یکی از اجزا مهم فرهنگ هر ملتی ، روش تغذیه ای آنها است
یکی از اجزا مهم فرهنگ هر ملتی ، روش تغذیه ای آنها است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جمع اصحاب رسانه اعلام کرد: تغذیه سالم ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا افزایش می دهد.

گیرا آنلاین- دکتر آبیتن حیدر زاده – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی نشستی در جمع خبرنگاران استان ، با بیان اینکه تغذیه یکی از مهمترین رفتار هایی است که انسان در طول زندگی خود می آموزد ،  ، گفت : یکی از اجزا مهم فرهنگ هر ملتی ، روش تغذیه ای آنها است.

وی  در ادامه با اشاره به شیوع کووید ۱۹ و اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این بیماری ،  اظهار داشت : تغذیه سالم و صحیح می تواند ایمنی بدن را افزایش دهد و بدن را قدرتمندکند . در این خصوص در طی ده ماهه اخیر ( شیوع کرونا) ، تجربیات نشان دهنده آن است که افرادی که تغذیه سالم تری داشتند ، در مقابل این بیماری دارای ایمنی بدنی قدرتمندی بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا) ؛  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر این که پرداختن به مبحث تغذیه ، کاری تخصصی است ، اظهار داشت :  در هر سنی و در هر شرایطی  پیچیدگی های بدن انسان برای رژیم غذایی مناسب ، متغییر است . برای توصیه رژیم غذایی ، نیاز به متخصصان این رشته است و خوشبختانه تعداد متخصصان تغذیه در طی سال های اخیر، رو به افزایش است.

دکتر حیدر زاده در ادامه با اشاره به تنوع غذایی در استان گیلان  ( استفاده از غذاهای شور و چرب ) و  بیماری های شایع قلبی – عروقی ، سرطان ها در این استان، گفت :  ۳۰تا ۵۰ درصد این بیماری ها با مداخله تغذیه مناسب، قابل پیشگیری است.

وی  ” تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا” را شعار یازدهمین بسیج ملی تفذیه ، در سال جاری خواند و  تاکید کرد : تغذیه سالم ، از ابتلا به کرونا پیشگیری می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه در خاتمه با اشاره به رعایت خوب نکات تغذیه ای در اوایل شیوع کرونا از سوی مردم استان ، ابراز امیدواری کرد  که با توسعه و آموزش صحیح (شیوه تغذیه ) به مردم با توجه به سطح توانمندی اقتصادی خانوارها،  کاهش آمار ابتلا به کرونا در سطح استان را شاهد باشیم .

در ادامه این نشست منیره امینیان – رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ارتقا آگاهی، نگرش و عملکرد مردم جامعه در خصوص نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش آگاهی سیاستگذاران و مسوولان مرتبط با غذا و تغذیه در خصوص اهمیت توجه به وضعیت امنیت غذایی خانوارهادر شرایط فعلی همچنین  حساس سازی و جلب همکاری رسانه های جمعی برای آموزش مردم و فرهنگ سازی تغذیه صحیح ، جلب همکاری خیران در اجرای برنامه های حمایت تغذیه ای اقشار آسیب پذیر و نیازمند و افزایش آگاهی جامعه نسبت به نشانگرهای رنگی تغذیه ای و انتخاب درست محصولات غذایی را از جمله اهداف برگزاری  یازدهمین بسیج ملی تغذیه  در سال جاری عنوان کرد.

 

وی در ادامه  با اشاره به نقش  مهم اصحاب رسانه در جامعه  ، تصریح کرد:  اصحاب رسانه در بحث تغذیه، می توانندبه عنوان پیامرسان در خانواده ها باشند. اطلاعات غلط دادن بی شک می تواند منجر به مرگ شود . در این خصوص می توان با مراجعه به سایت بهبود تغذیه وزارت متبوع به عنوان سایت معتبر، در راستای تغذیه،  اطلاعات جامعی کسب کرد.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه  در پایان گزارشی  جامع از عملکرد  معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در خصوص برگزاری بسیج ملی تغذیه ، ارایه کرد.

 

در ادامه به سووالات مطروحه خبرنگاران از سوی معاون بهداشتی دانشگاه و رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  پاسخ داده شد.

 

لازم به ذکر است: در راستای ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه و ترویج تغذیه سالم  امروز ، دوشنبه نشست خبری با حضور دکتر آبتین حیدرزاده – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با جمعی از اصحاب رسانه استان به مناسبت ، ” بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه با  شعار”  تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا ” در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد .