هفت سد لاستیکی در گیلان احداث می‌شود
هفت سد لاستیکی در گیلان احداث می‌شود
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و هفت رشته رودخانه در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است. 

گیرا آنلاین– مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: هفت سد لاستیکی برای تامین نیاز آب در سطح استان در حال ساخت است و چهار مورد آن ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وحید خرّمی در جلسه فرمانداری آستارا اظهار کرد: در تامین آب مشکل زیادی داریم و سدها بخش عمده ای از منابع آب شرب و کشاورزی شهرستان ها را تامین خواهند کرد.

وی بیان کرد: سدهای لاستیکی از یک تیوب بزرگ و حجیم تشکیل و بر روی بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می شوند و توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش و انحراف آب، تغذیه منابع زیر زمینی، بهسازی ساحل رودخانه ها، افزایش تراز آب و امکان پمپاژ آب به مزارع از مزایای آنهاست.

وی ادامه داد: سد لاستیکی رودخانه ملاهادی آستارا با ظرفیت ۱۵۰ لیتر در ثانیه قابلیت آبیاری ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را خواهد داشت و ظرف یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

خرّمی گفت: خط لوله انتقال آب این سد تا مرکز شهر بطول هفت کیلومتر برای تقویت منابع آب باید اجرا شود و برای این کار به همکاری شرکت آب و فاضلاب و مسئولان آستارا نیاز است.

او افزود: سد لاستیکی به تنهایی جوابگوی نیاز شهرستان آستارا نیست و طرح انتقال از آب رودخانه چلوند با راه اندازی تاسیساتی نظیر تصفیه خانه، مخزن و خطوط انتقال به زودی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ادامه داد: ایجاد سد لاستیکی در رودخانه چلوند نیز با مطالعات زیست محیطی در دستور کار است و تکمیل دیواره رودخانه مرزی آستاراچای برای جلوگیری از طغیان و خسارت به ساکنان همجوار، به پیمانکار ابلاغ شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و هفت رشته رودخانه در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا