دولت درخواست وزارت بهداشت برای توقف پروازها از چین به ایران را حذف کرد
دولت درخواست وزارت بهداشت برای توقف پروازها از چین به ایران را حذف کرد
تصمیم دولت برای «کرونا» یک شبه تغییر کرد

صبح امروز پایگاه اطلاع‌رسانی مصوبات دولت، بند سوم مصوبات شب گذشته هیئت دولت را در زمینه اقدامات پیشگیرانه در قبال ویروس کرونا حذف کرد.

شب گذشته هیات وزیران تشکیل جلسه داد و مصوبات آن نیز از طریق پایگاه اطلاع رسانی هیات دولت و سایت اخبار ریاست جمهوری (پرزیدنت) منتشر شد. در این جلسه که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد به منظور مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا در کشور، مراتب زیر به تصویب رسید.

جزییات تصمیمات دیشب دولت درباره «کرونا»
۱ – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمادگی لازم و کامل در سطح ملی و استان ها برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و مقابله با آن را داشته باشد و همه دستگاه ها مکلف به همکاری با این وزارتخانه هستند.

۲- وزیر کشور با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستورالعمل های لازم و اقدامات ضروری را به همه استانداران و فرمانداران به ویژه در استان های مرزی و علی الخصوص در مرزهای شرقی برای پیشگیری و مواجهه احتمالی با ویروس کرونا ابلاغ کنند.

۳ – پروازهای مستقیم از مبدأ چین و به مقصد چین متوقف شود.

۴ – وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تجهیز یک فروند هواپیما و اعزام تیم ویژه پزشکی برای بازگرداندن دانشجویان و اتباع ایرانی از ووهان اقدام کنند و پیگیری وضعیت سایر اتباع ایرانی در دستور کار وزارت امور خارجه و سایر دستگاه ها باشد.

۵- کلیه مسافران ورودی از مبدأ چین مطابق دستورالعمل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بدو ورود به کشور قرنطینه شوند.

*حذف یک شبه مصوبه دولت
اما صبح امروز سایت اطلاع رسانی مصوبات دولت به ناگاه بند سوم مصوبات شب گذشته خود را که یکی از مهمترین تصمیمات دولت در زمینه اقدامات پیشگیرانه در زمینه انتقال ویروس کرونا به کشور است را حذف می‌کند.

درخواست وزارت بهداشت روی میز معاون اول
در روزهای گذشته وزارت بهداشت که متولی اصلی سلامت در کشور است در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار توقف پروازها از چین به ایران شده بود. سعید نمکی در یک پیام توئیتری از نامه‌اش به معاون اول رییس جمهوری برای توقف پروازها از چین به ایران خبر داد. در متن توئیت وزیر بهداشت آمده است: «در نامه‌ای از آقای دکتر جهانگیری خواستم به وزارت خارجه و وزارت راه ابلاغ کند تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدا چین به هر طریقی(هوایی، زمینی و دریایی) جلوگیری شود»این درخواست منجر به تشکیل جلسه‌ای فوق العاده با حضور تنی چند از اعضای هیات دولت شد. جهانگیری در این جلسه با تاکید بر اینکه اصلی ترین موضوع، سلامت مردم است و هیچ مصلحت دیگری را نمی‌توان نسبت به این موضوع ارجحیت داد، گفت: دولت موضوع حفظ سلامت مردم را وظیفه ای قانونی و ملی برای خود می داند که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست و مردم کشور اطمینان داشته باشند که دولت در اینگونه شرایط با جدیت در صحنه حضور دارد و با تمام توان اقدامات لازم را برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور انجام خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه گزارشی از تعداد پروازهای مستقیم میان ایران و چین و شرکت های هواپیمایی فعال در این مسیر ارائه کرد و افزود: تمهیدات لازم برای انتقال دانشجویان ایرانی که در شهر ووهان چین حضور دارند با هماهنگی وزارت بهداشت انجام خواهد شد و نگرانی برای بازگشت اتباع کشورمان از چین وجود ندارد.

همه این موارد نشان می‌دهد علی رغم درخواست وزارت بهداشت از دولت برای پایان دادن به پروازهای مستقیم از چین به ایران، هنوز تصمیم مشخصی از سوی دولت در این زمینه گرفته نشده است و حتی ساعاتی پس از مصوب خود در این زمینه آن را ملغی می‌کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس