سالمندی سالم، یکی از اهداف تحقق توسعه پایدار است
سالمندی سالم، یکی از اهداف تحقق توسعه پایدار است
در اولین کمیته تخصصی سلامت و امور بیمه ای سالمندان که بصورت حضوری و آنلاین در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد، بر "سالمندی سالم" به عنوان یکی از اهداف توسعه پایدار، تاکید شد.

گیرا آنلاین– به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا) ؛ در این نشست، دکتر فرزاد محسنی متخصص پزشکی خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اهمیت برنامه سالمندان اظهار داشت: با توجه به اینکه استان گیلان سالمندترین استان کشور است، نیازمند برنامه ریزی منظم در سطح استان برای جمعیت سالمند بوده که مقدمات آن در شش ماه اخیر فراهم شده است.

متخصص پزشکی خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ هزار سالمند تک زیست در این استان داریم ، اظهار کرد: سلامت روحی این سالمندان اهمیت بسزایی دارد که خانواده های آنان باید به این مهم توجه داشته باشند. که این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق و منظم در این زمینه می باشد.

در ادامه، فیروز نصیرزاده – مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به لزوم حفظ منزلت سالمندان، بر ضرورت فعال تر شدن کارگروه رسانه براساس برنامه های راهبردی جهت تولید محتوا و تبلیغات محیطی با موضوع سالمندی تأکید کرد  و  خاطرنشان شد:  هر کار خلاقانه ای که در جهت ارتقای مقام و منزلت سالمندان باشد، دانشگاه علوم پزشکی گیلان آمادگی لازم را برای همکاری با سایر دستگاه ها به منظور پیشبرد اهداف این گروه دارد.

 دکتر فرحناز  پاکدامن- رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه نیز بیان کرد : با توجه به اینکه گیلان، سالمندترین استان کشور است، این مهم به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات همواره مورد توجه بوده و بسیاری از طرح ها و برنامه های این حوزه در سطح کشور  به عنوان پایلوت در گیلان اجرا می شود.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان با اشاره به اهمیت بسیج حمایت و مراقبت از سالمندان در شرایط کرونا اضافه کرد: با توجه به اینکه بحث سالمندی سالم یکی از اهداف تحقق توسعه پایدار است، لذا حمایت اجتماعی ، عاطفی و روانی از سالمندان و مراقبت های بهداشت فردی و خدمات بهداشتی درمانی جهت توانمندسازی از سالمندان بسیار مهم است.

وی طراحی سامانه آنلاین بانک اطلاعات سالمندان به منظور شناسایی و معرفی سالمندان تنها زیست و یا بیمار و نیازمند به حمایت و مراقبت، طراحی نظام مراقبت از راه دور مبتنی بر خانواده، جامعه و فناوری اطلاعات به منظور تداوم مراقبت و رصد و مدیریت رفتارهای پیشگیرانه و آموزش خودمراقبتی و کمپین حمایت طلبی تمامی سازمان های دولتی و خصوصی و مردم نهاد برای کمک به سالمندان را از راهکارهای پیشنهادی حمایت و مراقبت از سالمندان در شرایط کرونا عنوان کرد.

دکتر پاکدامن با اشاره به راه اندازی بانک آنلاین اطلاعات سالمندان در استان، خاطر نشان کرد: اطلاعات بیش  از ۸۰ هزار  سالمند در این سامانه ثبت شده است.

وی حمایت همه جانبه از پروژه نظام مراقبت از راه دور سالمند مبتنی بر خانواده ، جامعه و فناوری اطلاعات و ابلاغ به سازمان ها برای همکاری با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایجاد بستر قانونی برای استفاده از اپلیکیشن مراقبت از سالمند با توجه به شرح وظایف سازمانی، عقد تفاهمنامه همکاری با بهزیستی ، کمیته امداد امام خمینی “ره” ، هلال احمر و سازمان های مردم نهاد برای پشتیبانی از اپلیکشین به منظور حمایت از سالمندان را خواستار شد.

لازم به ذکر است: اولین کمیته تخصصی و امور بیمه ای سالمندان با هدف ارایه و همفکری برای عملیاتی شدن نظام مراقبت از راه دور سالمندان در شرایط همه گیری کووید_ ۱۹ و تشریک مساعی بین بخشی و عملیاتی شدن کمپین دستیابی به جامعه پاسخگو به نیازهای سلامت سالمندان در راستای سند ملی سالمندان با حضور مسوولین دانشگاهی، مدیران ارشد دستگاه ها و سازمانهای مرتبط بصورت حضوری و آنلاین  در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.