فاضلاب های خانگی ، کشاورزی و صنعتی تالاب انزلی را آزار می دهد
فاضلاب های خانگی ، کشاورزی و صنعتی تالاب انزلی را آزار می دهد
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به نقل از ایسنا ،

گیرا آنلاین_ مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، ورود بی رویه فاضلاب های خانگی، کشاورزی و صنعتی را برای تالاب آزاردهنده دانست و عنوان کرد: این فاضلاب ها سبب رشد بی رویه گیاهان به ویژه گونه مهاجم سنبل آبی شده است.

  دکتر ساسان کفایی، با اشاره به موقعیت اقلیمی و اکوسیستمی استان گیلان، اظهار کرد: براساس تعریف کنوانسیون رامسر بسیاری از آب بندان ها و آبگیرهای گیلان در زمره تالاب قرار می گیرد، اما سه تالاب مهم بین المللی داریم.

وی مساحت کل تالاب های بین المللی گیلان را حدود ۲۴ هزار هکتار دانست و افزود: تالاب انزلی ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار، تالاب امیرکلایه ۱۲۳۰ هکتار و تالاب پارک ملی بوجاق ۳۴۳۳ هکتار مساحت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، با اشاره به وجود ۳۲ هزار هکتار تالاب و ۸۰۰۰ هکتار آب بندان در استان گیلان، تصریح کرد: تالاب انزلی نگین شمال کشور است و ارزش و اهمیت این تالاب اگر بیشتر از دریاچه ارومیه نباشد، کمتر نیست.

د‌کتر ساسان‌کفایی، با بیان اینکه بیش از ۵۰ گونه ماهی فقط در تالاب ثبت شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر ماهیان تالاب با ماهیان رودخانه های ورودی و ماهیان مهاجر از دریا نیز مواجه هستیم که تنوع زیستی تالاب را به ۷۰ گونه افزایش می دهد. همچنین بیش از ۲۶۰ گونه پرنده در تالاب مشاهده شده که هشت گونه از این پرندگان بیش از یک درصد جمعیت جهانی خودشان را شامل می شوند.

وی با اشاره به غنای بالای طبیعی تالاب انزلی، گفت: تالاب انزلی در کنار شهر انزلی واقع شده و لذا یک تالاب ساحلی – دریایی است و در صورت بارش های سیل آسا در حوضه آبخیز تالاب، یک سیل گیر برای شهر انزلی محسوب می شود. این تالاب همچنین موجب تلطیف هوا و اکوسیستم منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت وگوی ویژه خبری ۲۳ شهریورماه سال جاری در شبکه باران، با بیان اینکه تالاب انزلی آب مناسب جهت مصارف کشاورزی را فراهم می کند، متذکر شد: این تالاب ظرفیت های اقتصادی و گردشگری فراوان دارد و چاهک کربن محسوب می شود و لذا باید ارزش این تالاب را بیشتر بشناسیم و برای احیای آن تلاش کنیم.

وی عمق و وسعت تالاب انزلی را وابسته به دریای خزر دانست و بیان کرد: نوسانات دریا و تراز آبی و میزان بارش های سالانه در حوضه آبخیز تالاب اثر مستقیمی بر عمق و وسعت تالاب انزلی دارد. در حال حاضر با کاهش بارندگی و پایین بودن تراز آب دریا مواجه هستیم و متاسفانه عمق تالاب در برخی از مناطق به نیم متر رسیده است.

دکتر کفایی، کاهش عمق تالاب را بر تنوع زیستی آن اثرگذار دانست و اضافه کرد: کاهش دبی ورودی آب تالاب موجب می شود لجن زار و پوشش گیاهی متراکم را داشته باشیم؛ البته در سالیان اخیر عوامل انسان ساز هم بر مشکلات تالاب افزوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، ورود بی رویه فاضلاب های خانگی، کشاورزی و صنعتی را برای تالاب آزاردهنده دانست و عنوان کرد: این فاضلاب ها سبب رشد بی رویه گیاهان به ویژه گونه مهاجم سنبل آبی شده است. همچنین با ورود رسوبات حوضه آبخیز به تالاب مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه افراد سودجو تصرف اراضی حاشیه تالابی را مد نظر دارند و لذا اقدام به آتش سوزی حاشیه تالاب و در نهایت تملک این اراضی می کنند، گفت: یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با گشت و پایش و کنترل شبانه روزی با هرگونه تصرف برخورد می کند.

دکتر کفایی، از تصویب برنامه جامع هفت ساله مدیریت تالاب در تیر ۹۹ خبر داد و خاطرنشان کرد: در این برنامه ۱۳ کدپروژه برای سازمان حفاظت محیط زیست و پنج کدپروژه برای سایر دستگاه ها جهت حفاظت از اکوسیستم و اکوتوریسم و تنوع زیستی و مدیریت پسماند و مدیریت فاضلاب و… در تالاب تعریف شده است.

وی از جذب اعتبار ۶۰۰ میلیون تومانی جهت مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان خبر داد و عنوان کرد: با استفاده از دو دستگاه کار پاکسازی را آغاز کردیم و در حال حاضر ۲۰۰ هکتار از تالاب های استان پاکسازی شده است و این برنامه به صورت مستمر و مداوم با همکاری بسیج سازندگی سپاه قدس استان ادامه دارد.