افتتاح اولین موزه مدرسه شمال کشور در رشت
افتتاح اولین موزه مدرسه شمال کشور در رشت
این موزه تخصصی حاصل 14 سال فعالیت و تلاش آقای «امیر قربانی» (دبیر بازنشسته فیزیک دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت) در گردآوری ابزارهای مختلف و تاریخی اندازه گیری است

گیرا آنلاین– اولین موزه _ مدرسه شمال کشور در رشت در مدرسه ماندگار شهید بهشتی به همت اداره کل نوسازی مدارس استان گشایش یافت.
? به گزارش روابط عمومی ، موزه _ مدرسه سنجش و اندازه گیری گیلان در فضایی به وسعت ۴۰ متر مربع و با مساعدت ادارات کل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس ، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن دانش آموختگان دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت گشایش یافت.
? در این موزه انواع ظروف سفالی، وزنه، پیمانه و ترازوهایی متعلق به دوره های مختلف تاریخی با قدمتی نزدیک به ۶۰۰ سال در جوار مدرسه ماندگار شهید بهشتی رشت به نمایش گذاشته شده است.
? در این موزه ابزارهای گوناگون سنجش و اندازه گیری طول، سطح، حجم و وزن در دوره های مختلف تاریخی به نمایش درآمده است. همچنین واحد وزن های روسی مانند: پوت، نیم پوت، گرونیکا و قپان های فلزی و چوبی و وسایل توزین ابریشم از نوع فلزی و چوبی نیز ارائه شده است.
? «موزه _ مدرسه سنجش گیلان» با هدف آشنایی و آموزش بازدید کنندگان به ویژه دانش آموزان با انواع واحدها و ابزارهای اندازه گیری متریک و ابزارهای سنتی سنجش و اندازه گیری افتتاح شد که ۱۵۰ اثر تاریخی شامل: انواع وزنه ها، ترازو و پیمانه های برنجی و سفالی به نمایش گذاشته شده است.
? در حاشیه گشایش این موزه ضمن تقدیر از آقای امیر قربانی (بانی اصلی این موزه-مدرسه) از ۴ کتاب با عناوین: «میراث صنعتی گیلان»، «کاوش های ماسوله»، «جاذبه های گردشگری گیلان» و کتاب « گالش ها » رونمایی شد.
? گفتنی است این موزه تخصصی حاصل ۱۴ سال فعالیت و تلاش آقای «امیر قربانی» (دبیر بازنشسته فیزیک دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت) در گردآوری ابزارهای مختلف و تاریخی اندازه گیری است که برای اولین بار در استان گیلان به بهره برداری رسیده است.