پرخاشگری،…… بوده اییم. و توجه داشته باشیم زنان شاغل در تهدید افسردگی قرار دارند به علت شرایط و مسئولیت های دوگانه مادری و ضرورت اشتغال آنها باید اقدامات بهداشتی جهت پیشگیری از افسردگی زنان شاغل که شامل اجرای کارگاه‌های آموزشی مشاوره در راستای ارتقای سطح سلامت روان، آموزش مهارت‌های زندگی و مدیریت استرس و خشم صورت پذیرد.
جمع بندی و ارائه راهکار:
آیا واکسنی وجود دارد که اثرات روحی این بیماری را از بین ببرد؟

روش های خلاقانه ای برای کمک به حل این مسائل پیش آمده چیست؟
چگونه با اضطراب های بعد از رفع محدودیت ها کنار بیاییم ؟
چرا معاشرت برای بعضی ها سخت تر شده است ؟
با وجود ویروس کرونا چگونه سلامت روانی خود را حفظ کنیم با توجه به اینکه اثرات روانی کرونا ممکن است سال های سال با ما همراه باشد؟

من به عنوان یک عضو کوچک از این جامعه که مطالعاتی در این زمینه انجام داده ام و مدرکی که درزمینه بازی های حرکتی و رشدی کودکان و همچنین علم جدیدی که در جامعه ما اخیرا شروع به انتشار است اما به دلایلی که حمایت کافی که از طرف مسئولان نشده وافراد اطلاعاتی کافی در این زمینه نداشته اند ،به نام یوگای خنده، طرحی در این زمینه میخواهم ارائه بدهم وبه اطلاع میرسانم که با توجه به جو غم بار و پر استرسی و اضطرابی که برای افراد جامعه از کودکان تا سالمندان را در بر گرفته میتوانیم به کمک این شیوه ی نوین مکمل درمانی و یا حتی مرهمی برای درد های روحی و افسردگی اضطراب ها و مشکلات روحی به وجود آمده برای افراد جامعه باشیم. مخصوصا کار درمان ها کودکان و زنان شاغل
یوگای خنده و تاثیر آن بر سلامتی :
در ۲۰ سال اخیر تحقیقات مختلفی در مورد خنده و تأثیرات مثبت آن انجام شده است. خنده بر روی بسیاری از بیماری های جسمی و روحی تاثیرگذار است و امروزه واژه «خنده درمانی» در کنار موسیقی درمانی، تئاتر درمانی و مواردی از این دست، وارد واژگان درمانی شده و مورد توجه قرار دارند.
در تمام بیماری های روانی ردپایی از استرس و اضطراب وجود دارد؛ تا جایی که برخی روانشناسان بر این عقیده اند
که مادر همه بیماری های روانی است. نکته جالب توجه اینکه خندیدن می تواند تا حد زیادی بر مدیریت استرس و اضطراب تاثیرگذاری بوده و با ترشحات هورمونی در خون آزاد کردن هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین در تغییر وضعیت روحی
در نتیجه با رفع استرس و فشارهای روزمره در فرد احساس شادابی و رهایی ایجاد کند.
در یوگای خنده، از خنده به عنوان شکلی از ورزش یاد می شود. در این کلاس ها افراد یاد می گیرند خنده را به صورت یک تمرین انفرادی انجام دهند و تجارب عمیقی را با آرامبخشی خنده، تجسم و تنفس یوگایی به دست آورند.
افراد در زمانی که در این کلاس ها حضور پیدا میکنند تکنیک هایی برای تقویت روحیه شادی درونی و بخشندگی کمک به هم نوع تقویت سیستم تنفسی و دستگاه گوارش و ترشح هورمون های شادی آور و زمانی به وجود می آید برای فراموشی مشکلات ذهنی پیش آمده در اثر بیماری و بهبود ارتباط بین اعضای خانواده وکمک میکند . لحظاتی افراد تجربه ی ذهنی آرام و به دور از مشکلات خود داشته باشند .اما لازم به ذکر است تمامی این موضوعات نیازمند تشکیل تیمی از روانشاسان و جامعه شناسانی را دارد برای ریشه یابی مشکلات روحی به وجود آمده وحل آنها به صورت برگزاری کارگاه های متفاوت و تکمیل کننده ی همدیگر دراین زمینه.
کرونا دیر یا زود از این بین ما رخت خواهد بست و دنیا را با خاطره هایی تلخ و سیاه ترک میکند.
اما قطعا جسم و روح انسان ها به خصوص پزشکان پرستاران کاردرمان و زنان و مردان زحمت کش این سرزمین که عزیزان خودرا از دست داده اند و رونق کسب و کار های خود را نیز همچنین زیر این فشار اقتصادی نحیف تر از گذشته خواهد شد.همه ی ما مردم ایران و جهان روزهای سختی را گذرانده ایم باشد که با تلاش و کمک به هم نوع خود هر چند کوچک در زمینه فرهنگ سازی آموزش های از راه دور و در هر زمینه ای بتوانیم این خسارات وارده را با کنار هم بودن جبران کنیم.تا پیشگیری کنیم از بروز فاجعه ای ناملموس برای مردم این کشور و اقدامات پیشگیرانه از آثار و تبعات منفی این بیماری انجام شود تا این سرمایه های عظیم انسانی به خطر نیفتد.

با آرزوی روزهایی پر از صلح شادی و سلامتی برای تمام مردم جهان

  • نویسنده : هانیه سپهری