تجاوز به حریم رودخانه ها مخاطره آمیز است
تجاوز به حریم رودخانه ها مخاطره آمیز است
بسیاری از راههای دسترسی و زیر ساخت ها در بستر رودخانه واقع شدند

گیرا آنلاین- مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان اظهار داشت : رودخانه را نمی توان از محل زندگی مردم دور کرد زیرا رودخانه قابل جابجائی نیست و این ما انسانها هستیم که باید با طبیعت سازگار باشیم و از رودخانه فاصله قانونی بگیریم .  مهندس وحید خرّمی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان که در محل اداره کل مدیریت بحران استان با حضور مقامات استانی برگزار شد، اظهار داشت؛ بسیاری از راههای دسترسی و زیرساخت هایی نظیر آب، برق، گاز، تلفن و پل ها در بستر رودخانه ها واقع شده اند که لازم است دستگاههای مرتبط نسبت به ایمن سازی و حفاظت آن اقدام نمایند.

وی نزدیک شدن به حریم رودخانه ها را بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: رعایت بستر ۲۵ ساله رودخانه ها بسیار ضروری است و باید بستر رودخانه ها را آزاد کنیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با  تأکید بر آزاد سازی بستر ۲۵ ساله رودخانه ها تصریح نمود: رودخانه را نمی توان از محل زندگی مردم دور کرد زیرا رودخانه قابل جابجائی نیست و این ما انسانها هستیم که باید با طبیعت سازگار باشیم و از رودخانه فاصله قانونی بگیریم .

 مهندس خرّمی در خصوص عوامل دخیل در سیلابها اظهار داشت: عدم آبخیزداری در بالا دست رودخانه باعث آورد رسوبات فراوان به همراه سیلاب در مسیر رودخانه می شود و علیرغم اینکه مسیرها را از قبل لایروبی می کنیم ، مجدداً مسیر از رسوب پر می شود.

وی تأکید نمود: تلاش برای حفظ کف رودخانه ها و انجام عملیات آبخیزداری دو مقوله مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و اشاره کرد؛ در بسیاری از رودخانه هایی که در بالادست آن تخریب کمتر منابع طبیعی اتفاق افتاده و آبخیزداری انجام گرفته، شاهد بروز سیلابهای ویرانگر نیستم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر ایمن سازی پل ها افزود: رودخانه در حالت سیلابی از مسیر خود خارج نمی شود و فقط در صورتیکه پل های ساخته شده ظرفیت آبگذری سیلابها را نداشته باشند، با ورود تنه درختان ، مصالح  و سنگ باعث مسدود شدن پل و خارج شدن سیلاب از مسیر طبیعی رودخانه می شود.

مهندس خرّمی با تأکید بر حفظ بستر طبیعی رودخانه گفت: مهمترین راهکار در جهت کاهش خسارتها در سیلاب ، آزادسازی بستر ۲۵ ساله و دوری از حریم رودخانه است و افزود: اعتبارات  استانی ساماندهی رودخانه ها جوابگوی حجم بالای این کار نیست و فقط براساس بند«و» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۹۹ ، پروژه های حفاظتی با مصالح مازاد رودخانه با نظر علمی مشاور ذیصلاح ، طی فرآیند قانونی قابلیت اجرائی دارد.

شایان ذکر، موارد مطروحه توسط مهندس خرّمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان مورد تأیید و تأکید مسئولین حاضر در جلسه قرار گرفت.