اجرای ۶ طرح تحقیقی ترویجی در استان گیلان در سال۹۹
اجرای ۶ طرح تحقیقی ترویجی در استان گیلان در سال۹۹
نظارت بر اجرای درست طرح­ ها از طریق حضور مستمر محققین و کارشناسان مجری طرح در سطوح پهنه­ های تولیدی در دستور کار ترویج و موسسه و مرکز تحقیقاتی مرتبط می ­باشد

گیرا آنلاین-  مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی از اجرای ۶ عنوان «طرح تحقیقی ترویجی» در استان گیلان خبر داد و گفت: این طرح ها در سال ۹۹اجرایی می شوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، مهندس «منشی ­زاده» با اعلام این خبر گفت: این طرح در راستای تحقق برنامه های مدیریت دانش و ترویج و انتقال یافته های تحقیقی به کشاورزان در قالب همکاری مشترک و مستمر بخش­ های ترویج، انجام می شود.

وی با اشاره به اجرا و تحقیقات این طرح ها در کنار بهره برداران در سال جاری، اظهار کرد: تعداد ۱۴ مورد طرح تحقیقی ترویجی با ۶ عنوان در زمینه زراعی و باغی در ۸ شهرستان استان در حال اجرا می باشد.

مهندس منشی زاده افزود: این طرح ­ها برای ۳ محصول برنج، راتون و زیتون با عناوین «ارزیابی لاین­ های جدید برنج D۳، V۴، TH۳ و SA۶»،  «تاثیر زمان آبیاری و کود نیتروژن و عملکرد کشت دوم راتون» و «بررسی کارایی ترکیبات بازدارنده تخم ریزی مگس میوه زیتون» در شهرستان­ های آستانه­ اشرفیه، انزلی، تالش، رشت، رودبار، رودسر، فومن، لنگرود در حال اجرا است.

وی بیان کرد: طرح­ های محصول برنج با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور و طرح محصول راتون و زیتون با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام ­می ­شود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی خاطر نشان کرد: عوامل اجرایی این طرح ­ها کارشناسان مرتبط ستادی، روسای ادارات آموزش و ترویج شهرستان، کارشناسان مسئول پهنه های تولیدی و کشاورزان پیشرو مجری طرح از روستاهای حوزه مراکز جهاد کشاورزی محل اجرای طرح می­ باشند.

وی گفت: نظارت بر اجرای درست طرح­ ها از طریق حضور مستمر محققین و کارشناسان مجری طرح  در سطوح پهنه­ های تولیدی در دستور کار ترویج و موسسه و مرکز تحقیقاتی مرتبط می ­باشد تا با همه ظرفیت موجود بتوانیم در جهت افزایش آگاهی و دانش کشاورزان که منجر به تغییر رفتار حرفه ای آنها و نهایت کاهش هزینه ها و افزایش درآمد شان می­ شود، گام ­های موثری برداریم.