۵۰۰ تن پرتقال و ۳۰۰ تن سیب به بازار استان گیلان تزریق می‌شود
۵۰۰ تن پرتقال و ۳۰۰ تن سیب به بازار استان گیلان تزریق می‌شود
به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن وتجارت گیلان،

گیرا آنلاین– معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: در راستای تنظیم بازار گیلان در بحث میوه و تره بار ۵۰۰ تن پرتقال و ۳۰۰ تن سیب به بازار استان گیلان تزریق می‌شود.

 محمد فیض اظهار داشت: استان گیلان در زمینه میوه‌سیب استان تولیدکننده نبوده و واردکننده این اغلب میوه ها است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ابراز داشت: اکنون در ارومیه و مازندران نیز همه‌ این میوه‌ها همه در انبار بوده و در دست باغدار نیست.

وی با بیان اینکه بخشی از این نابه‌سامانی‌های موجود در بازار به دلالی و سیستم معیوب برمی‌گردد افزود: در هفته‌های گذشته برای تنظیم قیمت میوه و تره بار از رئیس اتحادیه میوه و تره بار کشور دعوت به عمل آوردیم.

فیض با اشاره به اینکه مباحثی را در خصوص تأمین میوه در جلسات برگزار شده مطرح شد گفت: رئیس اتحادیه میوه و تره بار کشور در این نشست گفت که برای واردات ۳ کشتی موز اقدام شده که به محض ورود وارد استان‌ها می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: سازمان صمت گیلان نیز برای تنظیم وضعیت بازار در زمینه میوه‌های سیب و پرتقال اقداماتی را از هفته گذشته آغاز کرده و با مباشر استانی قراردادهایی را منعقد کردیم.

وی با بیان اینکه بابت خرید سیب و پرتقال مشکلی در استان گیلان وجود ندارد خاطرنشان کرد: برای خرید پرتقال ۵۰۰ تن و برای خرید سیب ۳۰۰ تن برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا آن را وارد چرخه بازار کنیم.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بیان کرد: در کارگروه فرعی تنظیم بازار مباحثی مطرح شده و براساس آن روزانه بازرسان سازمان صمت، اتحادیه و جهاد کشاورزی در بازار قیمتی را تعیین کرده و آن را ملاک بازار قرار دهند.

فیض با بیان اینکه این برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت برای تنظیم بازار است تصریح کرد: در کنار آن طرح‌های نظارتی نیز در حال اجرا است که این بازرسی‌ها به طور روزانه در بازار انجام می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خاطرنشان کرد: واحد‌های صنفی باید مستقیما از میادین میوه و تره بار خرید کرده و با خرید از واسطه ها و دلالان، سیستم دلالی را پرورش ندهند.

وی با بیان اینکه ملاک قیمت‌گذاری ما بر مبنای میادین میوه و تره بار است اظهار داشت: دلالان در این چرخه جایی ندارند و لذا واحدهای صنفی با خرید از دلالان با گران فروشی مواجه می شوند و بازرسان به ناچار برایشان تخلف جریمه گرانفروشی درج خواهند نمود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خاطرنشان کرد: در شهرستان رشت ۲ میدان بزرگ میوه و تره بار وجود دارد که نه تنها رشت بلکه شهرهای مختلف را برای تأمین میوه پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در بحث زیرساخت‌ها با توجه به سرانه جمعیتی و گردشگرپذیر بودن باید اهتمام بیشتری صورت گیرد تا دست دلالان از چرخه تولید تا توزیع قطع شود افزود: در رشت میدان تره باری همچون تهران وجود ندارد که اقلام متفاوت در آنجا متمرکز باشد و قیمت‌گذاری آن‌ها یکپارچه صورت گیرد تا کنترل و همسان سازی به سهولت انجام شود.