انگیزه و پشتکار ، بازوان ِمستعد کار آفرینی
انگیزه و پشتکار ، بازوان ِمستعد کار آفرینی
زنان با اشتغالزایی و کارآفرینی نقش بسزایی در افزایش ظرفیت اقتصاد ودرآمد زایی خواهند داشت.

گیرا آنلاین_ نوشین میر بلوک_ باتوجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۴۰۱ را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نامیدند ، بی شک اشتغال زایی و کارآفرینی از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است که نقش زنان دراین عرصه بسیار حائز اهمیت و غیر قابل انکاراست.

بطوریکه زنان با اشتغالزایی و کارآفرینی نقش بسزایی در افزایش ظرفیت اقتصاد ودرآمد زایی خواهند داشت.

در مسیر توسعه زنان با ایجاد مشاغل مختلف نظیر: مشاغل خانگی، تولیدات محلی ،کارافرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک علاوه بر رونق چرخه اقتصاد، کمک شایانی به افزایش ظرفیت اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی زنان در جامعه میکنند.

در استان گیلان زنان موفقی که در این عرصه به خود باوری و موفقیت های چشمگیری رسیده اند کم نیستند ،زنانی که برقله موفقیت ایستاده اند.

یکی از این زنان موفق کار آفرین ،فاطمه کامیاب کارآفرین برتر سال ۱۴۰۰ است .

وی در خصوص حرفه و حوزه ی کارآفرینی خود مطرح کرد:

مادرم در کودکی لباسهایمان را می‌دوخت و من از کودکی ،خیاطی را از او آموختم.

وی گفت :
اولین لباس را در سن ۱۲ سالگی برای خودم دوختم که مورد تشویق مادر و پدر و فامیل قرار گرفتم و بالأخره تا امروز که ۵۲ سال است ادامه دارد.

سال ۱۳۷۵ رسما آموزشگاه خیاطی و طراحی لباس دایر کردم و در افتتاحیه با ۱۵ نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد شروع کردم به آموزش تا به امروز آموزش ادامه دارد و حدود ۲۱۰۰ نفر از فنی و حرفه ای در کلیه رشته ها مدرک دریافت کرده اند.

۸۰۰ نفر در بازار کار مشغولند در تولیدی ها و چه در دوزندگی وعده ای هم مزون دارند .

کامیاب ادامه داد:

در دوران آموزش برای اولین بار در کشور و شاید در دنیا به یک روشندل نابینای مطلق در ۸ رشته آموزش دادم که وی هنوز هم برای ۲ دخترش لباس می‌دوزد.

وی با بیان اینکه :

به عنوان یک زن مشکلی در پیش و روی من نبوده و همیشه همسرم حامی و پشتیبان من در تمام این مسیر است افزود:

اولین نفری بودم که با آموزش و پروش قرار داد آموزشی بستم تا رشته کار و دانش را تدریس کنم و
در دوران کرونا۲۰۰۰ منر پارچه ضد ویروس توسط کانون زنان بازرگان استان گیلان تهیه شد ابتدا در کارگاه اینجانب توسط کمیته بحران انزلی و به کمک کانون زنان بازرگان ضدعفونی شد و هزینه حمل پارچه به کارگاه توسط کانون فوق انجام شد .

این بانوی کار آفرین نمونه اظهار داشت :

در مرحله بعدی طراحی گان و برش آن توسط اینجانب و با کمال افتخار همسر سربازم انجام‌شد و در نهایت دوخت توسط یکی از اعضا کانون زنان بازرگان استان گیلان انجام و تحویل بیمارستانها و‌ مراکز بهداشتی شد.

وی در خاتمه افزود :
ممکن است ساعت های زیادی را در خارج از خانه مشغول کار باشم و دور از خانواده، ولی همسرم همیشه پشتیبان و مشوق من در این کار و هدفم هستند .وجود آنها همیشه باعث دلگرمی و پشتکار و تلاش بیشترم شد.

یکی دیگر از بانوان با انگیزه و نمونه در حوزه اشتغالزایی فریبا معصومی ،هنرمند و کارآفرینی که باوجود معلولیت جسمی بارها موفق به کسب عناوین برتر در جشنواره های مختلف استان و کشور شد.

فریبا معصومی با اشاره به برگزاری ۵۰ سخنرانی انگیزشی و حضور در ۲۰۰ نمایشگاه سراسر ی افزود:

از ۱۲سالگی ،خودم را بااین شرایط خاص فیزیکی پذیرفتم ولی سعی کردم مانعی برای رسیدن به آرزوهایم و بخصوص آموختن هنر نباشد،باتوجه به اینکه مربی نداشتم در منزل بصورت خودآموز هنر را آموختم.

معصومی گفت : باتوجه به علاقه ام به هنر و صنایع دستی امروز آنقدر دراین حوزه مستعد هستم که در قلعه رود خان یک غرفه دارم و همه کارهایم را در آن مرکز به فروش میرسانم و همچنین برای ۶۵ نفر شغل ایجاد کردم .

وی در ادامه افزود: با سختی زیادی مدرک مربیگری اخذ کردم و توانستم آموزشگاه هنری با‌عنوان امید زندگی تاسیس کردم تا بانوان عزیز بتوانند در این مرکز هنر و تولید صنایع دستی را آموزش ببیند و درآینده بعنوان یک حرفه و شغل در زندگی خود از آن بهره ببرند.

پریسا رویدل دبیر NGO جوانان کارآفرین ورنا نیز در خصوص اشتغالزایی این NGOمطرح کرد:

حدوداً چهار سال پیش با هدف ترویج کارآفرینی بین جوانان NGO کارآفرینی ورنا را در وزارت ورزش و جوانان ثبت و تأسیس کردیم.

وی گفت :

در این سال‌ها، فعالیت‌های مختلفی در زمینه ترویج کارآفرینی جوانان با تأکید بر نوآوری، طراحی و اجرا کردیم که از جمله آن می‌توان به رویدادهایی که برای دانشگاه نسل سوم یا همان دانشگاه کارآفرین در دانشگاه گیلان اشاره کرد که خروجی آن این بود که دوستانی که ایده‌های نوآورانه داشتند موفق شدند تیم‌های مختلفی تشکیل داده و در مرکز رشد دانشگاه گیلان مستقر شوند و از حمایت‌ها استفاده کردند.

رویدل افزود:

همچنین تأسیس شبکه ملی کارآفرینی جوانان را در سطح ملی و انتخاب جوان برتر کارآفرین کشور با کمک وزارت ورزش و دانشگاه تهران انجام دادیم NGO ما در سطح ملی مطرح شد که باعث شد سال ۹۷ جوان منتخب استان و شهرستان رشت باشم.

وی با بیان اینکه :
دفتر ما در دانشگاه گیلان است و با دانشگاه‌های شریف، دانشگاه تهران، معاونت علمی ریاست‌جمهوری، پارک علم و فناوری و … جهت ترویج کارآفرینی در استان و سطح ملی مراودات نزدیک داریم افزود:

در حال حاضر مشغول تدوین طرح‌هایی برای بهره‌برداری از مرکز نوآوری دانشگاه گیلان و یک شتاب‌دهنده هستیم که ان‌شاءالله تا پایان سال جاری افتتاح خواهند شد.