استاندار جدید گیلان و اولویت‌هایی که چشم‌انتظارند
استاندار جدید گیلان و اولویت‌هایی که چشم‌انتظارند
رشد و توسعه استان گیلان و تمییز آن با دوره پیشین مدیریتی نیازمند توجه به ابعاد مختلفی است که بدون شک می‌تواند علاوه بر انطباق با مشی دولت سیزدهم، منجر به اعتلای شاخص‌های رضایتمندی مردم از دولت مستقر باشد.

گیرا آنلاین– به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده ـ بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان، دولت مردمی آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به اسدالله عباسی گزینه انقلابی، کارا، با برنامه، بومی و جهادی جهت تصدی استانداری گیلان اعتماد کرد.

استانداری از جنس فرهیختگان جامعه که هم استان را به‌خوبی می‌شناسند و هم یدطولی در ساختارهای کلان تصمیم‌ساز و تصمیم گیر نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

از اعتمادی که هیئت دولت سیزدهم به دکتر عباسی جهت سپردن سکان استانداری گیلان کرد، به لحاظ مختلف باید امیدوار بود چراکه در ابتدا دولت به مطالبه به‌حق مردم مبنی بر شایسته گزینی و بومی گزینه احترام گذاشت اما مطالبه و دغدغه‌های دیگری نیز در استان وجود دارد که باید نماینده عالی دولت با انقلابی گری، هوش هیجانی در مدیریت و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های همه‌جانبه به آن‌ها جامه عمل بپوشاند.

چابک‌سازی مدیریتی در گیلان ضروری است

نخستین دغدغه گیلان از استاندار گماردن مدیران جدید و یا تلاش برای ممیزی و استقرار مدیران کارآمد و بالنده در سطوح اداره کل تا بخشداری‌ها است تا هر چه سریع‌تر نظام اداری و سیاسی استان برای قرار گرفتن در ریل توسعه سرعت و شتاب بیشتری بگیرد.

توجه به اشتغال از مهم‌ترین و با اولویت‌ترین مطالبه گیلانیان از استاندار مکتبی و بلد کار استان است. دکتر عباسی علاوه بر اینکه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسؤولیت داشته، در خانه ملت نیز عضو ناظر در شورای عالی کار بوده و خوشبختانه در دوران وکالت مردم نیز پیوسته دغدغه اشتغال داشته و لازم است به این مهم در استان، توجه وافر داشته باشد.

بررسی ظرفیت‌های بکر گیلان

کشاورزی در گیلان از ابعاد توسعه است و به‌جرئت می‌توان گفت این ظرفیت استان همچنان به‌صورت سنتی اداره و کنترل می‌شود. سطوح بهره‌وری کشاورزی در اغلب محصولات تولیدی بسیار پایین است و در برند سازی و صادرات آن‌ها نیز تاکنون اقدامی صورت نگرفته که لازم است به این رکن توسعه استان و فرصت ارزآوری آن نگاهی عمیق اعمال شود.

گردشگری مزیت منحصربه‌فرد دیگر در گیلان است و خوشبختانه استاندار تعیین‌شده هم استان و هم‌ظرفیت‌های بالقوه آن را در کنار اقدامات چالش‌برانگیز گذشته را می‌شناسد. از گردشگری به‌عنوان کارخانه بدون دود یاد می‌شود. گیلان می‌تواند با پرداختن به این مقوله در درآمد و اشتغال سرآمد استان‌ها در تحقق سرانه درآمدی خانوار شود و لازم هست برنامه‌های اجرای شده در حوزه گردشگری بازبینی و سیاست‌های اجراشده بازبینی و اقتصادمحور اجرایی شود.

سفارش ناپذیری اصلی مهم و ضروری در گیلان

برخورد با زد و بندهای سیاسی و برچیدن رد پای احزاب فرصت‌طلب غیرکارا که تنها دغدغه آن‌ها اشغال مناصب مدیریتی و کوری خوانی برای رقیبان هست در مشی دولت آیت‌الله رئیسی جایی ندارد و لازم است استاندار گیلان به این مهم نیز اهتمام جدی داشته باشد.

اسدالله عباسی تجربه سه دوره نمایندگی مردم را در بخشی از کارنامه خود دارد و یقیناً ظرفیت و پتانسیل حوزه انتخابیه خود را به‌خوبی می‌شناسد اما آنچه اکنون لازم است در نظر گرفتن یک روز از هفته برای سفرهای شهرستانی، قرار گرفتن بدون واسطه در بین مردم و شنیدن دغدغه‌های مردم از خودشان و پاسخ به مطالبات آن‌ها است.

قرابت گیلان با پایتخت کشور با مزیت و فرصت سوزی‌هایی همراه بوده است. وابستگی سیاسی اقتصادی گیلان به دولت مرکزی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های کشورهای همسایه علیرغم فرصت‌هایی نظیر اوراسیا استان را از مدار توسعه خارج کرده و لازم است استاندار جدید در این حوزه نیز عزم راسخ و البته با برنامه مدون و رهبری توسعه مدارانه داشته باشد.

گیلان می‌تواند قطب صنعت شود

در ادوار مختلف دوره وکالت اسدالله عباسی، همیشه یکی از دغدغه‌های وی فقدان کارخانه‌های قطب و شرکت‌های مادر تخصصی در استان بوده است. به نظر می‌رسد امروز فرصتی در اختیار این نماینده مردم و همچنین نماینده عالی دولت در استان قرار داده شده تا در راستای احداث و توسعه شرکت‌های بزرگ و هلدینگ در استان آستین بالا بزند و ظرفیت‌های تولید و اشتغال استان را فعال کند.

استان گیلان از نعمت منحصربه‌فردی همچون دریا برخوردار است، نعمتی که می‌توان گفت در مقایسه باعظمتش تقریباً بلااستفاده بافی مانده و لازم است استاندار گیلان با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران اقتصاد دریا را در گیلان رقم بزند و در پایان دوره در این کرسی کارنامه قابل قبولی حاصل کند.

دریای کاسپین موهبتی الهی

 از دیگر مزیت‌های دریای کاسپین، وجود ذخایر نفتی است که لازم است استاندار گیلان همان‌گونه که در دوران نمایندگی مردم در مجلس دغدغه راه‌اندازی سایت نفتی خزر را داشت، امروزه نیز این دغدغه را در گاه‌شمار خود لحاظ کند و برای آن نیز تدابیری را با طرح‌های توجیهی و اکتشافی مقرون‌به‌صرفه بیندیشد.

گیلان برای راه‌اندازی شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی مهیا است و طرح‌های مطالعاتی بسیار خوبی ازجمله در شهرستان جنوبی استان در این رابطه آماده‌شده و تاکنون نیز تنها دلسوزی، عرق به گیلان و مطالبه‌گری در سطح عالی را کم داشته که انتظار می‌رود این مهم با دستان توانمند شما به تحقق برسد.

پسماند طاعون مسری گیلان

مزیت‌های گیلان از یک سو و پسماند و زباله از سوی دیگر این استان را به‌شدت رنج می‌دهد. فرصت‌ها در گیلان با آلودگی‌های زیست‌محیطی و منابع بکر طبیعی قابل‌جمع نیست. بهره‌گیری از منابع ملی و حل ریشه‌ای زباله در لندفیل سراوان و دیگر مناطق هشت‌گانه استان در کنار ساماندهی رودخانه‌های رشت از دیگر مطالبه‌های مردم استان گیلان به‌ویژه شهرستان رشت است.

استاندار گیلان به‌خوبی از استعداد منابع انسانی گیلان با خبر هستند و بسیار خوب می‌دانند که جوانان نخبه، انقلابی و خلاق گیلان در ادوار مختلف به سبب سرکوب‌های سیاسی غیرمنطقی و عقب گرا به انزوا کشیده شده و با روی کار آمدن دولت کنونی بارقه‌های امید در دلشان روزنه ایجاد کرده و آماده خدمت به مردم در هر عرصه‌ای هستند.

برای یادآوری بد نیست بدانید که ظرفیت اسمی با ظرفیت فعلی شرکت‌های تولیدی و واحدهای اشتغال در استان با یکدیگر برابر نیستند و نیاز به رفع موانع، تسهیلات در گردش و البته دادن ضمانت‌نامه‌های اجرایی منوط به حفظ اشتغال دارند. توجه به بازگشایی شرکت‌ها و همچنین تلاش برای واحدهای راکد و نیمه راکد از دیگر انتظارات مردم گیلان از استاندار توانمند است.

در سایه علل مختلف زمینه برای فساد سیاسی اداری در گیلان مهیا شده و انواع رانت و ویژه خواری در لایه‌لایه‌های ادارات گیلان وجود دارد. دولت مستقر وعده خشکاندن ریشه‌های فساد را داده و از شما نیز تحقق این وعده به شکل عملیاتی در استان مورد انتظار است.

دولت آیت‌الله رئیسی، دولت مردمی، دولت عزت مدار و تکریم محور است. متأسفانه به دلایلی ازجمله رانت‌ها، فشارهای سیاسی، فقدان اعتبارات، فقدان تفویض برخی از مجوزها و بسیاری دیگر ارباب‌رجوع در ادارات استان سرگردان است و پیگیری‌ها راه به‌جایی نمی‌برد، لازم است با در پیش گرفتن سازوکارهایی ازجمله راه‌اندازی شبکه تکریم ارباب‌رجوع، نیازهای مردم به خدمات در ادارات ثبت، ممیزی و پاسخ و در صورت لزوم برخورد با تساهل و تسامح کنندگان با درخواست‌های مردمی صورت بگیرد.

توسعه فضای مجازی، قرابت بیش‌ازاندازه گیلان با پایتخت، گردشگر پذیر بودن و چندین عامل دیگر موجب شده تا فرهنگ گیلان بیشتر در معرض آسیب قرار بگیرد و حل این بحران بومی بیش‌ازپیش نیازمند تدوین برنامه‌های منسجم و جامع فرهنگی و مقابله با ناهنجاری‌ها با ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای است.

تغییر کاربری بلای خانمان‌سوز

متأسفانه مزیت‌هایی نظیر آب‌وهوای بی‌نظیر، مواهب طبیعی و خدادادی، گران بودن زمین در سایر شهرها، ناکافی بودن درآمد خانوار، توسعه فقر و صدها مسئله دیگر موجب شده تا گیلان فروشی در استان باب شود. لازم است لوایح قطعه‌بندی اراضی موروثی بازبینی، خورده مالکین اراضی ساماندهی و هزینه خرید ملک توسط غیربومی‌ها با اصلاح نظام مالیاتی بسیار سنگین شود تا با گیلان فروشی مقابله شود.

دولت آیت‌الله رئیسی دولت وفاق ملی است. دولتی است که جناح‌ها در آن راه ندارند و رفاقت و برابری جای خود را به جناح‌بندی و رقابت داده است. لازم است از همه گروه‌های سیاسی که صرفاً اعتلای جمعی استان برایشان مهم است به جهت تحقق وعده‌ها و پویایی استان در راستای ساماندهی مطالبات مردمی و تحقق نیازهایشان استفاده شود.

استان گیلان از استان‌های پیشرو در داشتن رسانه‌های پویا و فعال است و پیشنهاد می‌شود به‌صورت پایلوت طرح نظارت مردمی پویا بر دستگاه‌های اجرایی را نظام‌مند و با اختیار دادن به اصحاب رسانه و خبرنگاران رصد تخلفات و تحقق قانون صوت زنی شفافیت نظام سیاسی اداری استان را محقق و در این زمینه دایه دار دیگر استان‌ها شوید.