انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق پژوهش و نوآوری گیلان
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق پژوهش و نوآوری گیلان
سید امیر حسین علوی شهردار رشت ضمن اشاره به دومین گام مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق پژوهش و نوآوری استان گیلان گفت: شهرداری رشت از سایر مجموعه‌ها برای سرمایه‌گذاری در پارک علم و دانش شهرداری دعوت می‌کند.
گیرا آنلاین_ به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌ الملل شهرداری رشت – سید امیر حسین علوی شهردار رشت عصر پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱ در جلسه با دانیال سمیعی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان گیلان که با حضور سید حسین رضویان، نادر حسینی و مجید عزیزی از اعضای شورای اسلامی شهر، معاونین و مدیران شهرداری برگزار شد، ضمن استقبال از نوع نگاه شورا به موضوع خلاقیت و پژوهش اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که شهرداری به شورا ارائه داده بود، بحث راه‌اندازی کارخانه نوآوری بود که در همین راستا جلسات مکرری با پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش گیلان برگزار شد.

شهردار رشت به پیگیریهای زیادی که برای انتخاب مکان مناسبی برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری انجام شده اشاره کرد و افزود: از آنجا که ساختمانهای تاریخی پیاده راه فرهنگی از قبل برای کاربری موزه در نظر گرفته شده بودند، در نتیجه راه‌اندازی کارخانه نوآوری در این مجموعه‌ها از دستور کار شهرداری خارج شد.

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه مکانی در مجموعه فرهنگی جنب ساختمان مرکزی شهرداری برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری در نظر گرفته شده است، یادآور شد: شهرداری رشت قصد دارد هر چه سریعتر این مکان را تجهیز و در فاز اول کارخانه نوآوری شهرداری را در آنجا ایجاد نماید.

وی با تاکید بر اینکه قطعه زمینی سه هکتاری برای کارخانه نوآوری شهرداری پیشنهاد شده و در حال بررسی است، اذعان کرد:‌ برنامه شهرداری این بود که در فضای ذکر شده پارک علم و دانش را راه‌اندازی کند تا مجموعه‌های دانشجویی بتوانند به شکل تخصصی در آن فعالیت کنند.

شهردار رشت ابراز داشت: شهرداری رشت از سایر مجموعه‌هایی که بتوانند در پروژه پارک علم و دانش سرمایه‌گذاری کنند، دعوت به عمل می‌آورد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: از تلاشهای شهرداری رشت برای به ثمر رسیدن برنامه راه‌اندازی کارخانه پژوهش و نوآوری تشکر و قدردانی میکنم.

مجید عزیزی ورود جدی تر شهرداری رشت به موضوعات پژوهش و فناوری و جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه را خواستار شد و اظهار داشت: شهر رشت چالش‌هایی بسیار جدی و مختلف در حوزه‌هایی از جمله مباحث زیست محیطی دارد که می‌توان با پژوهش و نوآوری نسبت به حل این مشکلات اقدام کرد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان گیلان نیز در این جلسه گفت: صندوقهای پژوهش و فناوری در کشور تاریخچه‌ای بلند مدت دارند و ۱۸ سال از تشکیل اولین صندوق پژوهش و فناوری در ایران می‌گذرد.

دانیال سمیعی با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری گیلان دو سال قبل تأسیس شده است، اذعان کرد: بدون صندوق پژوهش و فناوری چیزی به عنوان سرمایه‌گذاری و تامین مالی وجود ندارد و قانون گذار صراحتا هدایت منابع دولتی را به صندوقهای پژوهش و فناوری سپرده است.

وی افزود: نحوه تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر برای شرکتهای فناوری استان گیلان هنوز شناخته نشده است و این امر به کمی زمان نیاز دارد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان گیلان عنوان کرد: طبق مجوزی که صندوق پژوهش و فناوری استان گیلان از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌ جمهوری دارد، این نهاد قادر است در کنار اعطای تسهیلات ارزان قیمت تا ۹ برابر منابعی که شهرداری به عنوان اهرم به شرکتهای دانش‌ بنیان جهت سرمایه‌ گذاری اختصاص میدهد را از منابع دولتی جذب و در اختیار آن شرکتها قرار دهد.

لازم به ذکر است، با توجه به نامگذاری امسال به نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین توسط مقام معظم رهبری، شهرداری رشت در اولین گام خود برای تحقق شعار سال، تفاهم‌نامه‌ای را با پارک علم و فناوری و در دومین گام تفاهم‌نامه‌ای با صندوق پژوهش و نوآوری استان گیلان منعقد کرد.