حفظ منزلت انسانها مهمترین اصل بیمه های اجتماعی است
حفظ منزلت انسانها مهمترین اصل بیمه های اجتماعی است
در راستای شناخت بیشتر و آشنایی مخاطبان با مفاهیم سازمانی ، اصول بیمه های اجتماعی توسط روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی گیلان تشریح شد .

گیرا آنلاین– سازمان تامین اجتماعی از جمله نهادهایی است که در راهبرد بیمه های اجتماعی به ایفای نقش میپردازد . راهبرد بیمه ای امری متمایز از راهبردهای حمایتی و امدادی در نظام تامین اجتماعی در الگوهای بین المللی مطرخ شده و برخی از موارد متمایز کننده اصول بیمه های اجتماعی عبارتند از :

مبنای حقوقی این نوع بیمه ها قرارداد نیست بلکه قانون است .

این نوع بیمه ها اجباری بوده و برخلاف بیمه های خصوصی و تجاری که در آن هدف ، اجرای قرارداد است و افراد بدنبال کسب سود هستند هدف این نوع از بیمه ، حفظ منزلت انسانهاست .

در بیمه های اجتماعی نرخ حق بیمه برای افراد تحت پوشش یکسان و مبلغ آن براساس سطح و میزان درآمد افراد تعیین میشود

علاوه بر این اصول بیمه ای در چارچوب و رویکردی بلندمدت و عدالت محور مطرح میگردد و همچنین در پیوند با ماهیت اجتماعی سازمان ، لازم است که ضمن احترام به همه ذینفعان ، بی طرفی کامل در آن رعایت شود .

به بیان دیگر چون سازمان تامین اجتماعی نهادی با ماهیت اجتماعی و بین النسلی است باید در ارائه خدمات تنها به رعایت اصول خود تکیه کرده و تمام شرکای خود و در چشم اندازی وسیعتر ، همه شهروندان در نزد این سازمان دارای حقوق برابر باشند .

این سازمان در کلیه فعالیتها از جمله سرمایه گذاری ها نه تنها ریسک گریز است بلکه در حفظ و صیانت از آن دقت مضاعفی دارد چراکه محل تامین منابع آن ، حق بیمه هایی است که در زمان سررسید تعهدات ، باید متناسب با آنها خدمات ارائه گردد .

اصول بیمه ای به انجام محاسبات آماری و ریاضی محدود نشده بلکه نکات کیفی نیز به آن افزوده میشود که شفافیت و پاسخگوئی از جمله آنهاست .