استان گیلان دارای کتابخانه ویژه سالمندان برای نخستین بار در کشور می شود
استان گیلان دارای کتابخانه ویژه سالمندان برای نخستین بار در کشور می شود
بسیاری از پروژه های در دست احداث کتابخانه های عمومی در سراسر استان می توانند با بهره گیری از ظرفیت خیرین کتابخانه ساز تکمیل و به مردم آن مناطق اهدا شوند.

گیرا آنلاین- مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان از بهره برداری از کتابخانه ویژه سالمندان در گیلان برای نخستین بار در کشور و همزمان با ۱۷ اسفند و سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان عصر دیروز دوشنبه(۴ اسفند) به ریاست یونس محمودی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ فاطمه فیلی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی لاهیجان و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی، شهرداران لاهیجان و رودبنه، روسای شوراهای اسلامی این شهرستان و مسئولین کتابخانه های عمومی در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.
 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این جلسه که به منظور بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی لاهیجان برگزار شد پیشاپیش ضمن تبریک ولادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) به عموم مردم و شیفتگان خانودان عصمت و طهارت و نیز گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار فقید واحد مرکزی خبر صدا و سیمای در شهرستان لاهیجان به اقدامات ارزشمند وی در پوشش دستاوردهای فرهنگی طی سالهای متمادی در این شهرستان اشاره کرد.
لاهیجان سه بار نامزد انتخاب پایتخت ایران شده است
پریسا کرمی با بیان اینکه لاهیجان همواره پیشرو امر کتاب و کتابخوانی در استان گیلان بوده و در این خطه علما، دانشمندان و فرزانگان بسیاری رشد و تربیت شده اند گفت: این شهرستان با حمایت های فرهنگی انجام شده سه بار نامزد انتخاب پایتخت کتاب شده است و امیدواریم با حمایت‌های بیشتر به این عنوان نائل شود.
کرمی نگاه فرهنگی مسئولان و حمایت آنان از حوزه‌های فرهنگی را عامل رخدادهای مطلوب در حوزه فرهنگی استان دانست و گفت: رویکرد فرهنگی و ظرفیت‌های مطلوبی در شهرستان لاهیجان برای پایتخت کتاب ایران وجود دارد که تحقق آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.
وی در ادامه به اقدامات مهم مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان در روزهای پایانی سال نیز اشاره کرد و با بیان اینکه بزودی و همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی برای نخستین بار در کشور کتابخانه ویژه سالمندان در گیلان به بهره برداری می رسد خاطرنشان کرد: این مجموعه در محل کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) رشت ایجاد و در آن برنامه ها، دوره‌های آموزشی و اقدامات ویژه ای برای سالمندان فرهیخته استان اجرا می شود.
تمدید دوباره نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین در ادامه به اجرای موفق طرح استانی «کتاب دوخان»  و ارسال کتاب به درب منازل اعضای کتابخانه ها در شهرستان رشت اشاره کرد و گفت: فاز دوم این طرح که از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال جاری در کتابخانه های مرکزی سراسر استان آغاز شد، در لاهیجان نیز با همکاری اداره پست و شهرداری در حال اجراست.
پریسا کرمی در بخش دیگری از صحبت های خود به تمدید دوباره نخستین جشنواره کتاب خوان و رسانه نهاد کتابخانه های عمومی تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در این جشنواره که ویژه اصحاب رسانه طراحی و در ۶ بخش در حال برگزاری است آثار مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی در یازده محور پس از داوری تجلیل خواهند شد.
کرمی همچنین به تاثیر پرداخت سهم نیم درصد درآمدهای شهرداری‌ها در توسعه امر کتابخوانی در استان و اصلاح و ارتقاء زیرساخت ها در این حوزه و تاکیدات استاندار گیلان در جلسه پیشین انجمن استان مبنی بر الزام همه شهرداری ها به تسویه این سهم با کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها می بایست تا پایان سال جاری طبق دستور استاندار ۳۰ درصد دیون قبلی خود را در قالب تهاتر با کتابخانه ها و یا به صورت نقدی به حساب انجمن کتابخانه های عمومی شهر خود پرداخت کنند.
وی با تقدیر از شهرداری های شهرستان لاهیجان جهت بازسازی و مناسب‌سازی کتابخانه های عمومی در این شهرستان اذعان کرد: کتابخانه شهید باهنر لاهیجان از کتابخانه‌های استاندارد استان و دارای بخش‌های ویژه ای است که با همت شهرداری شاهد توسعه فیزیکی و مناسب سازی و شاداب سازی فضا در این کتابخانه بودیم.
پریسا کرمی در پایان به ظرفیت بسیار مناسب حضور خیرین نیک اندیش در شهرستان لاهیجان نیز اشاره کرد و با دعوت از خیرین جهت ایفای نقش در احداث و حمایت از کتابخانه های عمومی در لاهیجان خاطرنشان کرد: بسیاری از پروژه های در دست احداث کتابخانه های عمومی در سراسر استان می توانند با بهره گیری از ظرفیت خیرین کتابخانه ساز تکمیل و به مردم آن مناطق اهدا شوند.
گفتنی است در این جلسه یونس محمودی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان نیز با اظهار امیدواری نسبت به اقدامات مثبت و سازنده مجموعه کتابخانه های عمومی در حوزه های زیرساختی و اجرای برنامه های مفید فرهنگی ویژه عموم مردم، حمایت و پشتیبانی همه جانبه از این مجموعه را وظیفه مهم همه دستگاه ها، نهادها و مجموعه های مردمی دانست.
فاطمه فیلی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش از اقدامات انجام در کتابخانه های عمومی این شهرستان از برنامه ریزی این مجموعه برای برگزاری چندین نشست در فضای مجازی اشاره کرد.