فرهنگ بالای گیلانیان در رفتارهای انسان‌دوستانه / انجام بیش از ۶۰۰ عمل پیوند عضو در گیلان
فرهنگ بالای گیلانیان در رفتارهای انسان‌دوستانه / انجام بیش از ۶۰۰ عمل پیوند عضو در گیلان
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از انجام ۶۰۵ اهدای عضو در گیلان در 12سال اخیر و سیر صعودی اهدا و پیوند کبد در این استان خبر داد.

گیرا آنلاین-دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همزمان با  روز  جهانی اهدای عضو(۳۱اردیبهشت)؛ در گفت و گوی اختصاصی، با اشاره به فرهنگ بالای گیلانیان در رفتارهای انسان‌دوستانه  گفت: گیلانیان همواره در تمامی  کارهای انسان دوستانه ثابت‌قدم بوده  و  نمونه آن، اهدای اعضای پیوندی برای ادامه حیات هم نوعانشان است.

وی با بیان اینکه  زیرساخت‌های لازم برای پیوند اعضا اعم از تجهیزات پزشکی، نیروی فوق تخصص و ماهر در سطح دانشگاه علوم پزشکی گیلان وجود دارد، ضرورت پرداختن به  ترویج فرهنگ اهدای عضو  را مورد تاکید قرار داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با اشاره به  فرایند ۱۰ ساله اهدا و پیوند عضو در گیلان خاطرنشان کرد:  استان گیلان توانسته در برخی از پیوندها همچون پیوند کبد جزو استانهای برتر کشور باشد.

دکتر سالاری یادآور شد: فراهم کردن شرایط لازم برای  انجام عمل‌های پانکراس، قلب و سایر اندام‌ها، در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد  و باید  طی سال‌های آتی با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها، به آن دست یابد.

وی  اذعان داشت: خوشبختانه  با ترویج فرهنگ اهدای عضو،  اهدای  قلب نیز از سال گذشته در گیلان آغاز شد  و گیلانیان انسان‌دوست، چهار قلب به نیازمندان اهدا کردند که برای پیوند به تهران ارسال شد.

دکتر علی منفرد-  رئیس شورای عالی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی گیلان  نیز با بیان اینکه  گیلانیان بافرهنگ بالای خود پیوند عضو را به‌عنوان یک فرهنگ پذیرفته‌اند و آن به‌عنوان یک وظیفه انسانی تلقی می‌کنند، گفت:  اهداکنندگان اعضا و نسوج به افرادی که کبد، قلب، پانکراس و سایر اندام‌های حیاتی خود را ازدست‌داده‌اند، حیاتی دوباره می‌بخشند و از این طریق علاوه بر اهدای زندگی به نیازمندان، از تحمیل هزینه‌های گزاف درمان به خانواده‌ها و حتی دولت نیز جلوگیری می‌شود.

دکتر  منفرد با اشاره به این مطلب که  بسیاری از افراد در طول سال در سوانح و حوادث گوناگون دچار مرگ مغزی می‌شوند، گفت:  این افراد، حیات واقعی و مؤثری ندارند. درحالی‌که اعضای بدنشان ازجمله کلیه، کبد و قلب فعال است و می‌تواند در بدن فرد دیگری ادامه حیات دهند.

رئیس شورای عالی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد:  با امکاناتی که در گیلان وجود دارد می‌توان ‌همچون پیوند کبد، در عمل پیوند قلب و مغز استخوان نیز فعال بود و راه‌اندازی این مراکز نیز چشم‌اندازی است که در آینده نزدیک قابل دست‌یافتنی خواهد بود.

وی با اشاره به رشد قابل توجه ترویج فرهنگ اهدا و پیوند عضو در گیلان، نقش رسانه‌ها، تریبون‌های نماز جمعه، دانشگاه‌ها و حتی شبکه  های بهداشت و درمان را در ترویج این فرهنگ مؤثر دانست و  روند اهدای عضو در استان را رو به افزایش عنوان کرد.

پی نوشت: عمل پیوند اعضای بدن از یک شخص به دیگری در یک کشور بیانگر توانایی‌های بالای تکنولوژی و سطح علمی کادر پزشکی آن است و خوشبختانه این فرایند در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نظیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان که در حوزه‌های مختلف پیشرو و پیشگام است، انجام می‌شود.

در فرایند اهدا و پیوند عضو، اعضا، جوارح و نسوج افرادی که به هر علت دچار مرگ مغزی شده‌اند با گذراندن فرایندی به لحاظ قانونی و اخلاقی به بیماران نیازمند اهدا و پیوند زده می‌شوند.

اهدای عضو از سال ۱۳۸۷ در گیلان به‌صورت رسمی با یک پیوند عضو آغاز و بنا بر دلایلی به مدت پنج سال متوقف شد. اما مجدداً در سال ۹۲ با هشت پیوند عضو، از سر گرفته شد و تاکنون ۶۰۵ اهدای عضو در استان انجام‌ شده که بیشترین اهدای عضو نیز در سال ۹۵  با ۱۸۵ مورد اهدای عضو بوده است.

نکته حائز اهمیت اینکه در سال‌های نخست راه‌اندازی اهدای عضو در گیلان، پیوند اعضایی همچون کبد تنها در شیراز انجام می‌شد. اما  در دوسال اخیر، عمل پیوند کبد در گیلان نیز انجام‌شده و در وقت و هزینه بیماران صرفه‌جویی می‌شود.

عدم پیوند پانکراس(لوزالمعده) در گیلان ‌همچنان یکی از خلأها در حوزه این دستاورد پزشکی گیلان به‌حساب می‌آید و این مسئله به نظر می‌رسد در اهدای این عضو حیاتی نیز مؤثر بوده به‌گونه‌ای که تنها در گیلان طی سال‌های متمادی سه اهدای پانکراس صورت گرفته که آن‌هم مربوط به سال ۹۵ بوده است.

آمارها نشان می‌دهد پس از اهدای اعضا و نسوج در گیلان، پیوند کبد بالاترین فراوانی را در بین اهدای اعضای بدن به خود اختصاص می‌دهد. پیوند این عضو حیاتی در سال‌های اخیر در گیلان افزایش‌یافته و این استان را در ردیف استان‌های با بالاترین اهدا و پیوند کبد قرار داده است