پوکی استخوان؛ بیماری خاموش / بانوان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان
پوکی استخوان؛ بیماری خاموش / بانوان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان
عدم فعالیت بدنی و ورزش های هوازی عاملی برای پوکی استخوان محسوب می شوند

گیرا آنلاین-دکتر آبتین حیدرزاده- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با توجه به اهمیت پوکی استخوان گفت :سازمان بهداشت جهانی ( who) روز ۲۰ اکتبر را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان استئوپروز نامگذاری کرده است، که بارها این بیماری از سایر بیماری های مزمن ،مثل دیابت و فشار خون بیشتر است .

  معاون بهداشتی دانشگاه خاطر نشان کرد: در ابتدا این بیماری ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد و به همین دلیل این بیماری، بیماری  خاموش نامیده می شود ولی به مرور زمان فرد دچار شکستگی خود به خودی  در اندام های مختلف بدن مثل مچ دست، ران و لگن ، کمر و ستون مهره می شود .

 دکترآبتین حیدر زاده در ادامه افزود.: کمبود فعالیت های فیزیکی به خصوص ورزش های هوازی می تواند از مهم ترین علل بروز بیماری باشد به همین دلیل افراد سالم و بیمار به انجام  ورزش تشویق می شوند. سیگار ، مصرف برخی داروها و سابقه خانوادگی می تواند از دیگر  ریسک فاکتور های بیماری باشند.

دکتر حیدرزاده ، علت اصلی ایجاداین بیماری را اختلال در متابولیسم استخوان  اشاره کرد وگفت : بانوان بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند به همین دلیل بهتر است بانوان از سن ۶۵ سالگی و آقایان از سن ۷۰ سالگی هر ۲تا ۳ سال یک بار تست سنجش تراکم استخوان را بسته به نظر پزشک خانواده شان انجام دهند . افرادی که مبتلا به اختلالاتی در تیروئید و پاراتیروئید و فوق کلیه هستند با دستور پزشک زودتر تست های تشخیصی را انجام خواهند داد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دریافت کلسیم و ویتامین دی کافی، ترک سیگار، داشتن فعالیت فیزیکی مداوم و متعادل (مثلاً حداقل ۴۵ دقیقه پیاده‏ روی روزانه)  در پیشگیری از پوکی استخوان موثر هستند.به شرطی که قبل از ۵۰ سالگی شروع به این کارها نماید.

whatsapp://send?text=<?php the_permalink(); ?>