آغاز تصویر برداری مستند جای پای میرزا در محله استاد سرای رشت
آغاز تصویر برداری مستند جای پای میرزا در محله استاد سرای رشت
مراسم رونمایی ازتصویربرداری منزل پدرمیرزایونس استادسرایی معروف به میرزاکوچک دراستادسرای رشت درفیلم مستندتلویزیونی جای پای سبزمیرزا(سبزه پاماله)باحضورتنی چندازمسئولین وهنرمندان ومردم در روزیکشنبه نهم مرداد برگزار شد.
به گزارش گیرا آنلاین به نقل از گیل ابراز مدیر کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با حضور در این مراسم با اشاره به تولید مستند «جای پای سبزمیرزا »”سبزه پاماله”در منزل میرزا(استادسرای رشت)و روستای باسماگاسون چسلی ماسال گفت:این فیلم مستند به نویسندگی وتهیه کنندگی وکارگردانی سیدغلامرضافرقانی(مستندسازگیلانی)درحال تولیداست. در این مستند مراحل زندگی و مبارزات میرزاکوچک جنگلی درغرب گیلان ودرنهایت مکان شهادت او(گردنه گدوک)به تصویر کشیده می‌شود.
دکتر ولی جهانی افزود: بخشی از این مستند در بنای تاریخی ثبت شده میرزا تحت عنوان موزه میرزا واقع در استاد سرا تصویر برداری می شود. همچنین در این مستند از زمانی که میرزا در سنین جوانی خود در اینجا حضور داشته و زندگی کرده نیز تصویر برداری می شود. به هر حال این مکان مقصد اول گردشگری محسوب می شود و یکی از مکان های تاریخی استان گیلان است ، که خیلی برای ما ارزشمند است .

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن ساخت این مستند اظهار کرد: ۳۴ رویداد فرهنگی تاریخی متعلق به میرزا را که تاکنون ما شناسایی کردیم از شهرستان رشت گرفته تا شهرستان صومعه‌سرا ،ماسال و فومن و مکان هایی که میرزا معمولاً در آن جنگ کرده ،یا اینکه جلسات فرماندهی ارشد خود را در آنجا در حدود ۱۰۰ سال قبل برگزار می‌کرد، در قالب مستند جای پای میرزا در حال تولید است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ضمن بیان اقدامات ارزنده میرزا کوچک خان جنگلی گفت: مکان های تاریخی که سازمان میراث تاکنون در زمینه فعالیت های میرزا احداث و یا احیا کرده،در حد و شأن میرزا کوچک خان جنگلی نیست.

وی با تاکید بر فضاسازی و ساماندهی مقبره میرزا کوچک خان جنگلی گفت:ما باید با کمک شهرداری مقبره میرزا کوچک خان جنگلی در سلیمانداراب را احیا کنیم. البته این قضیه را هم باید بگوییم که محل دفن میرزا کوچک خان جنگلی در قبرستان واقع شده و این برای بازدید مردم چندان خوشایند نیست. اما در این گورستان مقبره مشاهیر بزرگی هم نظیر شیون فومنی ، حاج حسن کسمایی ودکتر فایق نیز وجود دارد.

جهانی، با اشاره به ثبت ملی مقبره میرزاکوچک خان در منطقه سلیمانداراب گفت: این مقبره در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. به همین لحاظ مشاهیر دفن شده در این گورستان نیز در این فهرست ثبت شده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به اینکه این مکان جزو گورستان های دوران اسلامی محسوب می شود تصریح کرد: هر زمانی که شهرداری اعلام آمادگی کنند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان این پتانسیل را دارد که این مکان را با عنوان موزه مفاخر اسلامی دایر کند.

جهانی افزود:همچنین میراث می تواند دستور لازم برای آزادسازی ساختمان هایی که در محدوده این منطقه وجود دارد را به شرطی همکاری استانداری و فرمانداری در دستور کار قرار دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به مجاورت پژوهشکده گیلانشناسی در نزدیکی مقبره میرزا کوچک خان جنگلی در سلیمانداراب شهر رشت گفت:به نظر من این پژوهشکده پتانسیل تبدیل شدن به بنیاد میرزا کوچک خان جنگلی را دارد.تا آن چیزی که در مورد میرزا است از اسناد تاریخی گرفته تا سینمار های تخصصی در این زمینه در همین مکان برگزار شود.

جهانی تصریح کرد:متاسفانه ما هیچ مکان مشخصی را در شهرستان رشت برای به نمایش گذاشتن اسناد گردآوری شده متعلق به میرزا را نداریم‌ و تحقق این مسأله مستلزم مشارکت و همکاری همه دستگاه های اجرایی است.

لازم به ذکر است؛ ازویژگیهای این فیلم مستند بیان ناگفته ها ورازهای سربه مهری ست که تاکنون پخش نشده است و کارگردان این مستند قصد دارد مسیرحرکت میرزا ازعمارت معین الرعایا تابه مشهدمیرزاراقدم به قدم به تصویربکشد. همچنین قرار است این فیلم تا آذرماه سال ۱۴۰۱ همزمان باسالگردشهادت میرزاکوچک دردوپالت۵۰ دقیقه ای تلویزیونی و۲۰ دقیقه ای جهت پخش درمراسم سالگردش آماده شود