دیوار مهربانی مزیت یا معضلی جدیدی برای رشت
دیوار مهربانی مزیت یا معضلی جدیدی برای رشت
طرح دیوار مهربانی با هدف بهره گیری اقشار کم برخوردار از البسه دست دوم به اجرا گذاشته شد ، اما شاهد آن هستیم که این دیوار موجب از بین رفتن زیبایی بصری رشت و همچنین یک معضل جدید شده است.

گیرا آنلاین_طاهره ریحانی _ساعت ده شب از مسیر خیابان پرستار به سمت خانه میروم . از کنار اداره کل بهزیستی گیلان که رد میشوم کمی جلوتر در کنار دیوار مهربانی که قرار بود مشکلی از مشکلات افراد کم برخوردار را حل کند، دعوایی بین دو زن بر سر لباس در حال رخ دادن است ، هر دو لباسی را در دست گرفته اند و با تمام قدرت به سمت خود می کشند تا رقیب نتواند آن را به چنگ بیاورد و فحش و ناسزایی نیست که به هم رد و بدل نکنند .من با حیرت شاهد این صحنه هستم و با خود می گویم خیلی وقت است که دیگر این مکان یعنی دیوار مهربانی به یک معضل در محیط شهری تبدیل شده است.

شاید ایده ی دیوار مهربانی واقعا یک ایده خلاقانه و مثمر ثمر به نظر می رسید و مردم نیز استقبال زیادی از این امر کردند اما با گذشت زمان کارکرد این پدیده از دست رفت .
در حال حاضر در ساعت های مختلف و خصوصا در ساعات پایانی شب زنان و مردانی در آن مکان منتظر می مانند تا کسانی که لباسی برای اهدا دارند بسته های خود را در کنار دیوار مهربانی قرار دهند و آنوقت است که ماجرا آغاز میشود. پهن شدن تمامی آن بسته ها در وسط پیاده رویی که اتفاقا قبل آن داروخانه شبانه روزی و بعد از آن سازمان سیما و منظر شهرداری قرار گرفته است و اندک زیبایی بصری که ممکن است در این خیابان وجود داشته باشد با ولو شدن لباسها بر روی زمین و دپو شدن موارد غیر قابل استفاده در کنار دیوار چهره زشتی از دیوار مهربانی به شهروندان می دهد.
از سوی دیگر مردان و زنانی که اکنون انتظار کشیدن در کنار دیوار مهربانی شغلشان شده است با انتخاب لباسهای تا حدی قابل استفاده ، بساط خود را برای فروش وسایل دست دوم در خیابان مطهری رشت گسترده می کنند و فردی که نیازمند واقعی است نمی تواند دسترسی به این البسه اهدا شده که با نیت خیرخواهانه از طرف شهروندان در دیوار مهربانی قرار میگیرد داشته باشد .

با نزدیک شدن به عید نوروز به تبع بسیاری از شهروندان البسه و کیف و کفش بلا استفاده خود را با نیت خیرخواهانه در کنار دیوار مهربانی قرار می دهند و در این ایام بیش از پیش شاهد دپوی البسه و همچنین پراکنده شدن آنها در محوطه پیاده رو تا فواصل دورتر هستیم که چهره زشتی از این دیوار و معبر به رهگذران ارائه می دهد و این امر برای شهر رشت که شهری گردشگر پذیر است و مسافران زیادی را در همین روزهای پایانی سال به خود جذب می کند ، باعث شرمندگی است.

از نهادهای متولی این انتظار می رود که برای حل این معضل و پدیده اجتماعی ، شهری که بخشی از آن نیز به بحث تکدی گری سرایت کرده است ،چاره ای بيانديشند.

یادداشت: طاهره ریحانی _ فعال رسانه ای و فرهنگی

  • منبع خبر : پایگاه خبری اندیشه روز