سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024
پ
  • شناسه : 16117
  • 16 اسفند 1400 - 15:12
  • ارسال توسط :
یادداشت:

عقده گشایی افراد در شبکه های اجتماعی

عقده گشایی افراد در شبکه های اجتماعی
عقده گشایی افراد در شبکه های اجتماعی
ماریا اخوان فعال رسانه ای در یادداشتی به مساله عقده گشایی روانی افراد در شبکه های اجتماعی علی الخصوص اینستاگرام پرداخت.

گیرا آنلاین_ماریا اخوان _اینکه فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در بسیاری از جوامع منجمله از ایران به درستی شکل نگرفته ، موضوعی است که به واقع باید بسترسازی و فرهنگ سازی آن از سوی متولیان امر صورت می گرفت اما نکته ای که در طی سالهای اخیر بر روی جامعه و اکثریت خانواده ها تاثیر گذار بوده ، پدیده ” چشو و هم چشمی مجازی ” و ” عقده گشایی های روانی ” در این شبکه های اجتماعی می باشد .

فردی با شرایط مالی نه چندان خوب به رستوران گرانقیمتی می رود و از گرانترین غذای منو رستوران سفارش می دهد و با تهیه عکسهای متعدد از آن مکان و غذاهای مختلف سعی در نشان دادن و به اصطلاح عامه پز دادن شرایط خود را دارد و این در حالی است که آن شخص تنها به دنبال ارضای امیال فکری خود برای جبران عقده حقارت و خود کم بینی است .

در اصطلاح عامیانه، فردی را که از گره‌های روحی رنج می‌برد و همزمان دنیای روحی دیگران را نیز مختل می‌کند، عقده‌ای می‌نامند؛ این واژه بار منفی سنگینی با خود به همراه دارد. عقده روانی در اصطلاح تخصصی شامل مجموعه‌ای از اندیشه، افکار و هیجانات ناهوشیار حول موضوع واحدی می‌شود که در شرایط و موقعیت‌های مرتبط، در غالب رفتارها خاص بروز می‌یابد. 

در گذشته جبران این حس حقارت به گونه ی دیگری بود اما با گسترش اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی ، شکل تازه ای به خود یافته است و کارکردهای مثبت اینستاگرام به حاشیه رانده شده است . متاسفانه چنین جنبه های رفتاری در جامعه به نوعی فرهنگ مبدل می شود فرهنگی که اگر شخصی از این غافله عقب بماند به نوعی امروزی و همگام با سایر مردم  نیست ، اما اگر با دقت به این موارد نگاه کنیم ، به وضوح معضل عقده گشایی روانی را فضای مجازی مشاهده می کنیم که اکنون چشم و هم چشمی هایی که در قبل با خرید وسایل منزل ، خودرو ، لباس و اشیاء گرانقیمت و … به صورت فیزیکی نمود می یافت اکنون به صورت مجازی در قالب ” پست ” و ” استوری ” اینستاگرامی بیان می شود و چه بسا که این نمودها حتی جنبه واقعی نداشته و به اصطلاح ” فیک ” باشد اما برای مشاهده کننده و مخاطب این عکسها و کلیپ ها ممکن است بحران و چالش فکری را در زندگی خانوادگی به دنبال داشته باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری برنا

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

سید حسین ضیابری به جاودانگی رسید 13 اسفند 1402
.

سید حسین ضیابری به جاودانگی رسید

.

کتابخانه عمومی ماسوله، کتابخانه ای در قلب تاریخ مشروطه 25 بهمن 1402
معرفی یک کتابخانه عمومی؛

کتابخانه عمومی ماسوله، کتابخانه ای در قلب تاریخ مشروطه

کتابخانه عمومی شهر ماسوله به عنوان یکی از قدیمی ترین کتابخانه های عمومی ایران در دوران انقلاب مشروطیت و به منظور تقویت روحیه آزادی خواهی در گیلان به روایتی به سال۱۲۸۹ توسط برخی از بزرگان این شهر با گردآوری بیش از هزار نسخه کتاب خطی ایجاد شد.

یکی از نیازهای اساسی هر جامعه درمان است 26 دی 1402
یادداشت:

یکی از نیازهای اساسی هر جامعه درمان است

دکتر مهدی فلاح ، پزشک و فعال سیاسی گفت: یکی از نیازهای اساسی هر جامعه درمان است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.