علت عدم ابلاغ حکم احمدی از سوی وزارت کشور چه بود؟ استعفا یا عدم تایید صلاحیت؟
علت عدم ابلاغ حکم احمدی از سوی وزارت کشور چه بود؟ استعفا یا عدم تایید صلاحیت؟
یادداشتی از مهتا صدری

گیرا آنلاین✍ مهتا صدری- پس از استعفای ناگهانی شهردار رشت، بازار گمانه زنی ها در رسانه ها و میان مردم به شدت داغ شده است. عده ای همانطور که از سوی سید محمد احمدی، علت استعفا اعلام شده؛ بیماری و مشکلات شخصی را دلیل این موضوع دانسته اند؛ عده ای هم فشارها و احتمال دخالت اعضای شورا در انتصابها را علت این استعفا می دانند. برخی نیز احتمال “عدم تایید صلاحیت” را علت استعفای ناگهانی شهردار می دانند اما به انواع توجیهات در صدد کمرنگ جلوه دادن این احتمال هستند.
در این میان؛ نکته ی جالب توجه و بنظر عامدانه، جهت دهی فضا به سمت بیماری یا مشکلات شخصی و نشانه گرفتن اعضای شورا برای  انتصابات و فشارها در خصوص استعفای احمدی است که این موضوع شاید شنیده های مربوط به  پرداختی های شائبه انگیز از سوی سید محمد احمدی به “برخی” از رسانه های حامی خود و “برخی” افراد موثر در فضای مجازی را پررنگ می کند.
به نظر می رسد؛ افرادی با سوء استفاده از ذهنیت آماده رشتوندان برای پذیرش هرگونه اتهام نسبت به اعضای شورا که از گذشته، با توجه به سابقه درخشان دخالت های خود، چهره موجهی از نهاد شورا به یادگار نگذاشته اند و دخالت هایی که بهیچ وجه نمیتوان کتمان کرد؛ در صدد مغفول نگه داشتن حقیقتی هستند.
البته که در شورای ششم هم براساس مستندات موجود، برخی اعضای شورا، خصوصا با بررسی بازه زمانی خاص انتخاب شهردار ، در انتصابات بستگان خود و… نقش داشته اند. همین موضوع نشان می دهد که احمدی، ظاهرا مشکلی با قبول درخواست های انتصاب و… اعضای شورا نداشته است! ضمن اینکه این سوال بوجود میآید که اگر او فشاری از این سو احساس می کرد، دلیل کاندیداتوری مجددش برای سمت شهرداری چه بود؟ پس شاید این گمانه، ضعیف ترین احتمال موجود باشد که ظاهرا عامدانه شکل دیگری جلوه داده می شود!
اما در این میان این نکته وجود دارد که اگر مسئله استعفای احمدی، چیزی جز بیماری و فشار اعضای شورا نبود، علت این استعفای زودهنگام قبل از تشکیل جلسه شورا ( که تنها چتد روز به آن باقی مانده) چه بود؟ چرا در حالی که هنوز شورای شهر رشت اقدام‌ به برگزاری جلسه ای برای تصمیم گیری در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش استعفای سید محمد احمدی نداشته؛ روز پنج شنبه که وزیر کشور اقدام به ابلاغ احکام شهرداران کلانشهرها کرد؛ ابلاغ احمدی در میان این احکام نبود؟
سوال اینجاست که شهردار رشت چرا درست شب قبل از ابلاغ احکام شهرداران به فکر بیماری خود افتاد؟  آیا با وجود وضعیت نامشخص پذیرش استعفای شهردار رشت توسط شورا، اگر ‘ تایید صلاحیت” شهردار صورت پذیرفته بود؛ وزارت کشور نمیبایست ابلاغ حکم شهردار رشت را انجام میداد؟
آیا عمدی در به حاشیه راندن این سوال مهم در اذهان مردم توسط “برخی” از رسانه های حامی احمدی و ارتباط آن با شائبه پرداختی های وی به “برخی” افراد متاسفانه تاثیر گذار در فضای جامعه وجود دارد ؟ آیا نهاد نظارتی میتوانست از تخلفات مستند احمدی که بارها توسط رسانه ها به آنها پرداخته شده، چشم پوشی کند؟