ذبح دام در عید سعید قربان با حفظ موازین بهداشتی در کشتارگاه های صنعتی انجام شود
ذبح دام در عید سعید قربان با حفظ موازین بهداشتی در کشتارگاه های صنعتی انجام شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: برای جلوگیری از بروز بیماری های مشترک انسان و دام، ذبح دام در عید سعید قربان با حفظ موازین بهداشتی در کشتارگاه های صنعتی و زیرنظر دامپزشک انجام شود.

گیرا آنلاین- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( و ب د ا)، دکتر آبتین حیدرزاده در آستانه ی فرارسیدن عید سعید قربان با اشاره به اهمیت ذبح دام در کشتارگاه های صنعتی و دارای مجوز با حفظ تمام موازین بهداشتی اظهار داشت: استان گیلان به دلیل شرایط گردشگری، صنعت دامداری، آب و هوای مناسب، بارندگی زیاد، تراکم جمعیت و وجود جنگل همواره یکی از استان های با پتانسیل بالای ابتلا و مرگ و میر بیماری های مشترک انسان و دام بوده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد بیماری های عفونی منتقله به انسان منشاء دامی دارند افزود: در سال های اخیر بیماری های خونریزی کریمه کنگو و سیاه زخم از جمله مهمترین بیماری های بومی منطقه بوده که هر ساله شاهد مواردی از ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری ها در سطح استان هستیم که راه انتقال آن ها، ناشی از تماس با دام آلوده و ترشحات آن و ذبح غیربهداشتی است.
معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر رعایت موازین بهداشتی در زمان ذبح دام در عید سعید قربان گفت: برای ذبح دام در عید قربان، حضور دامپزشک و ارجاع دام به کشتارگاه های صنعتی ضروری است و این مهم باید از سوی همه ی دستگاه های مربوطه شهرستان ها مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: کنترل هر چه بیشتر و بهتر در روز عید سعید قربان منجر به کنترل بیماری های مشترک بین دام و انسان و پیشگیری از مرگ ناشی از آن ها در استان می شود.