نقش پررنگ جبهه رسانه در انتفاضه «جهاد تبیین»
نقش پررنگ جبهه رسانه در انتفاضه «جهاد تبیین»
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در بخشی از توصیه‌های خود بیان داشتند که وظیفه همگان به‌ویژه مسؤولان و متولیان رسانه ملی و صاحبان انواع رسانه‌‌ها به میدان آمدن و روایت صحیح پیشرفت‌ها و خدمات بزرگ انقلاب اسلامی است.

گیرا آنلاین- ✍ حمیدرضا دنیادیده– در انتفاضه جهاد تبیین نقش خبرنگاران بسیار سنگین‌تر از دیگر اقشار و گروه‌های مدنی است چراکه با این فرمان تاریخی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) یک خبرنگار، یک فعال رسانه‌ای و یا یک کاربر مجازی باید در جبهه حقیقت با مقاومت رسانه‌ای، روایت صحیح، واقعی، منصفانه، اقناعی در مقابل سیاسی‌کاری، جوسازی، سیاه نمایی، تحریفات، انحرافات و آماج تهدیدات دشمنان داخلی و خارجی بجنگد.

حمیدرضا دنیادیده فعال رسانه‌ای گیلان در یادداشتی نوشت: «امروز نیز مقابله با تهاجم دشمن برای تحریف واقعیت‌ها، دستاوردها، پیشرفت‌ها و اقدامات حماسه‌آفرین نظام اسلامی نیازمند یک حرکت دفاعی و تهاجم ترکیبی با محوریت فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین است». این فرمایشات، شاکله فرمانی است که امام خامنه‌ای-رهبری معظم انقلاب اسلامی برای چندمین بار متوالی آن را تکرار کردند و اکنون نوبت جوانان به‌ویژه صاحبان رسانه، مطبوعات، جراید و خبرنگاران است که میدان‌داری کنند.

رهبری معظم انقلاب اسلامی با اشاره به گسترش انواع رسانه‌ها در بسترهای مختلف، سیاست قطعی رسانه‌های معاند اسلام و ایران را تحریف واقعیت‌ها با بکار بستن دروغ‌های حرفه‌ای دانستند و فرمودند که دشمن برای اجرای این سیاست، با بزک کردن چهره زشت و فاسد رژیم طاغوت و پوشاندن خیانت‌های آن‌ها، حتی به دنبال تزیین و آرایش تصویر سراپا جنایت ساواک هستند و در مقابل، با مخدوش کردن چهره انقلاب و امام بزرگوار، پیشرفت‌ها، حقایق و نقاط مثبت انقلاب را کاملاً کتمان و نقاط ضعف را صدها برابر بزرگ‌نمایی می‌کنند، بنابراین در مقابل این تهاجم رسانه‌ای، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است.

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در بخش دیگری از توصیه‌های خود نیز بیان داشتند که وظیفه همگان به‌ویژه مسؤولان و متولیان رسانه ملی و صاحبان انواع رسانه‌‌ها به میدان آمدن و روایت صحیح پیشرفت‌ها و خدمات بزرگ انقلاب اسلامی است.

به فرموده رهبری معظم انقلاب اسلامی، کارهای بزرگ و حماسه‌آفرین در طول این چند دهه در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعتی، دینی و فرهنگی، دیپلماسی و سیاسی، دفاعی و امنیتی رقم خورده است اما به علت کم‌کاری‌ها، انعکاس و خبر چندانی از این اقدامات حیرت‌آور در مجموعه رسانه‌ای کشور وجود ندارد، درحالی‌که هر یک از آن‌ها سرفصلی برای جهاد تبیین است.

بیانات دائیانه رهبری معظم و معزز انقلاب اسلامی، محوری را در میدان و معرکه جهاد گشوده که ابتدا باید همه دست‌اندرکاران خبر و رسانه بامطالعه دقیق از ظرفیت‌ها و چالش‌ها، خوراک فکری و محتوای رسانه‌ای درخور با اقدامات انجام‌شده را تولید و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت رسانه‌ای در جامعه منتشر کنند.

تولید محتوا در نظام رسانه‌ای کشور و رویارویی با اغواگری‌ها و تبلیغات سوء نظام از سوی کشورهای غربی، عربی و عبری می‌طلبد ابتدا انسجام مثال‌زدنی از سوی اهالی رسانه ایجاد و در تولید اخبار و اطلاعات مفید در برابر جریان منحرف، ضدانقلاب، دروغ‌گو، خنّاس و توطئه‌گر، آرایش آفندی بگیرند.

تشکیل قرارگاه‌های جهاد تبیین در هر رسانه، ایجاد کمیته‌های جهاد تبیین در مجموعه‌های روابط عمومی سازمان‌ها و ادارات، تبدیل و گسیل فعالان مجازی به راویان صف مقدم حقیقت و صدها اقدام مبتکرانه و خلاقانه از جنس رسانه و تولید محتوا، امروزه نیاز جامعه بوده و می‌تواند به تحقق صریح و سریع منویات رهبری معظم انقلاب اسلامی در رویارویی با پروپاگاندای رسانه‌ای دشمن در گام دوم انقلاب اسلامی مثمر ثمر واقع شود.

جهاد تبیین مبانی معرکه شهادت را برای اصحاب رسانه و خبرنگاران گسترش داده و اکنون سربازان و افسران جبهه رسانه و خبرنگاران، فرمان امام خامنه‌ای را یک فتوای فقهی تلقی می‌کنند و می‌توانند در این راستا با نثار خون، جان و آبرو میدان رسانه را متحول و موجب خوشنودی امام امت را فراهم کنند.

شناخت دشمن و آلات و ابزار آن، شناخت ظرفیت‌های موجود و نواقص، رویارویی حقیقت با تحریف و انحراف و ضرورت به‌کارگیری از مهندسی فکر در این رابطه، دفت نظر در جریان سازی ها و پیشگیری از قضاوت‌های ناصواب، بهره‌گیری از قوه تبیین و تبیّن و همچنین استفاده از تاکتیک و تکنیک‌های نخبگان و فرهیختگان، بهره‌گیری از تجارب گذشته و احیای امید و پمپاژ آن در جامعه مبتنی بر واقعیت‌ها، معرفی قهرمانان و پیشگامان عرصه‌های نبرد درصحنه‌های اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و … از الزاماتی است که در جهاد تبیین باید به آن توجه شود.

در انتفاضه جهاد تبیین نقش خبرنگاران بسیار سنگین‌تر از دیگر اقشار و گروه‌های مدنی است چراکه با این فرمان تاریخی امام خامنه‌ای یک خبرنگار، یک فعال رسانه‌ای و یا یک کاربر مجازی باید در جبهه حقیقت با مقاومت رسانه‌ای، روایت صحیح، واقعی، منصفانه، اقناعی در مقابل سیاسی‌کاری، جوسازی، سیاه نمایی، تحریفات، انحرافات و آماج تهدیدات دشمنان داخلی و خارجی بجنگد.

و اما نکته پایانی خطاب به همکاران رسانه‌ای و فعالان خبری! مستحضر هستید بنا بر روایت دینی، معرکه و حدود فقهی معرکه، محدوده‌ای است که طرفین به‌سوی یکدیگر سلاح پرتاب می‌کنند و به نظر می‌رسد در جنگ رسانه که جهاد در آن بارها از سوی امام خامنه‌ای با مفهوم جهاد تبیین تکرار مؤکد شده، محدوده معرکه را گسترش داده و باب شهادت را در فرصتی مغتنم برای فعالان رسانه فراهم کرده است.

اکنون لازم است فعالان عرصه رسانه به‌ویژه خبرنگاران به‌عنوان افسران خط مقدم جهاد تبیین در میان میدان قرارگرفته و با تولیدات رسانه‌ای و انتشار فرآورده خبری مؤثر و مثمر ثمر در فضای حقیقی و مجازی، گامی بلندی را در تحقق منویات رهبری معظم انقلاب و انتفاع جامعه از راهبرد جهاد تبیین بردارند؛ ان شاءالله.